Gå til innhold

Da må vi bo 4 stk på 45kvm.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Banken ville at vi skal hs 500 000 i egenkapital (vi har 200 000), for å låne 1,5 mill. Det vil ta oss 3 år å spare opp. Jeg er student og får nesten ikke permisjonspenger (er gravid) og vi har 1 barn fra før. En av oss må flytte ut på sofaen i de årene vi skal være her og jeg aner ikke hva vi skal gjøre. Leilighet har vi råd til via jobben, men da mister datteren min barnehageplassen (er i en annen kommune) og vi må ut med 5000 mer i måneden.

Hvorfor må det være så forbanna vanskelig å gjøre det levelig for barna og hvordan skal vi få forholdet til å overleve dette.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere hørt med en annen bank? Evt startlån fra husbanken eller kommunen?

Skrevet

har du hørt med husbanken.???

Skrevet

Tror vi skal søke der, for dette holder jeg ikke ut. Hvor vanskelig/lett er det å få lån i husbanken? Min mann tjener 450 000 mens jeg tjener bare 10 000 (jobber deltid ved siden av studier)

HI

Skrevet

Ikke gi dere. Stooor forskjell på bankene. I ene banken fikk vi såvidt lån på 1 mill, i to andre banker fikk vi lån på 3 mill....

Dere får vel gjerne låne egenkapitalen dere mangler hos husbanken.

Skrevet

Datar mannen din det aller meste av permisjonen mens du skaffer deg en full jobb. Får du ikke støtte av lånekassa når du får barn foresten? Da tjener dere mer og kan spare mer og raskere, eventuelt leie en større leilighet.

Dere har jo ikke så lite inn i dag heller. Rundt 600.000,- med barnetrygd er ikke galt.

Skrevet

må ver andre grunner en intekt til at dere ikkje får lån da. vi hadde 0 i egenkapital. eg var lærling og mannen hadde på den tiden ca 400 000 og vi fikk lett 2 mill uten spørsmål. da hadde vi ca 100000 i bil lån fra før og 1 barn. eg er gravid og har fortsatt lærling lønn. på ca 300 000 i året. gubben har nylig bytta jobb så han har vell litt mer nå. men vi har ingen problem med og bettale på dette. vi har itilleg pussa opp mye. både ute og inne. og dette er penger som vi har skapa sammen mnd for mnd. huset er under ett år siden vi kjøpte. og hadde ingen spare penger når vi flytta her til.

rart hvor stor forsjell det er på bankene, prøv en annen

Skrevet

det må være lenge siden du over her fikk lån? Er nye regler nå i de fleste banker og de setter krav om 15-20% egenkapital de fleste steder.

Men det lønner seg å prøve flere banker, vet om folk som har fått lån uten egenkapial nylig også.. I utgangspunktet så skulle 200000 holde tilegenkapital på et lån på 1,5 mill

Skrevet

Søk boligkontoret i den kommunen du bor i om startlån/etableringslån

( gis gjennom husbanken )

Disse lånene er ment brukt mot slike tilfeller som du beskriver nå, men det er bemerkelsesverdig få som vet om tilbudet.

Kommunene er vel ikke særlig gode til å markedsføre dette muligens.

Kjør på, dere får lån.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor det er krise å bo 4 personer på 45m2 i noen år.

Jeg kjenner noen som gjør akkurat det og det går helt fint.

De har latt barna få soverommet. I stua har de kjøpt seg en komfortabel sofesofa som slås ut når de voksne skal sove.

De er flinke til å ikke skaffe seg for mye ting og tang slik at leiligheten ikke blir overfylt.

Skapseng kan også være en løsning.

Skrevet

Hør med husbanken og flere banker.

Evt. lei noe større

Evt. la mannen ta permisjon og kom deg gjennom studiene så fort du kan slik at dere kan flytte da.

Evt. dropp studiene nå, jobb over 6 mdn. og få mer permisjonspenger fra Nav (og muligens også lån).

Nå har du laget flere innlegg om dette, og det er ikke verre for dere enn alle andre. Vi bor på 45m2 med èn unge slik at jeg kan studere ferdig. Ikke veldig optimalt og vi har dårlig plass, men har valgt å gjøre det slik. Så kjøper vi noe større når jeg er ferdig på skolen. Det er de aller fleste studenter som kan kjøpe leilighet før de er ferdige. Men som en sa lenger opp, samlet sett har dere ok inntekt likevel, så det burde gå an å få lån hos husbanken.

Skrevet

Jeg tviler sterkt på at et barn i barnehagealder og snart en nyfødt vil reagere overhodet på å bo i en 45m2 leilighet. Det er tross alt ikke så lite og vi skal ikke så langt tilbake i tid før det var vanlig for mange å bo i små leiligheter og at barn ikke hadde eget rom.

Jeg skjønner faktisk ikke at det er så ille jeg da.

Skrevet

Hva er problemet?

Dere har gjort valg og tar konsekvensene av dem.

Kjenner faktisk noen som velger å bo slik med to barn som er større enn dine og har god råd til å kjøpe seg noe større.

Dra deg noen meter ut fra byen og du kan få deg leilighet som er større til en billigere penge.

Skrevet
Hør med husbanken og flere banker. Evt. lei noe større Evt. la mannen ta permisjon og kom deg gjennom studiene så fort du kan slik at dere kan flytte da. Evt. dropp studiene nå, jobb over 6 mdn. og få mer permisjonspenger fra Nav (og muligens også lån). Nå har du laget flere innlegg om dette, og det er ikke verre for dere enn alle andre. Vi bor på 45m2 med èn unge slik at jeg kan studere ferdig. Ikke veldig optimalt og vi har dårlig plass, men har valgt å gjøre det slik. Så kjøper vi noe større når jeg er ferdig på skolen. Det er de aller fleste studenter som kan kjøpe leilighet før de er ferdige. Men som en sa lenger opp, samlet sett har dere ok inntekt likevel, så det burde gå an å få lån hos husbanken.

Husbanken har skrenket inn på kravene og de har antagelig for mye i inntekt til å få hjelp derfra.

HI: hør med flere banker eller spar/vent.Det er ingen krise eller rettighet å eie hus. Dere har dessuten ikke dårlig inntekt selv om den er redusert. Reduseringen har dere valgt selv.

Skrevet

Kan dere ikke bare leie? skjønner ikke helt problemet

Skrevet

Vi har samlet inntekt på ca 500 000. Vi fikk et lån på 1,9 mill. 500 000 av denne summen er fra kommunen. Har det over 30 år og betaler ca 8000 pr mnd (samlet). Så dere må høre med kommunen, kanskje det ordner seg :)

Ellers må dere nok bare holde ut i liten leilighet. Det går når dere vet at det bare er for en periode i et laaangt liv ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...