Gå til innhold

JAAAAAAAA, VISSTE AT HAN VAR TILREGNELIG!!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beste som noensinne kunne ha skjedd!

Skrevet

men det har di ikke svart på ennå.

han er dømt til forvaring

Skrevet

Han er nok fornøyd nå ja

Skrevet

Haha og alle de her inne som var SÅ sikker pÅ at han var psyk og utilregnelig !

Skrevet

Det var jo ikke akkurat lotto dette, men så flott du er fornøyd da :D

Skrevet

men det har di ikke svart på ennå.

han er dømt til forvaring

 

Det står på tv at han er funnet tilregnelig. Er det feil?

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet
men det har di ikke svart på ennå. han er dømt til forvaring

Jo når han er dømt til forvaring så er det ensbetydende med straffeskyld! Som da er tilregnelig.

Skrevet
men det har di ikke svart på ennå. han er dømt til forvaring
Det står på tv at han er funnet tilregnelig. Er det feil?

det er rett

Skrevet
men det har di ikke svart på ennå. han er dømt til forvaring

Jo det har de, han er tilregnelig. Hvis ikke hadde de sagt ikke skyldig da de sa forvaring.

Skrevet
men det har di ikke svart på ennå. han er dømt til forvaring
Jo når han er dømt til forvaring så er det ensbetydende med straffeskyld! Som da er tilregnelig.

Det stemmer det her, om han hadde blitt dømt til psykisk helsevern hadde de sagt ikke skyldig da han faktisk var utilregnelig. Forvaring betyr at han er strafferettslig tilregnelig som da gir han forvaring etter denne forferdelige forbrytelsen!

Skrevet

jeg er forsåvidt enig i at han fortjener fengsel og straff, MEN jeg mener at dette strider mot den norske loven og at det blir ekstremt mye hykleri av dette.

 

Den norske lov er tydelig på at tvilen ALLTID skal komme den tiltalte til gode. Og det er ingen her som kan si at det ikke finnes tvil om at han kan være psyk.

Jeg tror ikke han er psyk, men jeg har også mine tvil. Man skal være forsiktige med å være bastante.

 

Så da mener jeg at den norske rett har sviktet, for de har ikke latt tvilen komme tiltalte til gode.

Uansett hvor grusom en sak er, så kan man ikke velge ditt eller datt, om hva som passer samfunnet sine ønsker.

Skrevet

Han ble dømt tilregnlig, og 21 års forvaring. dvs at han kan bli sittende inne resten av livet. Dommen kan forlenges etterhvert med 5 år om gangen.

Skrevet

Tja, roper ikke så høyt hurra akkurat, vi går jo glipp av muligheten for å medisinere han og se om det har noe effekt, for Så å dømme han tilregnelig f.eks..

Skrevet
Tja, roper ikke så høyt hurra akkurat, vi går jo glipp av muligheten for å medisinere han og se om det har noe effekt, for Så å dømme han tilregnelig f.eks..

 

Hmm. Er nok ikke så enkelt. Man må se på hele bildet, og det tror jeg ikke du gjør. Skjønner tankegangen din, men tror dommerne har gjort det rett nå. De er eksperter.

Skrevet

Jeg kjenner at jeg ikke bryr meg om han er tilregnelig eller ei, så lenge han aldri, aldri slippes ut igjen.

Skrevet
Tja, roper ikke så høyt hurra akkurat, vi går jo glipp av muligheten for å medisinere han og se om det har noe effekt, for Så å dømme han tilregnelig f.eks..
Hmm. Er nok ikke så enkelt. Man må se på hele bildet, og det tror jeg ikke du gjør. Skjønner tankegangen din, men tror dommerne har gjort det rett nå. De er eksperter.

Effekt på hva da? De høreekstreme tankene? Skal han være en forsøkskanin for alle hyreekstreme han da ;) ?

Skrevet

Har alltid tenkt at noen som kan skjule sine spor så godt og planlegge sine forbrytelser med en slik lang tidshorisont kan neppe være utilregnlig. Bra dom.

Skrevet
jeg er forsåvidt enig i at han fortjener fengsel og straff, MEN jeg mener at dette strider mot den norske loven og at det blir ekstremt mye hykleri av dette. Den norske lov er tydelig på at tvilen ALLTID skal komme den tiltalte til gode. Og det er ingen her som kan si at det ikke finnes tvil om at han kan være psyk. Jeg tror ikke han er psyk, men jeg har også mine tvil. Man skal være forsiktige med å være bastante. Så da mener jeg at den norske rett har sviktet, for de har ikke latt tvilen komme tiltalte til gode. Uansett hvor grusom en sak er, så kan man ikke velge ditt eller datt, om hva som passer samfunnet sine ønsker.

 

I dette tilfellet har det jo vært store diskusjoner om hva som er "tiltalte til gode", når tiltalte selv har uttrykt ønske om å bli dømt tilregnelig og ville anket et utilregnelig-dom.

Skrevet

Det beste som kunne skje for de pårørende og for resten av samfunnet. Men jeg er ikke enig i at det er en riktig dom. Tvilen om utilregnelighet er så stor at han burde bli dømt til tvungent psykisk helsevern.

Dette er en dom som muligens kommer av følelser og press fra samfunn og bistandsadvokater. Ikke akkurat et fremskritt.

Skrevet
jeg er forsåvidt enig i at han fortjener fengsel og straff, MEN jeg mener at dette strider mot den norske loven og at det blir ekstremt mye hykleri av dette. Den norske lov er tydelig på at tvilen ALLTID skal komme den tiltalte til gode. Og det er ingen her som kan si at det ikke finnes tvil om at han kan være psyk. Jeg tror ikke han er psyk, men jeg har også mine tvil. Man skal være forsiktige med å være bastante. Så da mener jeg at den norske rett har sviktet, for de har ikke latt tvilen komme tiltalte til gode. Uansett hvor grusom en sak er, så kan man ikke velge ditt eller datt, om hva som passer samfunnet sine ønsker.

 

Det er vel ingen som sier at han ikke er psyk. Men han har ikke noen av diagnosene som ville gjort at han juridisk sett ville blitt sett på, og dømt, som utilregnelig. Tilregnelig eller utilregnelig sier jo ingenting om hvorvidt han er psyk eller ikke. Han er ikke akurat friskemeldt nå. Mye forvirring blant folk på dette tydeligvis.

Skrevet

Han er kanskje tilregnelig, men det betyr ikke at han IKKE er gal!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...