Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #1 Skrevet 23. august 2012 Hei, Jenta mi er 7 mnd og har siden to mnd alder sovet godt og lenge på natta. De siste månedene har vi hatt greie rutiner på at hun blir lagt rundt kl 20 (sovner med en gang), og da sover hun sammenhengende til 5-6 hvor hun blir ammet og sovner igjen med en gang (altså 10 min våkentid), og så våkner igjen for dagen i 7-tiden. Den siste uka har hun imidlertid våknet opp ganske nøyaktig kl 1 og kl 4 hver natt, før hun igjen våkner for dagen kl 7 - som før. Hun blir ammet og sovner raskt igjen, men det gjør ikke jeg.. Jeg har vært bortskjemt med lite nattevåk,så når hun nå først har begynt å våkne opp på disse ugunstige tidspunktene så får ikke jeg sove igjen - og er dermed kjempetrøtt dagen etter. Hva kan være grunnen til at hun plutselig har begynt å våkne slik, og så på samme tidspunkt (+/- et kvarter) hver eneste natt? Hun spiser fire gode måltider i løpet av dagen (fast føde) og blir ammet mange ganger. Jeg har forsøkt å gi henne mer mat, men det vil hun ikke ha. Det virker ikke som at hun primært er sulten når hun våkner på nettene heller, selv om hun ikke roer seg før hun får pupp (men da roer hun seg umiddelbart også). Hun har ikke tenner og tror heller ikke de er på gang, hun er frisk og fin og blid hele dagen, så jeg aner ikke hvorfor hun plutselig skal våkne opp mer på nettene. På dagtid sover hun som før, som regel to dupper på 30-60 min hver, det styrer hun helt selv uten at vi stresser med det. Noen tips?
Ikkesåallerværst Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Tipper det kommer en haug med tenner om noen uker. Det kan være vondt lenge før du får inntrykkav at de er på vei.,
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #3 Skrevet 23. august 2012 To oppvåkninger på en hel natt er IKKE hyppig altså! Bare så det er sagt Det er helt normalt at babyer og småbarn våkner litt på natta, og jo eldre de blir jo vanskeligere kan det dessverre bli å roe dem ned igjen. Så lenge hun roer seg fort med puppen ville jeg egentlig vært strålende fornøyd, det kommer nok ganske sikkert perioder med urolig søvn senere også, hvor puppen ikke lenger er enkel og lettvint løsning
Anonym bruker Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Hvis hun nettopp har hatt et stort utviklingssprang (lært å krabbe, lært å stå..) har jeg hørt at det kan gå utover søvnen, fordi de blir så gira og bare vil gjøre det nye de har lært seg, hele tiden..
lille sprelle Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Det der er ikke mye... Vi trodde vi var heldige - barnet sov lengre og lengre på natta og så VIPS så var det inntil 10 ganger opp hver eneste natt. Det går over..... Vi kom inn til henne hver gang. Lot henne roe seg ned og sovne og etterhvert (et års tid) gikk det over.
C.L.H85 Skrevet 23. august 2012 #6 Skrevet 23. august 2012 Som mange har sier... Så kan det være mange grunner Så blir med på spekuleringen Det kan selvfølgelig være i forkant av tenner, da har jeg erfart at min våkner oftere og gjerne til samme tidspunkt. Men det kan jo også være fordi hun faktisk får pupp til de tidene? Altså søvnrytmen har blitt sånn at hun våkner til de tidene fordi det betyr kos. Ikke uvanlig at de får slike vaner veldig raskt Kanskje det er på tide at hun legger seg en halvtime tidligere på kvelden? Er ikke alltid lett å vite når de er overtrøtte og kan dermed sove dårligere på natta, hvor igjen du gir pupp og da blir det en vane også ? Utviklings sprang kan også gi dårlig nattesøvn, for mye ny stimuli på dagtid osv. Alle disse tingene og mer til kan endre søvnmønster Kanskje prøve en uke å legge henne tidligere? For min måtte bli lagt tidligere og tidligere etterhvert som døgnrytmen hennes endret seg, og er som sagt ikke alltid like enkelt å vite at de er trøtte Kan virke som de er stuup trøtte i 5/6 tiden også virker de plutselig veldig våkne igjen, noe som egentlig tilsier at de er overtrøtte... Kanskje et ekstra grøtmåltid i tillegg til pupp?? Kan jo være mer fast føde på dagen som skal til Ble masse spekulering dette her! He he, typisk med småttiser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå