Gå til innhold

Barn med 2 års mellomrom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er gravid igjen, hvis alt går bra blir det 2 år og 3 mnd mellom barna. Ønsker å høre litt erfaringer i fra andre med samme aldersforskjell :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Gratulerer :)

Vi har akkurat 2 år og 3 mnd mellom våre, og jeg synes det er en veldig fin aldersforskjell. Det hjalp mye at eldste var blitt såpass stor at hun klarte endel ting selv, spesielt når jeg var høygravid med bekkenløsning. Som at vi f.eks byttet til jr.seng, sånn at jeg slapp å løfte henne ut og inn av sengen.

Det var også greit når det kommer til ting som vogn. Hun bruker aldri vogn lengre, og satt heller henne på et søskenbrett hvis vi skulle gå lengre avstander.

Når det kommer til sjalusi, så smalt det veldig her omkring andre uken etter at lillebror ble født. Heldigvis tok hun det utover meg, og har aldri vært slem mot babyen.

Nå er eldste snart 3 år, og yngstemann over seks mnd. Merker at de begynner å få mer og mer glede av hverandre. Ingenting annet får han til å le så mye som storesøster .)

Skrevet

Så koselig å høre :) Er veldig spent på hvordan gutten vår tar det med en baby i hus, men det er jo enda en stund til og han blir større før den tid. Gleder meg veldig til sånne ting du beskriver :)

Skrevet

Vi har også tenkt til å bytte til juniorseng, hvor lenge før gjorde dere det?

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Vi har også tenkt til å bytte til juniorseng, hvor lenge før gjorde dere det?

Vi byttet rett før hun fylte 2 år. Tenkte at det var greit å bytte en stund før babyen kom, slik at ikke alt skjedde samtidig. Hun hadde også begynt å klatre ut av sengen (og lande med hodet først ;) ), så da var det like greit. I tillegg var det fint at andremann kunne arve sengen.

Og når det kommer til sjalusi, så trenger det absolutt ikke oppstå hos alle. Vet om flere venninner som bare så rart på meg når jeg fortalte om hvordan datteren min oppførte seg. Heldigvis går det som regel fort over :)

Skrevet

Blir spennende, takk for svar :)

Skrevet

Vi har 23 mnd mellom de to eldste og 2 år og 2 mnd mellom de to minste. Synes det er den perfekte aldersforskjellen jeg. Barna kommer ganske fort på likt nok nivå til å kunne leke veldig bra sammen, men er langt nok fra hverandre i alder til at den eldste er blitt en tanke selvstendig.

Siden mange her bare har små barn kan jeg jo fortelle at den slitsomme tiden i starten går over, og at det er herlig med tette barn når de vokser til. De to eldste blir nå 10 og 8 år om noen uker, og er stort sett bestevenner. De har mange like interesser og deler på en del venner, men er likevel veldig ulike. Ja, de kan sloss og krangle, men for det meste er de gode venner og savner fort den andre. De to minste er enda ganske små (3 og 5 år), men har også vokst veldig fint sammen. De leker veldig, veldig mye sammen og i motsetning til de to eldste krangler de nesten aldri. Veldig kjekt når de alltid har noen å være med :)

Skrevet

Her er det 23 måneder imellem dem.

Det er supert!

Hektisk til tider, men de er skikkelig glad i hverandre og leker mye sammen. I blant er det litt vanskelig å få gjøre ting med den store som den lille er for liten til. (Små leker, sying, perler, spill mm).

Da Lillebror lærte seg å kravle og tok Storesøsters leker fra henne fikk hun lov å sitte med dem ved kjøkkenbordet noen ganger. Nå er de 2 og 4 år. Vi har i lang tid latt storesøster holde på med sine "aleneting" når lillebror sov midt på dagen f eks. Men nå er han sluttet med det så nå må vi finne på noe nytt.

Det er tungt de gangene de begge er syke samtidig eller i den perioden hvor storesøster hadde mange mareridt og lillebror enda skulle have mat 3 ganger om natten. Sammenhengende søvn for oss andre var umulig. Men alt er perioder.

På noen måter er det også enklere med to enn med en, for når de leker sammen henger de ikke så mye over foreldrene.

Storesøster er stollt av sin lillebror og Lillebror ser opp til sin storesøster. Jeg er virkelig glad at vi valgte at få dem såpass tett i alder. Selv har jeg ingen søsken i nær alder og det kan på mange måter være litt ensomt.

Skrevet

Takk for svar begge to! Er innstilt på at det blir tøffe år i starten, men tenker at det er verdt det fordi barna forhåpentligvis får et nært forhold. Gleder meg til gutten min blir storebror :)

Skrevet

Har nøyaktig to år mellom mine. Helt topp! Største var ikke sjalu (var i starten veldig opptatt av at han skulle få alenetid med mamma innimellom). Nå når de er 2,5 og 4,5 er det ofte krangling. Men det kan godt være det har med alder og ikke aldersforskjell og gjøre :) Hadde iallefall gjort det samme omigjen. Men til nr 3 blir det nok litt mer avstand...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...