Gå til innhold

Er det noe poeng i å ta ham til lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en gutt på 5 år. Han sluttet med bleie på dagen da han var 2 år og 8-9 måneder. Det gikk smertefritt, og han var helt tørr i flere uker. Så kom et lite tilbakefall der han ble våt i boksershortsen, så helt tørr, så nytt tilbakefall. Så tørr en god stund. Vi tenkte at det var det, men den gang ei. Fortsatt er han våt i boksershortsen så godt som hver dag, og det lukter ganske stramt av ham til tider slik at han gjerne må bytte både boksershorts og bukse en gang for dagen.

Vi har snakket med ham opp og ned i mente, men jeg tror faktisk ikke dette er helt viljestyrt. Han har fortvilet forklart at han faktisk ikke merker at han tisser noen dråper og sier ofte at han er tørr selv om vi merker at han er litt våt. Vi har snakket med HS flere ganger og forsøkt mye forskjellig, som f.eks sitte på do, sitte ekstra lenge på do for å tømme blæren helt, ha faste dotider osv. Men ikke noe hjelper. I tillegg er han ikke helt tørr på natten enda. I ca halvparten av tilfellene er bleien tørr om morgningen, i de andre tilfellene veldig våt. Jeg har kjent etter, og bleien kan være våt allerede tidlig på natten, så det er ikke det at han ikke gidder å gå på do når han våkner.

Nå har jeg lyst til å gå til legen for å få utredet om det er en grunn til at han ikke blir helt tørr, men jeg er redd jeg vil bli møtt med et: "Han er så liten enda, det går nok over om du gir det litt tid". Jeg vet at barn ikke regnes som sengevætere før de er over 6 år, men det må da være mulig å gjøre noe vel? Eller er det ikke noe poeng? Noen med erfaringer?

ps, vi har to eldre barn der dette aldri har vært noe problem. De sluttet med bleie på dagen på samme tid som han, og på natten et lite år etter. Aldri noen uhell på noen av dem.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gå til legen, søstera mi fikk hjelp til sin på 5 som ikke er tørr på natten. Skader ikke å be om hjelp, neven min får tabletter og bleier på resept.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...