Gå til innhold

Svigermor....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann og jepp...nok et innlegg om svigermor her inne....

Jeg har verdens søteste, snilleste og barnevennlige svigermor..... men...hver gang hun har hatt lyst til å passe sønnen til meg og samboer, så har jeg nektet. Jeg får dårlige vibber... Blir hysterisk , er redd for at den lille gutten min skal være utrygg eller lei seg når han er hos henne. Gutten vår er 10 mnd og stortsett alltid blid når han treffer svigermor. Hun bor litt langt unna, ca. 2 timer.

Jeg ser for meg alle slags scenarioer på diverse ting som kan skje med gutten når han er hos henne og så laaaangt vekke...

Jeg er helt forstyrra føler jeg, for mine foreldre kan fint passe ham et par timer eller et døgn og jeg kjenner det ikke en plass.

Nå skal vi til London en helg med et vennepar og samboer reiste til svigermor med hjertet mitt i dag morges. Hun har tatt seg bryet med å bytte jobbhelg for å være med barnebarnet sitt og er helt i hundre over å få en hel helg med ham. Samboeren min kommer hjem i kveld og i morgen tidlig flyr vi avgårde....

Alikevel, her sitter jeg og bare griner og har ikke lyst til å dra for fem flate øre. Har bare lyst til å sette meg i bilen og hente gutten min hjem i gjen... Sitter å ser på lekene hans, går til senga hans og bare gråter...

Hva i alle dager? Er jeg helt tullete eller er det noen som kjenner seg i gjen???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt normalt, ikke tenkt på det ;)

Han har det nok helt supert sammen med besta :)

Skrevet

Hvis det ikke er en faktisk grunn til at din svigermor er en dårligere barnevakt enn dine foreldre, så burde du bite tennene sammen, og se at ungen har det like greit der.

• 10 måneder senere...
Skrevet

Skjønner deg såååå godt. Har det akkurat slik selv og det er helt normalt.

Anonymous poster hash: f257f...56e
Skrevet

Har sikkert kommet over det verste nå i og med at barnet er ett år eldre. Jeg hadde ikke reist bort en hel helg fra barna så små, og aldri om jeg følte det så ubehagelig. Ved 1.5 -2 år begynner jeg å slippe taket.

Skrevet

Skjønner godt at du har en dårlig følelse når dere reiser bort så lenge fra et så lite barn. Det hadde jeg aldri gjort.

Anonymous poster hash: 95f3a...c61

Skrevet

Ungen er for liten! Ikke rart du føler deg fæl:(

Anonymous poster hash: bb05a...a24
Skrevet

Så kommer det vanlige på Dib, nemlig det at ingen klarer å lese en tekst skikkelig. Dere ser at det bare gjelder svigermor og ikke mor sine egne foreldre?

Ungen er for liten? Tror virkelig dere at dere sitter med fasiten for alle andre bare fordi det er for tidlig for dere selv!? Dib altså...

Gjest Julia1984
Skrevet

Ta deg sammen!! Du sier det jo selv; svigermor er verdens snilleste, barnevennlige etc....

Ikke hør på de som skyter deg for å reise bort en helg fra et barn på 10 mnd. Går så fint og dere får ladet batterier, opplevd no nytt og kost dere sammen.

Vær grei med svigermor da!! Hun er like flink som dine foreldre!!!!

Skrevet

Så kommer det vanlige på Dib, nemlig det at ingen klarer å lese en tekst skikkelig. Dere ser at det bare gjelder svigermor og ikke mor sine egne foreldre?

Ungen er for liten? Tror virkelig dere at dere sitter med fasiten for alle andre bare fordi det er for tidlig for dere selv!? Dib altså...

Det er ikke oss det er for tidlig for, det er ungen. Ganske allmenn kunnskap.

Skrevet

Jeg følger magefølelsen. Er det noe som ikke føles riktig så lar jeg det være.

Skrevet

Det er ikke oss det er for tidlig for, det er ungen. Ganske allmenn kunnskap.

Allmenn kunnskap? Javel? Så det finnes ikke forskjell på barn? Du vet at forskning viser at alkohol er helt greit i begynnelsen av svangerskapet, i småe doser altså? Skal vi bare følge den forskningen vi liker eller skal vi følge all forskning?

Mye selektivitet ute og går iallefall.

Skrevet

Hadde ikke latt svigermor fått passet ungen min i det hele tatt jeg. Hun klarer ikke å følge med og hun sovner fort og overalt.(feks. hun sovna i sofan vår lillejulaften hun var på besøk og merka ikke at vi flyttet akvariet til en annen plass på stua og at vi pyntet juletreet, hunden drev og tasset fram og tilbake, vi gikk gjennom verandadøra ol.)

Anonymous poster hash: 64b67...ea2
Skrevet

Forstår eg rett når problemet ikkje er å vere borte frå barnet, men at det er (ei oppegåande) svigermor som skal passe og ikkje foreldra dine?

I så fall; det er du som er problemet, ikkje svigermor.

Skrevet

Ja du er helt tullete, men jeg kjenner meg så absolutt igjen ;)

Jeg tror at grunnen til at du føler det er lettere å overlate baby til dine foreldre er at de også har oppdratt deg. Dette gjør at du føler deg tryggere på dem, og du vet "nøyaktig" hvordan de vil håndtere baby, i motsetning til svigermor. Det betyr ikke at svigermor er en dårligere barnevakt, men at du kjenner henne dårligere og derfor er du mindre trygg på å overlate baby til henne.

Jeg tror dette kommmer av at baby er så liten. Hadde han vært 1.5-2 år tror jeg nok dette ikke hadde vært så sårt, så du kan jo trøste deg med at dette forhåpentligvis går seg til? Du må nesten bare stole på at dama, som tross alt har klart å oppfostre din mann, vil gjøre en utmerket jobb. Hun høres jo ut som en meget oppofrende og kjærlig farmor :) 

Prøv å kose deg i London! God tur

Anonymous poster hash: 43d4f...7b5
Skrevet

Hysteri, hysteri. Bah! 

Anonymous poster hash: c8b41...f45
Skrevet

Jeg tror grunnen er at man gjerne ikke tørr være like direkte med svigermor som sin egen mor. Man gir gjerne helt klare forventninger til hvordan ens egen mor skal håndtere barnet, mens svigermor helst får gjøre som hun vil. Heldigvis har jeg ikke det problemet med min svigermor, tvert i mot kommuniserer jeg bedre med henne. Men jeg hadde allikevel hatt problemer med å reise fra en 10 mnd. gammel baby over flere dager.

Skrevet

jeg tror det er sånn at første gangen er verst (for deg). Du kvier deg fordi du ikke har latt svigermor ha han alene før, men når du har gjort det en gang føles det lettere neste gang.

Jeg hadde det også litt som deg. Mine svigerforeldre er fra et annet land og de ville ha med seg barnet til sitt hjemland da hun var ganske liten. Kjente at det stresset meg veldig  starten, men jeg har full tillitt til dem og svigermor er veldig flink med barn. Da jeg endelig sa ja var hun 1,5 år og de skulle dra en uke i forveien. Var sååå stolte for at de skulle dra med henne alene og jeg var helt skjelven. I deres kultur er det vanlig at besteforeldre tar seg av barna hele tiden. De dro avgårde og alt gikk bra til vi kom en uke senere. Broren til mannen min sin kone lar ikke svigers passe barnet eller ta han  med noen steder og dessverre har jo deres sønn et mye dårligere forhold til sine besteforelde enn vår datter har. Det er viktig å huske på at man tar noe fra barnet også hvis man ikke klarer å dele det med andre.

Anonymous poster hash: eba69...773

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...