Gå til innhold

Er det JEG som er sær her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare høre med dere... Så å si samtlige av mine manns venner røyker inne. Når vi besøker dem (jeg er gravid i 2. trimester), så røyker de likevel inne i stua, mens jeg sitter der. Jeg sa til mannen at jeg ikke ønsker å dra på besøk dit, han får heller dra alene siden jeg vil jo at han skal fortsette å omgås dem like mye som før, men jeg vil ikke bli med og utsette meg selv og baby for nikotinrøyk. Flere av mine bekjente synes jeg er sær, og at det ikke er sååå farlig å få i seg litt røyk. Jeg er ikke enig. Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde latt være å omgås de om de røyker inne.

De fleste røykere er jo av den (naive) oppfatning at det ikke er så farlig. "Det er alle andre som får Kols og lungekreft, ikke jeg"

Og faktisk er det er jo verre å være passiv røyker enn aktiv.

Skrevet
Jeg hadde latt være å omgås de om de røyker inne. De fleste røykere er jo av den (naive) oppfatning at det ikke er så farlig. "Det er alle andre som får Kols og lungekreft, ikke jeg" Og faktisk er det er jo verre å være passiv røyker enn aktiv.

det verste er at disse folkene har barn og røyker inne etter at barna har lagt seg... og lufter en gang om kvelden.

HI

Skrevet

Jeg var akkurat lik da jeg var gravid!

Heldigvis er det ikke mange som røyker inne nå til dags.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jeg tror jeg hadde krepert av å være i et hus med folk som røyket inne. Rett og slett fordi jeg hadde blitt så fryktelig kvalm (og jeg har selv røyket tidligere).

Hva mener de at dere skal gjøre når babyen kommer da?

Skal dere ha med dere den inn i huset hvor alle røyker?

Skrevet

Jeg unngår folk som røyker inne når jeg ikke er gravid og. Ikke pga hysteri, men fordi at det er ekkelt, det lukter vondt, svir i øyene og man får jo ikke puste.

Syns ikke du er sær.. Hadde ikke besøkt de selv heller, Hva med å invitere dem hjem til dere da?

Skrevet

Nei, du er ikke sær. Hadde ikke vært sært å be dem om å ikke røyke inne dersom du ikke var gravid heller.

Skrevet
Jeg unngår folk som røyker inne når jeg ikke er gravid og. Ikke pga hysteri, men fordi at det er ekkelt, det lukter vondt, svir i øyene og man får jo ikke puste. Syns ikke du er sær.. Hadde ikke besøkt de selv heller, Hva med å invitere dem hjem til dere da?

Da sitter de ute hele tiden, siden det ikke er lov å røyke inne hos oss...

HI

Skrevet

Jeg hadde holdt meg LANGT unna de stuene for å si det slikt og jeg synes faktisk det er respektløst av andre å tro at du ønsker å utsette barnet ditt for dette....

Skrevet
Jeg hadde holdt meg LANGT unna de stuene for å si det slikt og jeg synes faktisk det er respektløst av andre å tro at du ønsker å utsette barnet ditt for dette....

Den ene fruen til venneparet til mannen er gravid med tvillinger og damper til den store gullmedaljer sammen med mannen (hun har 4 uker til termin, og holdt på sånn hele svangerskapet). Tror hun røyker ca 2 røyk i timen i snitt. Så jeg tror ikke helt at de har forståelse for det at røyk er farlig for gravide....

HI

Skrevet

Nei du er ikke sær, og jeg gjorde akkurat det samme som deg da jeg var gravid. Brydde meg ikke noe særlig om hva andre mente om det. Noen mener det ikke er så farlig, og det kan hende de har rett for alt jeg vet, men jeg ser ingen grunn til å ta noen sjanser på det området.

Skrevet

Herlighet.... totalt tragisk å høre om hun som venter tvillinger og røyker så mye. Det er rett og slett dumskap, så mye kunnskap som finnes om dette i dag!

Du er ikke sær, HI! Jeg ville ikke ha sittet inne hvor folk røyker, gravid eller ikke. Du tar ansvar for barnet du bærer og det bør mannen din også forstå og støtte deg i.

Jeg synes du bør ta opp med ham hva dere gjør etter at barnet er født.... mener mannen at det er greit å ta med barn (alt fra babyer til skolebarn) inn og bli værende i timer hos folk som sitter og røyker? Jeg hadde ikke godtatt det!

Stå på ditt, her har du rett og mannen feil ;)

Skrevet

Kunne aldri funnet på å si at dem måtte gått ut for å røyke i sitt eget hjem, men jeg hadde nok holdt meg hjemme.

Vi har et vennepar, uten barn, som røyker inne. Har de folk på besøk som ikke røyker tar de det som en selvfølge å gå ut å røyke, i tillegg til at de lufter godt før besøket..

Skrevet

Ja, jeg synes du er litt sær. En time eller to med passiv røyking er ikke så farlig, altså. Greit at man ikke skal oppholde seg i røyklukt altfor mye når man er gravid, men et besøk i ny og ne hos røykere går jo an.

Personlig ble jeg kvalm av røyklukt når jeg var gravid, og unngikk noen treff der det var røyking på grunn av det.

Du kan jo evt. si at du blir dårlig av røyklukten og i hvert fall be dem lufte godt når du er der?

Skrevet

Bare folk svæææært langt nede på den norske sosiale rangstigen røyker inne i 2012.

Så sant du ikke er over 75 år.

Skrevet

Nei, du er ikke sær. Synes du høres ut som en oppegående, informert mor som tar ansvar for ditt ufødte barn. Og mannen din bør lese litt om hva slags skader røyk kan gjøre.

Jeg som gravid gikk ikke på besøk til folk som røyka inne. Og tar ikke babyen min på besøk til de heller. Så enkelt er det. Jeg inviterer gjerne de til oss, og har sagt rett ut at det pga røykinga inne at vi ikke kommer.

Skrevet
Ja, jeg synes du er litt sær. En time eller to med passiv røyking er ikke så farlig, altså. Greit at man ikke skal oppholde seg i røyklukt altfor mye når man er gravid, men et besøk i ny og ne hos røykere går jo an. Personlig ble jeg kvalm av røyklukt når jeg var gravid, og unngikk noen treff der det var røyking på grunn av det. Du kan jo evt. si at du blir dårlig av røyklukten og i hvert fall be dem lufte godt når du er der?

Det er ikke snakk om bare passiv røyking, men nikotinen setter seg i vegger, tapeter, tepper og andre ting i hus hos folk som røyker inne på jevnlig basis. hvorfor må jeg finne på unnskyldninger i stedet for å si at jeg ikke vil utsette barnet for røyk før det er født, når 99% av norsk befolkning vet at røyking er skadelig for fosteret?

Skrevet

Synes ikke du er sær.. Synes det er rart at folk fortsatt røyker inne? Røyka selv i mage år, men aldri inne... Uansett så synes ikke jeg at du er urimelig. Ingen kan nekte deg å ikke bli med dit, og ingen kan tvinge dem til ikke å røyke i eget hjem. Selv om jeg personlig synes at de kunne tatt hensyn og røyka ute ute når du er på besøk. Litt høflighet er ikke å forakte. ;)

Skrevet

Jeg syntes ikke du er sær, overhode!

Jeg blir lett kvalm (ikke gravid) og får hodepine om jeg er i rom med røyk i. Jeg føler meg "kvalt" om jeg må sitte inne i røyklukt. Jeg hadde aldri nektet folk å røyke inne hos seg selv, men jeg kunne ha latt være å reist til folk de hadde røyket inne. Jeg trenger vel ikke nevne at jeg ikke røyker selv?! hehe.Kall med sær;)

Heldigvis er ikke dette et dilema i min krets, de fleste røyker ute sommer som vinter. å tar de seg en røyk inne står de ofte ved kjøkkenvifta (frivillig):)

Skrevet

Du er slettes ikke sær.

Jeg nekter å oppholde meg i samme rom med folk som røyker, gravid eller ikke.

Ingen røyker hjemme hos meg, men nå har jeg snart ingen bekjente igjen som røyker. Alle har hatt vett til å slutte.

Hvis noen hadde fyrt opp en sneip i bilen min, hadde jeg kastet de ut i fart, hehe.

Hadde ikke kostet meg en kalori og sagt fra at jeg ikke kommer på besøk til noen pga at det røykes inne.

Skrevet

Hvis man i dag ikke vet i dag at røyking er helseskadelig og ekstra ille ift gravide, ufødte og små barn.... vel, det er umulig å ikke ha fått med seg. Om man selv driter i det, det er en annen sak.

Trodde det var normal høflighet, jeg, at hvis man har bedt gjester at man da tar godt vare på dem. Hvis man da inviterer en gravid så burde det vært en selvfølge at man har luftet godt ut på forhånd og at man selvfølgelig ikke røyker mens den gravide er der.

At noen velger å se bort fra både skadevirkningene og det med høflighet, det får være deres problem. Da får de også bare godta at folk ikke kommer på besøk. En annen ting er at hvis man blir bedt et sted, så bør man kunne holde seg litt og sitte inne og heller gå ut for å røyke en gang i blant - ikke konsekvent kun sitte ute, slik HI beskriver at disse folkene gjør når de er på besøk hos henne. Hvis man er Så avhengig av røyk så er det kanskje på tide å innrømme at man er avhengig og prøve å gjøre noe - spesielt når dette er foreldre som venter tvillinger!

Skrevet

Æsjameg.. Nei du er IKKE sær! Det er det isåfall de som er. Som anonym over meg sa; det er umulig å ikke ha fått med seg farene ved røyk/passiv røyk med graviditet og barn. Det er de som er sære og faktisk ganske egoistiske som røyker INNE når de har barn. Å lufte litt hjelper ikke en døtt. Det setter seg jo.. Isj :(

Skrevet

Jeg nekter å være hos folk som røyker inne selv når jeg ikke er gravid, jeg. Så syns ikke du er spesielt sær! Syns det er rarere at folk fremdeles velger å røyke inne. Innemiljøet blir jo helt grusomt!

Helsedirektoratet har laget denne filmen som går som reklame på tv nå. Tankevekkende! http://helsenorge.no/Helseogsunnhet/Sider/det-du-ikke-ser.aspx

Skrevet

Du er ikkje sær! :-)

Eg og mannen var invitert i svigermor sin 50-årsdag som ho feira ilag med en venn som også blei 50, da eg var gravid. Plutselig fant dei ut at dei skulle røyke inne. (var skikkelig fest detta), eg protesterte (via mannen), men dei meinte at det ikkje var så ille.

Da bestemte eg og mannen min oss for å gå, men da snudde dei plutselig og bestemte at alle måtte ut og røyke. :-)

Kjekt at dei ville ha oss der iallefall! :-)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Hadde holdt meg unna de, og om de kom på besøk, så hadde jeg gitt klar beskjed om at røyking får de ta ute.

Jeg selv røyker noe (maks 1,5 20pak på en mnd) og samboeren røyker også av og på, enda det er snakk om lite røyk alt i alt, så røyker vi ute, og vi holder oss et stykke unna ingangsdør og åpene vinduer, så røyken ikke skal trekkes inn. Har da 2 barn nå. I svangerskapene mine, så viste alle vennene våre som røyker, respekt til svangerskapet, og røyket utenfor huset, enda de opprinnerlig røyker inne.

Så nei, jeg synes ikke du er sær!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...