Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 http://www.barnehage.no/no/Nyheter/2012/August/Voksne-har-for-lite-tid/
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 http://www.barnehage...r-for-lite-tid/ Får ikke en skikkelig debatt på det her inne. Det er bare forskning som viser at å gå i bhg er TOPP som er verdt noe. Det gjelder forøvrig ute i samfunnet også!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 http://www.barnehage...r-for-lite-tid/ Hehe, nei dette innlegget overses nok glatt;) Ikke så nøye hvordan barna har det... Og nei, det er ingen nyhet! Desverre.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Ja. Synd men sant. Det er ofte store barnegrupper, mye praktisk arbeid og ped leder som må avgårde på møter og lignend uten at det settes inn vikar. Når noen tar ut ferie eller avspasering blir det heller ikke satt inn vikar. De færreste barnehager har egen kokk, så ansatte må forlate avdelingen for å forbrede måltiden og ta oppvasken. Gi oss mindre avdelinger og ansett en person på fulltid til å ordne med mat, klesvask og andre praktiske oppgaver. Sett inn vikar når noen tar ut ferie utenom fellesferien. Da tror jeg at mye er gjort!
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Men hvor er alle som forsvarer barnehage med nebb og klør her inne da? Ble sannheten litt for tung å svelge for alle de som mener at ettåringer må i barnehagen for å sosialiseres? Er ikke hverdagen så rosenrød likevel?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 I barnehagen der mitt barn går er det tre voksne på seks barn, og de har fulltidsansatt ernæringsfysiolog som lager all mat. Jeg er meget godt fornøyd og lite bekymret ;-)
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Ja. Synd men sant. Det er ofte store barnegrupper, mye praktisk arbeid og ped leder som må avgårde på møter og lignend uten at det settes inn vikar. Når noen tar ut ferie eller avspasering blir det heller ikke satt inn vikar. De færreste barnehager har egen kokk, så ansatte må forlate avdelingen for å forbrede måltiden og ta oppvasken. Gi oss mindre avdelinger og ansett en person på fulltid til å ordne med mat, klesvask og andre praktiske oppgaver. Sett inn vikar når noen tar ut ferie utenom fellesferien. Da tror jeg at mye er gjort! Sånn er det i vesla sin barnehage. Der er kjøkkenkroekn inne på avdelingen så ingen trenger å forlate for å kokkelere. De er alltid 5 voksne 2 av de er ped-ledere. Så jeg kjenner meg ikke igjen i det hele tatt. Hver gang jeg kommer spretter det frem en voksen og sier hei både ved levering og henting. Men alle barnehager er forskjellige, og denne er relativt ny, men masse gnist i de ansatte. Så har den kommet veldig godt ut i tester så har vært heldig mtp vesla i den barnehagen. Men vet om flere hvor det er totalt kaos og barna mer eller mindre er etterlatt til seg selv.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Men hvor er alle som forsvarer barnehage med nebb og klør her inne da? Ble sannheten litt for tung å svelge for alle de som mener at ettåringer må i barnehagen for å sosialiseres? Er ikke hverdagen så rosenrød likevel? Forsvarer ikke alle barnehager, er bare sjeleglad vesla sin er super! Så vår hverdag er fremdeles rosenrød:) Hun var btw 16 nesten 17 mnd da hun begynte, men barnehagen hadde neppe vært dårligere om hun begynte før. har en egen avdeling fra 0-2 år og en fra 1-3 år så to store barn avdelinger
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Jeg er ikke en av de som syns at ettåringer bør gå i barnehagen for å sosialiseres (men jeg syns derimot at de har veldig godt av det når de blir eldre), men jeg får kanskje svare likevel? Jeg vil bare poengtere at verden er nyansert og ingen ting er svart hvitt. Ikke alle barnehager får tid til å gi hvert enkelt barn den tiden de trenger og fortjener i løpet av dagen, men så har man faktisk de som setter barna i fokus og heller dropper en tur eller utetid, dersom det virker som om barna heller har behov for å kose litt på fanget akkurat den dagen. Vår barnehage er slik. Liten barnehage, små avdelinger (2 stk) Minsten sin avdeling er 10 barn og 4 faste voksne + en ekstra assistent. Ro, kos og omsorg står i fokus. Det er IKKE det samme som å være hjemme, dessverre. Men det er nest best, og det er mer enn godt nok. Jeg velger å jobbe redusert for å begrense tiden, men jeg vet at barnet mitt får god omsorg, trygghet, nærhet og kos den tiden vi er på jobb. Det er mye viktigere for meg enn all verdens pedagogikk. Men for all del, de har pedagoger også. Og opplegg. Men det er barna som kommer først, og de får det de trenger. Sang og en hånd å holde i når de skal sove. Bysses i søvn i vognen om de trenger det. Et fang eller en arm å sitte på dersom det trengs. En tur ut fra barnehagen i vogn, dersom de er urolig og lei seg. De får dekket sine behov, langt utover bare primærbehovene. Og det er deilig for en mamma å vite :-) Hva ville jeg med innlegget? Vise nyansene. Nest best kan faktisk være ok..
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #11 Skrevet 23. august 2012 Jeg forsvarer ikke barnehager med nebb og klør, men har helt bevisst valgt en barnehage til barna mine som er slik jeg ønsker. Barna mine går i en avdelingsbarnehage uten matservering. Dvs av barna har med matpakker så ingen av de ansatte trenger fungere som kokk eller oppvaskhjelp, og avdelingene er ganske små. Småbarnsavdelingene (0 til 3 år) er på 9 barn med 3 ansatte. De store avdelingene er på 18 barn og 3 til 4 ansatte (litt etter barnegruppens behov). Jeg har ingen inntrykk av at de ansatte har for liten tid til barna. Men jeg ville aldri hatt barna mine i en stor basebarnehage...
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #12 Skrevet 23. august 2012 Jeg har kun hatt barna mine i små barnehager, hvor de ansatte har vært flinke til å følge opp på alle måter og alltid vært fornøyd. Er også av de som mener at barn ikke har vondt av bhg Men jeg har ingen problemer med å tro at det finnes mye rart rundt om, på lik linje med at man også finner mye rart andre steder også. (skoler, sykehjem, sykehus +++)
Gjest Mentha Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Er også kjempefornøyd med junior sin bhg. De er for tiden bare 7 barn på avdelinga, blir etterhvert 11, og har god tid til oppfølging. Egen kokk, og alltid noen som møter opp og sier hei når vi kommer. De har alltid tid til å snakke litt om dagen og hva de har gjort, og det er aldri manko på voksne. Engasjerte og genuint interesserte ansatte gjør mye for trivsel og kvaliteten på en barnehage, og der føler jeg vi har truffet blink. Tror det er stort spenn på kvalitet i barnehager, så det går ikke å skjære alle over en kam. Men helt klart er det stort forbedringspotensiale mange steder, og det er viktig at man som foreldre går sammen og tar tak i det man selv merker at bør endres på. Det er vel bare sånn man kan få ting til å skje.
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Det er desverre sannheten mange steder. Det skjærer meg i hjertet hver eneste dag.Vi løper og har ikke tid nok til kos og lek. Vi lager mat, skifter bleier, vasker gulv, megler, går på møter, rydder, legger barn, mater, rydder etter mat, tar imot kjeft osv Ansatt i stor basebarnehage
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Jeg er fornøyd med barnehagen til ungene mine. Stabilt personale, som er kjempekoselig alle sammen. Ungene vil gjerne i bhg på morran og maser på å dra dit etter ferier eller noen dager fri. Synes det er god nok attest
Anonym bruker Skrevet 24. august 2012 #16 Skrevet 24. august 2012 Glad det er få barn i barnehagen til vesla. Rolig og fin barnehage. Der ser det ut til at de får mye oppmerksomhet og vesla har blitt veldig glad i de som jobber der på kort tid. Så her er det ingen skyldfølelse på tur hos meg
Gjest ronja røverdatter Skrevet 24. august 2012 #17 Skrevet 24. august 2012 (endret) Jeg har ikke hatt noen barn tidlig i barnehage, har heldigvis hatt anledning til å være hjemme med dem til de har vært 2-3 år. Ikke for at de ikke får nok oppmerksomhet i barnehage, men fordi vi har ønsket at de skulle få en rolig tidlig barndom. Min unger lider ingen nød og klarer seg veldig godt, men om du hadde intervjuet dem og stilt disse spørsmålene til mine lykkelige unger, ville de sikkert også svart at de skulle ønske at mamma hadde bygd mer sandslott med dem og at hun kjeftet når de var uvenner. Det betyr ikke at jeg ikke lekte med ungene, men at jeg faktisk forventet at de skulle lære seg å leke med andre barn samt å bli selvstendige. Jeg var sannsynligvis mye mer på kjøkkenet og i klesvasken enn barnehagepersonalet er. Jeg mener ikke at unger ikke skal høres på, for det skal de. Men det er ikke akkurat sånn at det de svarer tilsvarer helt med virkeligheten bestandig. Jeg har jobbet i barnehage og jeg er absolutt ikke noen barnehageforsvarer - tvert i mot, jeg synes det er synd at barn ikke kan få slippe å være i barnehage de første årene av sitt liv. Men akkurat denne undersøkelsen synes jeg var temmelig intetsigende. Endret 24. august 2012 av ronja røverdatter
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå