Gå til innhold

Planlagt ks, permisjon og det fordømte nav...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har termin 22.oktober, men skal ta planlagt ks 12.oktober.

Søkte permisjon for en stund siden, og prata med nav flere ganger under prosessen. Ringte de 4-5 ganger for å forhøre meg om når permisjonen min faktisk starter, om de går ut i fra termin eller ks-dato. Fikk som svar at så lenge jeg skulle ha planlagt ks, så gikk de ut i fra den datoen, og at jeg bare måtte legge ved en bekreftelse på ks-dato. Jeg la derfor ved en kopi av brevet jeg fikk fra sykehuset, der dato og klokkeslett for ks står oppført.

I dag fikk jeg plutselig brev fra de om at at jeg måtte sende inn en bekreftelse på termindato, da det visst nok plutselig var den datoen de gikk ut i fra. Det vil si det samme som at jeg mister 10 dager av permisjonen min. Vet at dette er sånn det er for de som føder for tidlig, men når jeg vet at barnet kommer den 12. så skal de gå ut i fra den datoen.

Jeg har vært gjennom dette en gang før, for fire år siden, og da gikk de ut i fra ks-datoen. Spurte derfor da jeg prata med de i dag om dette var nye regler, og fikk som svar at nei, sånn hadde det vært i alle år, at det var kun termindato som gjaldt. Jeg er altså levende bevis på det motsatte..!!

Noen andre med planlagt ks som vet?? Hva gikk de ut i fra på dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Du kan jo selv velge å gå ut i permisjon inntil tolv uker før termin, så du kan gi dem korrekt termin, men gi beskjed om at du tar ut permisjonen fra tre uker før det planlagte keisersnittet.

Endret av najaden
Skrevet

I teorien kan du jo starte permisjonen din tre (?) Måneder før termindato, men senest tre uker før termin. De trenger en bekreftelse på termindato fra legen, uavhengig av ks-dato.

Jeg har endret dato underveis i begge mine svangerskap uten problem. Jeg har levert terminbekreftelse sammen med søknaden, mens endret dato pr tlf. :-)

Skrevet
Du kan jo selv velge å gå ut i permisjon inntil tolv uker før termin, så du kan gi dem korrekt termin, men gi beskjed om at du tar ut permisjonen fra tre uker før det planlagte keisersnittet.
Jeg er klar over det, men det blir jo ikke riktig. Da mister jeg fortsatt permisjon. Når man skal ha planlagt ks, så skal de gå ut i fra ks-dato, ikke termindato.
Skrevet
Jeg er klar over det, men det blir jo ikke riktig. Da mister jeg fortsatt permisjon. Når man skal ha planlagt ks, så skal de gå ut i fra ks-dato, ikke termindato.

Siden du ikke følger normen så må du gi dem en eksakt dato, ikke bare si 3 uker før ks. Da mister du ikke noen dager.

Skrevet

Jeg mister jo dager sammen med den lille hvis jeg skal gjøre det. Jeg prata med de og fortalte at jeg ville starte permisjonen min som normalt, tre uker før. Så spurte jeg om de gikk ut i fra termindato, eller ks-dato. Fikk beskjed om at så lenge jeg skulle ha planlagt ks, gikk de ut i fra den datoen. Jeg skal ta ks 12.oktober, og da fikk jeg beskjed om at permisjonen min starter den 21.september. Nå får jeg plutselig beskjed om at de skal gå ut i fra termindato...

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvordan du i så fall mister dager? Hvis du tar perm fra tre uker før ks, så skal du jo ikke miste noe.

Skrevet

De mangler sikkert bare dokumentasjonen fra legen din om når termin er. Denne må du levere sammen med søknaden, det holder ikke med brev om dato for ks. Du kan sende inn den dokumentasjonen og samtidig gi beskjed om hvilken dato du går ut i permisjon.

Skrevet

Najaden: hvis hun tar ut tre uker før ks, er det 3 uker pluss ti dager før termin, dvs at hun mister 10 dager med baby.

Har litt samme opplegg her. Har menstermin 24. okt. Har stålkontråll på befruktning, og testa positivt 5 dager før mens. Ble likevel flytte til 29. okt på ordinær ul, selv om dette ikke er fysisk mulig. Jrdmira greide ikke ta de måla hun skulle skikkelig, hun var helt fersk:-( Uansett... Både lege, jm og sykehus går ut fra min termin mtp overtid og sånn, men nav er nav, så der "mister" jeg 5 dager.... Ikke noen big deal, men firkanta! Og irriterende!

Skrevet

Najaden: hvis hun tar ut tre uker før ks, er det 3 uker pluss ti dager før termin, dvs at hun mister 10 dager med baby.

Har litt samme opplegg her. Har menstermin 24. okt. Har stålkontråll på befruktning, og testa positivt 5 dager før mens. Ble likevel flytte til 29. okt på ordinær ul, selv om dette ikke er fysisk mulig. Jrdmira greide ikke ta de måla hun skulle skikkelig, hun var helt fersk:-( Uansett... Både lege, jm og sykehus går ut fra min termin mtp overtid og sånn, men nav er nav, så der "mister" jeg 5 dager.... Ikke noen big deal, men firkanta! Og irriterende!

Hun mister jo ingen dager. HVIS hun hadde regnet permisjon fra termindato vil hun bare klare å bruke 1 uke av de 3 ukene- DA mister hun 2 uker permisjon.

Dette er fordi at en har krav på 3 uker permisjon FØR babyen blir født, de ukene/ dagene vil ikke kunne brukes etter fødsel uansett.

For å tape 10 dager av permisjon med baby så må en gå 10 dager over termin.

De som har planlagte fødsler er jo de som får mest igjen for permisjonen, siden de vet med (nesten) nøyaktighet når barnet kommer og kan legge opp til det.

Skrevet

Hei, jeg hadde planlagt ks 38+0. Her hvor jeg bor går de ut fra ks-dato ved permisjonsberegningen, ikke termindato. Sykehuset hadde hatt en "feide" med NAV ang dette for noen år siden. Jeg fikk terminbekreftelse fra jordmor med ks-dato på, og skrev under merknader i selve søknaden at dette var dato for ks, ikke termindato, som var den-og-den datoen. Bare sånn at de ikke skulle kunne ta meg etterpå. ;)

Det gikk greit, jeg fikk ks-dato som utgangspunkt for permisjonen. Som jordmor på sykehuset sa, termindatoen har jo ingen betydning for deg. Jeg hadde mistet mer enn to ukers permisjon ellers. Det har faktisk en god del å si, siden jeg ikke hadde noen jobb å gå tilbake til etter permisjonen pga flytting (heller ikke rett på dagpenger), så for meg var det ikke snakk om "bare" et par uker permisjon mistet, det var mange tusen kroner jeg ellers ikke ville fått!

Skrevet

Hei, jeg hadde planlagt ks 38+0. Her hvor jeg bor går de ut fra ks-dato ved permisjonsberegningen, ikke termindato. Sykehuset hadde hatt en "feide" med NAV ang dette for noen år siden. Jeg fikk terminbekreftelse fra jordmor med ks-dato på, og skrev under merknader i selve søknaden at dette var dato for ks, ikke termindato, som var den-og-den datoen. Bare sånn at de ikke skulle kunne ta meg etterpå. ;)

Det gikk greit, jeg fikk ks-dato som utgangspunkt for permisjonen. Som jordmor på sykehuset sa, termindatoen har jo ingen betydning for deg. Jeg hadde mistet mer enn to ukers permisjon ellers. Det har faktisk en god del å si, siden jeg ikke hadde noen jobb å gå tilbake til etter permisjonen pga flytting (heller ikke rett på dagpenger), så for meg var det ikke snakk om "bare" et par uker permisjon mistet, det var mange tusen kroner jeg ellers ikke ville fått!

Ikke sikker på om jeg forstår helt. Hehe.

Men utifra det du skriver så blir det heller en diskusjon om permisjonsreglene. Ting har jo blitt gjort riktig fra NAV og sykehusets side, men siden beregningstidspunktet/ks-dato ble flyttet frem i tid så måtte du starte jobb to uker tidligere?

Likevel har du jo ikke tapt permisjon på det, for du fikk jo 3 uker før planlagt fødsel. Permisjonen ble bare forskjøvet?!

Nei nå er det seint kjenner jeg.. Mulig jeg har misforstått hva du mener

Skrevet

Hvis de regner permisjonen ut i fra termindato og jeg vil starte permisjonen min 3 uker før ks-dato, så vil det si at jeg må ta nesten 5 uker permisjon før termindato. Da får jeg kortere tid med den lille når den kommer til verden enn om de gjør sånn som de gjorde sist, at de regnet ut i fra ks-dato. Skjønner??

Går de ut i fra ks-dato bruker jeg bare 3 uker, men går de ut i fra termindato, må jeg bruke nesten 5 uker...

Skrevet

Hvis de regner permisjonen ut i fra termindato og jeg vil starte permisjonen min 3 uker før ks-dato, så vil det si at jeg må ta nesten 5 uker permisjon før termindato. Da får jeg kortere tid med den lille når den kommer til verden enn om de gjør sånn som de gjorde sist, at de regnet ut i fra ks-dato. Skjønner??

Går de ut i fra ks-dato bruker jeg bare 3 uker, men går de ut i fra termindato, må jeg bruke nesten 5 uker...

Ja, forstår at du tenker sånn. Men saken er den at når du har født, varsles nav _ og permisjonen blir justert.

Da vil du jo ha tatt ut de obligatoriske tre ukene før fødsel, og du mister ingen dager. Da jeg fødte 12 dager før termin, ble den allerede gitte permisjonen justert, og jeg mistet da de 12 dagene som var igjen av de tre ukene før fødsel. Hadde jeg startet permisjonen 3 uker og 12 dager før termin, ville jeg ikke mistet noe. Da jeg fødte dagen etter termin, ble ikle lengden på permisjonen endret, for da hadde jeg jo hatt mine obligatoriske tre uker.

Med andre ord: om du søker på permisjon tre uker før ks, så varsler du nav ved fødsel, og permisjonen blir justert deretter. Du mister ingen ting!

Skrevet

Det er du sikker på, Najaden? Sånn jeg fikk det forklart fra nav nemlig, så¨mister jeg da de nesten to ukene jeg har tatt ekstra i tillegg til de obligatoriske 3 ukene. At de da blir trukket fra den delen jeg har igjen etter fødsel. Men da er ikke det riktig heller da?

åååh, blir så frustrert over hele navsystemet... Det virker jo ikke som om folk der vet hva de prater om i det hele tatt...

Skrevet

Oj, den chattefunksjonen visste ikke jeg om. Takk for tips!

Har chattet med de nå, og jeg har rett, når jeg skal ha planlagt ks, så blir ks-dato ny termindato. Jeg skal derfor ikke miste noen dager/uker. Grunnen til at de skulle ha bekreftelse på termindato, hadde med opptjeningen å gjøre.

Skrevet

Hei. Jeg har fått innvilget i dag å gå ut i permisjon 3 uker før planlagt KS. Så starter permisjonen min den 27 august (KS 17.sept) istedefor 4. Sept. (termin 25. sept)

Skrevet
Hei, jeg hadde planlagt ks 38+0. Her hvor jeg bor går de ut fra ks-dato ved permisjonsberegningen, ikke termindato. Sykehuset hadde hatt en "feide" med NAV ang dette for noen år siden. Jeg fikk terminbekreftelse fra jordmor med ks-dato på, og skrev under merknader i selve søknaden at dette var dato for ks, ikke termindato, som var den-og-den datoen. Bare sånn at de ikke skulle kunne ta meg etterpå. ;) Det gikk greit, jeg fikk ks-dato som utgangspunkt for permisjonen. Som jordmor på sykehuset sa, termindatoen har jo ingen betydning for deg. Jeg hadde mistet mer enn to ukers permisjon ellers. Det har faktisk en god del å si, siden jeg ikke hadde noen jobb å gå tilbake til etter permisjonen pga flytting (heller ikke rett på dagpenger), så for meg var det ikke snakk om "bare" et par uker permisjon mistet, det var mange tusen kroner jeg ellers ikke ville fått!
Ikke sikker på om jeg forstår helt. Hehe. Men utifra det du skriver så blir det heller en diskusjon om permisjonsreglene. Ting har jo blitt gjort riktig fra NAV og sykehusets side, men siden beregningstidspunktet/ks-dato ble flyttet frem i tid så måtte du starte jobb to uker tidligere? Likevel har du jo ikke tapt permisjon på det, for du fikk jo 3 uker før planlagt fødsel. Permisjonen ble bare forskjøvet?! Nei nå er det seint kjenner jeg.. Mulig jeg har misforstått hva du mener

Bra det ordnet seg for deg, HI!

Nå ble jeg usikker selv også, hehe. Men samlet sett vil man miste permisjon hvis man føder før termin, eller hvis man bruker termindato i stedet for ks-dato (før termin). Dvs man mister (deler av) de ukene man egentlig skulle hatt før fødsel. Sluttdato for permisjonen justeres ut fra reell fødselsdato i vedtaksbrevet. Så, du har i og for seg sikkert rett i at jeg ville kommet likt ut av det økonomisk, jeg var 100% sykmeldt da jeg gikk ut i permisjon. Men hvis jeg hadde vært i full jobb, ville jeg ha vært nødt til å jobbe fram til under en uke før ks hvis de skulle brukt UL-termin som utgangspunkt for permisjonsstart.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...