Gå til innhold

tips til utstyr-liste


peanutts82

Anbefalte innlegg

hva har dere tenkt å kjøpe for babisen og ammeperioden.

 

tenker da ikke på klær men diverse ting dere mener dere kommer til å trenge.

 

f.eks vibrerende vippestol, brystvorte salve, rangler, nattlampe med lyd, ammepute, tåteflaske, smukk, brystpumpe, osv.

 

første gangen jeg er gravid og ingen i min nærmeste krets har fått baby i det siste så jeg tenker veldig over hva som er nødvendig og ikke nødvendig. om jeg skal bruke penger på det eller på det. et par ting regner jeg med blir bomkjøp og andre ting må vel sambo ut å kjøpe i all hast, men prøver å forberede meg mest mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ammeinnlegg i ull er et must! ellers er det ikke stort du trenger. rangle trenger du ikke før babyen er større, lampe med lyd har jeg aldri hørt om, vippestol trengs ikke før babyen er større, salve til brystvortene trenger du bare dersom du blir uvanlig sår, og det er ikke sikkert du blir. Smokk er foresten supert, men først etter noen dager, brystpumpe kan være ok, men jeg har ikke vært avhengig av det, man kan melke for hånd også.. Ammepute er ok, men man kan bruke pute også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar... men nå tok du bare for deg det jeg tilfeldigvis kom på i farta... vil liksom vite hva dere tenker på å kjøpe før selve fødselen og om dere har barn fra før av, så vil jeg gjerne vite hva dere skulle ønske dere hadde kjøpt på forhånd og hva dere ikke fikk bruk for... :) :)

 

f.eks har jeg lest/tenkt/hørt at når det gjelder stelle produkter så er det greit å ha:

 

engangs våtservietter

olje til bad og vasking

bleier

pudder

salve for sår rumpe

gulpekluter

vaskekluter

smukk

stelle pute

stelle matte i tilfelle du ender opp med å bytte bleie på soverommet/stue osv og greit å ha det i stellvesken.

myke håndklær 2-3 stk

myke pledd 2-3 stk

 

feel free to fill inn :P:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk en gutt for knappe to år siden. Da gikk jeg ut i fra de listene som står i disse gratisbøkene du får fra jordmor/legen. Eneste som ikke fungerte for oss var at vi hadde alt for få gulpekluter. Det ble etterhvert klart at gutten hadde reflux, så vi trengte ekstremt mange, men alle jeg snakka med i barselgruppa syntes de 8-10 eller hva det sto var alt for lite. Sats på 15-20 stk! Kan anbefale IKEA sine, de er store og tåler tørketrommel uten å forsvinne.

 

Ellers er det veldig mye av det du nevner du kan få prøver på i disse gratispakkene fra ulike steder. Vi brukte bare vareprøver av sjampoer, oljer, ammeinnlegg osv lang tid, på den måten slapp i å handle ting vi ikke trengte. T.o.m. bleier hadde vi nok til et par dager, og det var kjekt for vi gikk rett til str 2 - hadde vært teit å ha en haug for små bleier. Og på de dagene vi hadde prøver til rakk vi å finne ut at vi foretrakk Pampers og Liberobleier :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er andregangs, så har en viss feeling på hva vi trenger denne gangen. På den andre siden så er alle barn forskjellige, så det mini likte er det ikke sikkert nestemann trives like godt med.

 

Ammepute var veldig greit å ha for min del. Fikk slappe godt av i armer, og fant gode stillinger med den. Vet mange klarer seg helt fint uten også da :)

 

Vippestol hadde vi planer om å ikke anskaffe. Når mini var 5 uker og vi hadde brukt alle middagsmåltider på å bære han fordi det var da han alltid var urolig, så fikk vi låne en av naboen. Det var en drøm, plutselig fikk vi spise varm middag!

 

Pumpe brukte jeg fra dag en da mini hadde problemer med å ta puppen når vi kom hjem fra sykehuset en lørdag ettermiddag. Fikk ikke hjelp på helsestasjonen med amming før mandagen, og derfor pumpet jeg så koppmatet vi mini fram til da.

 

Salve til brystvorte trengte jeg ikke, da mini endte opp med å amme med ammeskjold.

 

Tåteflaske hang sammen med pumpa, trengte den. Men vi ga ikke tåteflaske før han var rundt 6 uker gammel. Bare brukte den til oppbevaring av melka den første tiden.

 

Smokk ga vi fra dag 12.

 

Rangler får man av erfaring masse av i gave! Og uansett har de ingen interesse av den før 2-3 måneder.

 

Nattlampe med lyd var aldri noe vi tenkte på.

 

Det jeg absolutt trengte var:

Ammeinnlegg i ull (det er kaldt på vinteren). Veldig greit for å forhindre infeksjon i brystet. Jeg fikk det når mini var 5 uker gammel. Ikke noe morro! Holdt deg varm!

 

Engangs ammeinnlegg: Jeg lakk som en sil. Trengte også Sånne kopper til å sette på det brystet jeg ikke ammet på, da det rant fra det ved amming på det andre.

 

Komfortable amme BH'er. Pyton når de ikke sitter som de skal.

 

Gulpekluter.

 

Det vi også hadde god bruk for var en kurv (kan også bruke bagen til vogna) som vi brukte som seng i stua på dagen. Når vi la oss om kvelden flytta vi den inn på soverommet sammen med oss. Når mini ble litt større så la vi han rett i kurven på soverommet, slik at han skulle venne seg til at det var natt. Brukte den fram til ca. 4 mnd når vi gikk over til sprinkelseng.

 

Til stelling brukte vi følgende:

Våtservietter (men også Mesoft engangskluter som du bare skyller i vann - bedre for babyen)

Vi hadde Olje, men brukte den vel kun en gang tror jeg. Sånt får man gjerne i de gratispakkene.

Bleier (sverget til pampers, mini tisset seg gjennom Libero så det holdt!)

Zinksalve (som aldri ble brukt før han begynte i barnehagen)

Gulpekluter i fleng!

Vaskekluter (får supre små vaskekluter på Kid til 19 kroner for 5 stk eller noe sånt)

Stellebord (stellematte på vaskemaskin funker like bra)

 

Ellers er det greit å ha en body eller to og en pysj i nærheten av stellebordet da du aldri vet om babyen gulper ned eller tisser ned klærne ved bleieskift :P

 

Sånn, da ble det et langt innlegg fra meg rett før leggetid ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er andregangs og har denne erfaringen:

 

Gulpekluter har de i butikken etter fødsel også. Sist kjøpte jeg mange, etter råd fra venninne med gulpeunge. De fleste ble brukt som kjøkkenklut til slutt. Hedda gulper så og si aldri....

Har nå kjøpt en pakke med 12 på Jysk (130,-), og Jysk holder åpent også i desember om vi får gulpeunge denne gangen. ;)

 

Vippestol; Vi kjøpte Disney-stolen fra Jysk sist, men den er for bratt. Hadde en etter mannens første datter, som er dyp og god å ligge i, så den ble mye brukt, helt fra Hedda begynte å være litt våken om dagen. Veldig deilig å ikke måtte bære og vugge hele tiden. ;)

 

Engangs- og ullinnlegg til puppen. Amme-bh i en størrelse eller to større enn du vanligvis bruker. Kjøpte en fra Triump på Cubus, uten spiler, som fortsatt brukes på "dassedager". God å ha på! ;)

 

Hadde ikke ammepute sist, men har valgt å kjøpe det denne gangen. Kjøpte brukt på finn.no til 100,-. Ammet bare 3 uker sist, men håper å få det til lenger denne gangen. Uansett kan puta sikkert være fin ved flaskemating også. ;)

 

Har kjøpt brystvortesalve, det er greit å ha tilgjengelig om du blir sår lørdag ettermiddag. ;P (Lite brukt sist, men den ble brukt mens jeg ammet.)

 

Siden vi bare ammet 3 uker sist har vi masse flasker. Jeg kommer til å kjøpe noen nye flaskesmokker, og kommer til å kjøpe inn en pakke mme. Av samme grunn som over - om noe skjer en lørdag, er det greit å ha i bakhånd. Vi håper på amming, men man vet jo aldri.

 

Smokk ble brukt fra første dag - puppen min er mat, ikke smokk. ;P Vi har fått noen i gratispakker, og har kjøpt en 2-pk selv.

 

Rangle og nattlampe som Squirrel79 sier.

 

Stell:

Våtservietter ble kun brukt om vi var på tur, hjemme brukte vi Mesoftkompresser og vann + olje når det var bæsj. Meget sjelden sår, men da sverger vi til Inotyol. Holdt å smøre en gang, så var det såre borte. Brukte olje fra Sebamed, den lukter godt. Er noen nøytrale oljer som ikke lukter rent engang. :/ Samme olje ble brukt til bading. Dr.Greve sine produkter ble brukt fra hun ble vasket i håret, og vi bruker det fortsatt. Hun er nå 4 år.

 

Stellematte - det du kaller stellepute - denne gangen blir det på stellebord, sist var det rett på benken på badet (annerledes innredning nå). Om natta skiftet jeg i senga, med håndkle under. Hadde engangsmatter i stelleveska.

 

Brukte samme kluter som Squirrel79 - de fra Kid er fine.

 

Bleier - vi likte Pampers best (synes Libero sine stinket tiss)

 

Pudder har vi aldri brukt, og aldri tenkt på å bruke. ;)

 

Vi har alle klær på badet, men hadde vi ikke hatt det ville jeg hatt noen bodyer, bukser og sokker på badet, så man har det lett tilgjengelig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...