Gå til innhold

Er dette en OK frokost for en 4 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

1 skive spelt brød (full sånn grovhets skala)

med 2 skiver gulost, ikke smør

en sånn nini yoghurt fra yople.

3 skiver agurk

3 ringer søt paprika( den lange tynne)

1 glass extra lett melk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, evnt kanskje litt lite, avhengig av fireåringen.

Min treåring låkunne godt spist mer enn det, men han er en stor og svært aktiv liten kar.

Søsteren på fem hadde klart seg lenge på det måltidet der, men hun er en mer spedbygget type og spiser lite og sakte sammenlignet med broren.

At maten er sunn står det iallefall ikke på. Jeg gir ofte litt frukt og grønt som frokostdessert også, men nå om dagen spiser de havregrøt i barnehagen, så da får de heller få mer på ettermiddagen :)

Skrevet

Jeg syns den ser fin ut jeg. Min fikk grov brød, brelett og servelat og ett glass med lettmelk åmin.er bare 3 år? :P så lenge det er mat og ikke sjokolade, potetgull eller noen form for søtsaker så ser jeg ikke problemer. For jo mye annet mat i løpet av dagen, så tror ikke de går glipp av noe. Tenk på de som gir nugatti av og til? Må jo være lov så lenge en varierer :)

Skrevet

Om de velger 1 eller 2 skiver kommer vell ann på. Jeg mange ganger en.skive selv og det er fordi jeg ikke klarer mer.

Skrevet

Jeg synes også den ser grei ut,

Det er jo en sunn og grei frokost.

grunnen til at jeg spør er at jeg er i tvil om det burde være en skive til, men siden hun ikke klager så tenker jeg at da venter jeg litt.

Skrevet

Hvorfor ikke smør? 4åringer (og alle barn) trenger fett, bare bruk smør ikke margarin :)

Skrevet
Hvorfor ikke smør? 4åringer (og alle barn) trenger fett, bare bruk smør ikke margarin :)

Hun vil ikke ha det, så når det er pålegg hvor hun kan skjekke er det ikke smør :)

JA jeg bruker ikke margarin kun smør.

Skrevet

Bruk helmelk da, så får barnet i seg fett :)

Her spiser heller ikke 4-åringen særlig mer enn en skive til frokost, men desto mer utover dagen.

Skrevet

Men er det matpakkefrokost, eller hjemmefrokost?

Du kan jo bare legge en ekstra skive i matboksen og se om den blir spist, og er dere hjemme kan du spørre om hhun vil ha mer?

Sånt selvregulerer jo de fleste barna som ikke har et spiseproblem av noe slag!

Skrevet

Jeg har en 4-åring (jente) som spiser 3 brødskiver, gjerne en baby-bel, et egg og så litt frukt til, så de er definitivt forskjellige. Som jentunge var jeg nok mer som beskrevet først. Hva med å smøre på litt smøreost under for litt ekstra fett? Eller bare en par ekstra osteskiver til, rullet og satt sammen m en coctailpinne eller noe? LItt arti til ungene og ikke like avansert som disse bento box-mødrene fra Japan sin mat :)

Skrevet

Dette her er hjemme frokost,

Til barnehagemat i dag har hun

2 skiver , en med leverpostei og smør, og en med ost til ostesmørbrød.

4 kjøttboller ( kylling med gulerot og spinat) noen rørpasta, agurk, paprika 4 cherrytomater, en sånn liten rund boks med mais.

en baybelinnsost,

og enda en yoghurt.

hadde hun ikke hatt kjøttboller så hadde hun fått en skive til.

Skrevet
Dette her er hjemme frokost, Til barnehagemat i dag har hun 2 skiver , en med leverpostei og smør, og en med ost til ostesmørbrød. 4 kjøttboller ( kylling med gulerot og spinat) noen rørpasta, agurk, paprika 4 cherrytomater, en sånn liten rund boks med mais. en baybelinnsost, og enda en yoghurt. hadde hun ikke hatt kjøttboller så hadde hun fått en skive til.

Jeg sitter nemmelig med en følelse at hun får forlite mat.

Skrevet

hun får jo i seg melkefett fra osten da... Synes det høres ut som en kjempefin frokost. Min på seks klarer ikke mer enn en halv skive til frokost. Om hun ikke vil ha mer er hun mett :)

Skrevet
Dette her er hjemme frokost, Til barnehagemat i dag har hun 2 skiver , en med leverpostei og smør, og en med ost til ostesmørbrød. 4 kjøttboller ( kylling med gulerot og spinat) noen rørpasta, agurk, paprika 4 cherrytomater, en sånn liten rund boks med mais. en baybelinnsost, og enda en yoghurt. hadde hun ikke hatt kjøttboller så hadde hun fått en skive til.
Jeg sitter nemmelig med en følelse at hun får forlite mat.

Tilby mer, da vel...

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet

1 skive spelt brød (full sånn grovhets skala)

med 2 skiver gulost, ikke smør

en sånn nini yoghurt fra yople.

3 skiver agurk

3 ringer søt paprika( den lange tynne)

1 glass extra lett melk.

Er 4åringen din på slankekur??

Skrevet

Nei hun er ikke det !! er du gal . Hun er veldig småspist.

Skrevet
1 skive spelt brød (full sånn grovhets skala) med 2 skiver gulost, ikke smør en sånn nini yoghurt fra yople. 3 skiver agurk 3 ringer søt paprika( den lange tynne) 1 glass extra lett melk.

Hun spiser mer enn min 7-åring til frokost :) Jeg har et meget aktivt barn, men frokost er alltid et lite måltid. Kan ikke se at det er noe galt med dette, så lenge ungen ikke er sulten selvfølgelig

Skrevet
1 skive spelt brød (full sånn grovhets skala) med 2 skiver gulost, ikke smør en sånn nini yoghurt fra yople. 3 skiver agurk 3 ringer søt paprika( den lange tynne) 1 glass extra lett melk.

Hehe, satt og tenkte det samme selv ;) måten hi skriver og legger vekt på spelt, uten smør, yople. Hadde hun skrevet 1 skive, en jogurt tralala så hadde jeg ikke tenkt noe over det.

Gjest Mine ♥ ♥ ♥
Skrevet
Hehe, satt og tenkte det samme selv ;) måten hi skriver og legger vekt på spelt, uten smør, yople. Hadde hun skrevet 1 skive, en jogurt tralala så hadde jeg ikke tenkt noe over det.

Ja, det var det sånn jeg tenkte og.

Skrevet

Sålenge ungen din er mett er vel det det viktigste? Min 3,5 åring kan spise alt fra en banan, en fullkornskjeks eller en skive til frokost, alt etter dagsformen. Normalvektig, og hun spiser greit til lunsj i bhg og resten av dagen. 3 og 4 åringer greier selv å regulere sin egen metthetsfølelse.

Skrevet

Min er variabel i hvor mye mat han vil ha. Noen ganger spiser han 4 brødskiver, noen ganger bare en. Men når han spiser lite til et måltid så spiser han som regel litt ekstra på det neste. Han er riktignok fem år nå, men spiste sånn da han var fire også.

Synes da jenta di får mye god næring, variabelt og godt, men push gjerne på litt om hun ikke klarer èn skive til (ikke mas, bare oppmuntre) :)

Skrevet

Det er vel berre å spørje om ho vil ha meir? Det er iallefall sunnt det ho et. Eg har tru på at dei fleste ungar regulerar energiinntaket sitt ganske bra utan at me treng mase. Hadde ikkje sett i gang tiltak om jenta ikkje er undervektig.

(men skjønar ikkje heilt at ungar absolutt skal ha ekstra lett melk)

Min treåring et 3 - 4 skiver til frukost, med smør og leverpostei eller prim, og drikk heilmjølk. Likevel er han tynn som ei sild.

Skrevet

Enig med Soleia, som skrev stort sett det jeg tenkte. Bare spør henne. Er hun mer sulten, så gi mer.

Min fireåring spsier alt fra en til tre skiver til frokost, sammen med smoothie av bær og juice, og melk. Han er slank og sterk i kroppen, så jeg har tro på at han regulerer dette fint selv. Han liker godt majones og skinke. Har du prøvd det? Er jo litt fett i majonesen... Min har i det siste begynt å like smør på brødet forresten. Virker som smaken forandrer seg litt stadig vekk. For et par måneder siden var smør helt uaktuelt!

Skrevet

Min jente på snart 3 år kan den ene dagen spise feks 1 skive, 1 psj havregrøt, 1 yoghurt og enda noe mer, for så å bare spise litt pålegg eller tomater neste dag ;) Så lenge barnet er fornøyd er det helt ok! De regulerer da dette selv så lenge vi snakker mat og ikke snop. Jenta mi er heller ikke så begeistret for smør ;)

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Om hun hadde trengt mer enn dette, så hadde hun nok sutret etter mat kort tid etter måltidet, eller spurt om mer. Er du usikker, så er det bare å spørre "En brødskive til?" så sier hun jo ifra :)

Gutten her spiser 2 brødskiver og en banan/ halvt eple og drikker en hel tutkopp med melk til frokost, han er da 18 mnd, i bhg må han få med seg 2 brødsiver, 1 banan, halvt eple og litt gulrot.. Han spiser mye, men nå som han er så aktiv så starter han å bli lang og slank, så han trenger den mengden, prøvd å gi mindre til bhg, men da får jeg høre på eftan at han måtte få noe mer mat av de ansatte ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...