Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 han satte opp husleie i fjor fra 6500 til 7100 og i år setter han opp til 9000.- er det ikke litt mye????
Gjest Tullmusa83 Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 Tror du burde ta kontakt med advokat. Det der hørtes ikke lovlig ut.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 hvorfor gjør han det da?han skal legge nytt gulv på kjøkkenet men det er grunnet vannlekasje og det må byttes uansett.. han har sagt opp hun som leier nede og skal flytte dit selv så da har jeg en følelse av at han setter opp leien pga han ikke skal betale alt lånet på huset selv:(
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Utleier har kun lov til å sette opp husleia i forhold til konsumprisindeksen . I år vil det si ca 50kr på din husleie. Du skal heller ikke betale mer Pga utleiers oppussing. Ulovlig!!!
Hybelkanina Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Nei, det kan han ikke. Han skal forholde seg til konsumprisindeksen hvis han skal regulere leien hvert år, og fra i fjor til i år har endringen i KPI vært minimal. Det høres også ut som om reguleringen han gjorde i fjor er for høy. Dersom du har leid i mer enn 2,5 år kan han regulere leien dersom leieprisen ikke tilsvarer markedsverdi, altså hva tilsvarende leilighet i samme område leies ut for.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 her i byen finnes ikke leiligheter med 4 rom til under 14000 så 9000 er ikke mye i grunn men blir litt satt ut da han plutselig kom å sa AT fra 1 sept skal jeg betale 9000 .. uansett får han andre leietakere siden folk er gærne etter såååå billig leilighet med 4 rom,..
Frøken Ubesluttsom Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Spørs hva slags klausuler som står i kontrakten det.....
gullimagen Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Tror ikke det er livlig. Det er en sånn indeks på statistisk sentralbyrå sine sider hvor man kan regne ut hvor mye leien kan bli satt opp med. Dersom det da selvfølgelig ikke står noe annet i kontrakten din.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Høres ikke riktig ut. Dessuten skal du ha god varsel om leien øker. Kan da ikke vente at du på 2 uker skal betale så mye mer. Jeg hadde ikke godtatt det!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Om tilsvarende leiligheter i området koster 14.000,- i måneden kan han faktisk sette opp leien så leien er tilpasset resten av markedet om du har bodd der i mer enn en viss tid (er det 2-3 år tro?) Men du skal absolutt ha mer enn to ukers varsling, mener du skal ha beskjed 3 mnd før, men det må du sjekke opp.
Mami_ Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 (endret) Har nettopp signert en type standard husleiekontrakt, og der sto det at huseier har lov å sette opp i forhold til konsumprisindeksen en gang i året. Dette vil imidlertid ikke være mer enn noen tikroner eller hundrelapper. Også har han lov å sette opp i forhold til "gjengs leie" hvert tredje år, altså justere leien i forhold til det som er vanlig i området for tilsvarende leilighet. Unntaket her er hvis dere signerer ny kontrakt hvert år. Har en venninne som leide for et år av gangen, altså at det var tidsbestemt leieperiode og ikke løpende kontrakt. Da hadde husverten lov å sette opp husleien etter gjengs leie hvert år. Du må sjekke kontrakten din og se hva som står angående dette i den. Endret 23. august 2012 av Camel toe
MrsMilla Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Han kan justere årlig med (jeg tror det er )konsumprisindeksen, men om husleia ikke er justert på tre år, kan den justeres til markedsleie da. Siden han satte opp i fjor, og helt klart mer enn konsumprisindeks ser jeg, så må han vente tre år før han kan justere opp til markedspris som han har gjort - eller få deg til å flytte ut og få nye leietakere til denne prisen.
Gjest @---;- Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Han kan justere årlig med (jeg tror det er )konsumprisindeksen, men om husleia ikke er justert på tre år, kan den justeres til markedsleie da. Siden han satte opp i fjor, og helt klart mer enn konsumprisindeks ser jeg, så må han vente tre år før han kan justere opp til markedspris som han har gjort - eller få deg til å flytte ut og få nye leietakere til denne prisen. Det du sier her stemmer nok ikke heilt. Husleien kan huseier øke iht konsumprisindeksen hvert år. Pr mai 2012 var den på ca 0,5%. Men, i tillegg når leietaker har bodd i leiligheten i tre år kan begge kreve at leien endres til markedspris. Dette må varsles om 6 mnd før endringen, altså når leietaker har bodd der i 2,5år. Men, har du en leilighet som du betaler nesten 5000,- under markedspris, så hadde jeg vært litt forsiktig med hva jeg gjorde. For jeg regner med dere har kontrakt med gjensidig oppsigelse. Jeg sier ikke at du skal akseptere hva som helst, men vær obs på konsekvensene det kan få med å sette hardt mot hardt.
3 nøtter til Askepott Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Bei huseier kan ikke gøre det. Han kan heller ikke si opp leieavtallen uten han skal bruke leiligheten selv så ikke vær redd for å bli kastet ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå