Gå til innhold

Jeg gruer meg til å legge meg :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har vært gjennom mye vondt de siste året, men nå er jeg gravid og vi prøver å glede oss over det. Dette medfører at jeg føler at jeg må legge lokk på de vonde følelsene for å gi gode vibber til lille i magen. Det går som regel greit - på dagtid.

Jeg legger meg som regel rundt midnatt og sovner ganske greit. Men det varer bare en kort tid og jeg våkner igjen etter max en halvtime. Da er jeg urolig i kroppen og klarer ikke å roe meg selv om både kropp og hode er kjempetrøtt.

Da kan jeg bli liggende og vri meg til klokka blir både 3 og 4. Da kommer også de vonde tankene og jeg ligger ofte og gråter meg i søvn.

Siden jeg er gravid vil jeg jo ikke ta noen medisin (jeg har klart meg gjennom et helvete uten å ta piller og vil ikke starte nå), men er det noen som har tips til hvordan jeg kan finne roen å få den søvnen jeg trenger?

Sånn det er nå så tar jeg igjen søvn på formiddagen og står sjelden opp før kl 11 + at jeg som regel må ta en liten lur om ettermiddagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første bud er jo å tvinge seg gjennom et par døgn der du KUN sover om natten. vær i aktivitet eller det som må til for å holde deg våken, og så kan du heller legge deg litt tidligere om kvelden dersom du er råtrøtt.

Hvis du våkner om natten og ikke får sove igjen i løpet av 15 minutter, så stå opp igjen. Ikke sitt ved pc (fordi lyset ved pc lurer hjernen din til å tro at du ikke er trøtt). Gå ned i stua, les en bok e.l. gå opp igjen i sengen når du føler deg trøtt igjen. og gjenta, dersom du ikke sovner innen 15 minutter.

Bruk sengen kun til sex og søvn. Ikke les, ikke spis, ikke se på tv. og som sagt, stå opp dersom du ikke sovner.

Dette er råd fra eksperter som har greie på søvnhygiene som de kaller det.

Skrevet

En periode i livet mitt slet jeg med søvn, både med innsoving og det at jeg våknet hyppig av mareritt, pga en traumatisk opplevelse. Fikk selvfølgelig både sovemedisiner og beroligende, men ingen ting funket på meg dessverre.

Det som til slutt virket var rett og slett å begynne å lese. Jeg leste på sengen og levde meg sånn inn i boken at det klarte å overstyre de vonde tankene. Lå å tenkte på hva som kom til å skje videre i boken og så sovnet jeg :) Sov mye bedre om natten også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...