Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Hei! Jeg er nyutdannet sykepleier. Jeg har alltid vært usikker på om jeg skulle velge sykepleier eller lærer utdanningen. Det endte på sykepleier på grunn av at jeg ønsket mest av alt og bli jordmor, og selv om jeg ikke trivdes så godt hele tiden, følte jeg at jeg måtte fullføre sykepleierutdanningen. Nå har det seg slik at jeg ikke ønsker å utdanne meg som jordmor, på grunn av det utrolig store ansvaret (liv og død). Turnus er greit, men det som tynger meg er arbeid på røde dager slik som jul og påske. Arbeidsoppgavene innenfor sykepleien er greie, men det er ikke slik at jeg gleder meg til jobb og som sagt turnus på røde dager tynger alt for mye. Jeg syns også det store ansvaret er skummelt, der en minste "feil" kan få fatale følger. Jeg ønsker å jobbe med barn og unge og ha fri når "alle" andre har fri. Lærer på barneskole virker som en kjekk jobb der man får god kontakt med barna. Jeg er også glad i å lære vekk. det store spørsmålet er altså: Skal jeg starte på nytt og utdanne meg som lærer på grunnskole eller skal jeg prøve å bruke utdanningen min til noe? Du som er lærer eller sykepleier: Hva ville du gjort?
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Hva med begge deler? Du kan jo ta de fagene du trenger, for å feks kunne undervise i helse og sosial\helsefagarbeider på vgs? Om du ikke vil trives i jobben som sykepleier, så kan det jo være lurt å starte på noe nytt om du vil trives bedre med det. trivsel er viktig når det gjelder yrke og utdanning. Du skal tross alt ha denne jobben til du er 60+..
Venter endelig nr2 😍 Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 Kan du ikke bare legge på en ped.utdanning i tillegg til sykepleieutdanningen da? Så kan du undervise sykepleierstudenter...
glalaksen Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Joda det kan jeg gjøre, men har hørt at det er utrolig vanskelig å komme inn på ped, og skolene prioriterer sykepleiere med videreutdanninger og flere års annisitet. Når jeg da er nyutdannet havner jeg bakerst i køen. :/ tusen takk for svar dere Andre som har noe å komme med?
Musemora Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Hvor lenge har du jobbet som spl da? Det med ansvaret går seg som regel til etter noen år. Etter 10 år som "vanlig" spl etterutdanning jeg meg til anestesispl. Jeg stortrives med ansvaret. Jobber veldig selvstendig, stort sett alene ( uten lege ) på opr stua. Ut med ambulanse på ulykker, hj stans, andre akutt syke osv. Men vi er jo forskjellige. Hva med å prøve deg som helsesøster da HI?
Fizzymed2små Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Skulle også foreslå helsesøster. Da underviser du jo mye i klasse, samtidig som du har elevene på tomannshånd i tillegg. Da slipper du også turnus og røde dager:-)
Kjærepære Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Søstra mi er sykepleier og tok ped i tillegg. Det går jo an å søke, i alle fall?? Om du bor på et lite sted er det kanskje vanskeligere å få jobb enn på et større, siden det er litt begrenset hvor mange linjer med helse og sosial som finnes. Men man har jo de som tar kveldsundervisning osv også.
glalaksen Skrevet 23. august 2012 #8 Skrevet 23. august 2012 Jeg har jobbet som sykepleier i tre måneder ;p ikke så mye erfaring med andre ord. Helsesøster kunne jeg godt tenke meg men for det første er det utrolig høye søkertall, og for det andre er det utrolig vanskelig å få jobb her jeg bor. Det er 4 stillinger som er utlyst på to år, der mange kjemper om plassene. Dessuten tror ikke jeg at jeg har karakterene for å komme inn. Ja jeg kommer til å søke ped, for å se om jeg kommer inn. Men fortsatt er det vanskelig å få jobb i ped stilling helse og sosial her jeg bor. Dette skal ikke være lett altså! HI
Kjærepære Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 Hvor gammel er du? Du må nesten avgjøre om det er verdt det å ta enda en utdannelse, men jeg ville i alle fall tatt peden. Eventuelt kan du ta et eller to andre fag de har på videregående også, feks norsk, historie osv, så har du mer å spille på når du søker jobber.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå