Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Vekta rikker seg ikke, å jeg mister motivasjonen!! Har slanket meg er par ganger før, litt jojoslanker. Da har jeg vært hjemme i permisjon, da går set som en drøm. Så går jeg opp noen kilo når jeg begynner å jobbe, å de går ikke av igjen! Jeg trodde det var så enkelt som å spise mindre enn man forbrenner. Men det virker ikke på meg... Har testet stoffskifte, det ligger helt i grenseland (lavt), kan det gjøre at jeg har vanskeligere med å gå ned i vekt? Uansett... Nå har jeg gått fra er kosthold ed mye sukker og sjokolade, til bare noen ruter mørk sjokolade et par ganger i uka. Har vært så og si sukkerfri i 2 uker, ikke brus eller saft heller. Men vakta har ikke beveget seg ett gram! Jeg tåler brød dårlig i kombinjon med stressende jobb, så det går mye i knekkebrød. Typisk dag: 2- 3 rugsprø evt. hjemmelaget lavkarboknekkebrød med div. pålegg. Samme til lunsj. Vanlig norsk middag, men lite poteter og fullkornspasta, nesten aldri saus, mye grønnsaker. Kveldsmat rekker jeg ikke, men hender jeg spiser litt kesan og frukt eller en håndfull nøtter uten salt. Jeg drikker kun vann, med unntak av 2 dl. melk som jeg har i 2 kaffekopper i løpet av dagen. Jeg har en aktiv jobb, står og går hele dagen, bruker rokkeringen 20 min. hver dag. Ellers trener jeg på studio 1- 3 ganger i uka (rekker ikke mer). Vi er aktive i helgene, å følger sønnen på sine aktiviteter. Så sitter ikke mye i sofaen. Hva gjør jeg galt? Er mye oppblåst og hard mage. Men har tatt allergitester og tatt gastroskopi. Legen finner ikke noe. Langt huff... Men såååå irriterende når jeg føler meg flink
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Er du egentlig overvektig da? Når du spiser såpass lite og trener så mye kan du umulig ha mange kiloene for mye? Men du kan jo være insulinresistent, da er kroppen ekstremt dårlig på å forbrenne fett, men lagrer isteden. Da vil kroppen pøse for mye insulin ut i blodet når du spiser og ikke skjønne at den skal forbrenne men begynner lagre isteden, selv om du spiser lite. Er tungt å gå ned i vekt når man er insulinresistent (jeg vet alt om det). Kanskje du må redusere enda mer på karbohydratene, ikke kutte de helt ut men kutte litt mer ned og se om det hjelper. Spise f.eks skyr, egg e.l. til frokost istedenfor knekkebrød og kutte helt ut poteter og pasta en stund for å se hvordan kroppen reagerer på det. Selv har jeg hveteintoleranse og reagerer på samme måte som du beskriver (oppblåst og stinn, urolig mage). Når jeg spiser knekkebrød uten hvete, brød uten hvete, dropper pasta og all annen mat med hvete blir magen flat med en gang.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Jeg hadde akkurat samme innlegg her en gang like etter jul. Jeg ble rådet til å legge inn maten på roedeklubben (som er helt gratis) og skal si jeg fikk sjokk. Jeg trodde at jeg var flink, men når jeg veide porsjonene (spesielt middag) så spiste jeg langt mer enn nødvendig. Det hadde jeg aldri gjettet! Etter at jeg registrerte all maten jeg spiste i noen uker, har vekten gått sakte men sikkert nedover, fra å stå helt stille i lange tider, til å ha gått ned 7 kg.... Kanskje du spiser akkurat det du tror du spiser, men det gjorde i hvert fall ikke jeg:)
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Jeg har tidligere registrert all mat jeg har spist, så jeg føler at jeg har god kontroll på kcal ut og inn. Tror ikke jeg skjuler noe der Målene mine er kanskje passe, eller medium. Men i følge bmi er jeg overvektig... Men har litt muskler da. Er 164 cm. høy og ca. 68 kilo. Ønsker å gå ned til 62- 64 kilo. Det er passe for meg. Har cyster på eggstokkene og sjeldent mens. Gyn. trodde jeg hadde pcos, men i blodprøven var negativ. Jeg er også mye sliten og trøtt, å føler meg lat. Orker egentlig ikke så mye, men gjør det jo fordet. Tatt masse prøver, men legen fant ikke noe spesielt, annet enn stoffskifte helt i grenseland. Prøver å bare følge cm. mål, men når vekta ikke beveger seg ett eneste gram er det lett å gi opp. Har mange av symptomene som deg, å føler jeg blir mye bedre uten sukker og hvetemel. Men det er ikke så lett å kutte det helt ut syns jeg.. Føler jeg har redusert det mye nå. Takk for svarene!
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Jeg har slitt med mye av samme du beskriver. Jeg har troen på at kroppene våre tåler forskjellig sammensetning av mat (karbohydrater/proteiner/fett) Har forsøkt det meste fra lavkalori, lavkarbo, pulver, trening etc. For meg hjalp det å kutte ut alle kornprodukter (ikke bare hvete). Jeg går ikke ned i vekt når jeg spiser rugsprø. Spiser som regel cottage cheese eller naturell yoghurt med nøtter og bær til frokost. salat til lunsj. Middag er grønnsaker og rent kjøtt. Kveldsmat blir som oftest ikke store greiene. Litt nøtter og kanskje et glass rødvin. Går ned på dette. Kalorimengden er samme og mer enn f eks når jeg spiser rugsprø osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå