Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Hva syntes dere er en "rettferdig" eller fungerende fordeling av husarbeid? Vi har laget en liste sammen hvor vi ble enige om hva som skulle gjøres ila en uke, noe fordelt på hver av oss og noe felles. Problemet er at de siste mnd har det sklidd skikkelig ut fra hans side og han dropper å gjøre de "faste" oppgavene sine til gjengjeld for å gjøre oppussing/snekring osv. Det resulterer at jeg må gjøre mye av hans oppgaver, eks. vaske mye på badet da ikke ungen skal måtte bade i skitt. Det blir skikkelig dårlig stemning om jeg såvidt nevner noe av dette. Kommer med at han har malt ditt eller datt, ryddet i garasjen el. -ting jeg mener ikke trenger å gå ut over hovedoppgavene som er viktige for å kunne ha en fin hverdag. Mistenker sterkt at han dropper de vanlige oppgavene for å kunne gjøre de mest spennende og syntes det er urettferdig. Jeg ville gjerne har dillet i blomsterbedet annenhver kveld istedet for å vaske tøy, men det går jo ikke! Jeg prøver å ikke gjøre hans oppgaver for at han selv skal se at de må faktisk gjøres, men kan jo ikke la barnet lide for det... Hva mener dere? Noen tips til bedring?
Lykkelig mamma 85 Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Kan forklare litt på hvordan vi gjør det.. Min mann er gjerne på jobb fra 0700-1600,når han da kommer hjem hiver han seg gjerne rundt med oppussing. Da legger han det ikke ifra seg før 2000-2100. Da er det gjerne jeg som må gjøre de fleste oppgavene hjemme. Men er det dager der han kommer hjem å ikke skal holde på med oppussing tar han sin del av husarbeidet. Jeg kan nok ikke kreve både oppussing og husarbeid hver dag,mannen må jo få slappe litt av også :-)) (jeg er hjemme med 2 barn + en skolegutt),så jeg har nok å gjøre. Men skal man komme noe vei med huset,må det bli slikt..
Gjest Gravid og fornøyd Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Hvor "viktig" er snekringen og oppussingen da? Hvis dere f.eks. er enig i at det skal pusses opp et rom, og mannen gjør arbeidet, er jeg egentlig enig i at det bør kuttes ned på hans "vanlige" husarbeid. Men stikkordet er vel i grunn kommunikasjon, dere bør bli enig om det. Det er også viktig å ta vedlikeholdsarbeid, hagearbeid osv. med inn i planen når husarbeid fordeles. Det tar en del tid det også om man har hus eller rekkehus. Men om både du og han har slikt utearbeid i tillegg til pliktene inne, er jeg selvsagt enig med deg. Du har et veldig godt poeng når det gjelder vasking av klær vs. blomsterplanting, som jeg synes du bør fortelle ham. Kanskje bør dere fordele bedre hvilke oppgaver som haster mest? Klesvask, rydding av oppvaskmaskin, smøring av matpakker (og for den saks skyld vasking av bad) osv. er det begrenset hvor lenge man kan utsette. Rydding i garasjen, maling av en vegg osv. kan i større grad vente. Det er kanskje greit å ha noenlunde lik fordeling på de som haster mest, slik at ikke du stresser hele tida for å rekke alle dine oppgaver, mens han kan ta ting mer med ro og ta ting som det passer ham?
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Så du mener han skal prioritere å vaske klær istedet for å snekre og male (regner med snekringen og malingen trengs?). Du mener også at han skal gjøre disse tingene i tillegg til vanlig husarbeide. Han skal altså dele 50/50 på innearbeidet og gjøre stortsett alt utearbeidet. Høres jo rettferdig ut...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Så du mener han skal prioritere å vaske klær istedet for å snekre og male (regner med snekringen og malingen trengs?). Du mener også at han skal gjøre disse tingene i tillegg til vanlig husarbeide. Han skal altså dele 50/50 på innearbeidet og gjøre stortsett alt utearbeidet. Høres jo rettferdig ut... Nei det er ikke ting som etter min mening trengs å gjøres. Ihvertfall ikke mer enn som "hobby" når man har tid til det. Oppussingen gjelder ting som ikke er ødelagt eller særlig gammelt men kan eks være å bytte farger på et rom (type "ble så lei av fargen") eller bytte lister som han syntes var finere enn de forrige. Er ikke uenig i at det han fikser på blir penere enn det det var, men mener at han heller bør gjøre slike ting når han har ekstratid. Ellers har han ansvar for plenklipping (jeg ordner med blomster inne) og har vel klippet plenen 4-5 ganger i år med påfølgende klaging på at det er så høyt og han må tømme klipperen så ofte...
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Omfordel oppgavene. Så får han mindre oppgaver som "går ut over ungene" og mer oppgaver som "går ut over ham selv" hvis han ikke gjør dem. Eller et annet alternativ kan være å skrive hobby-oppgavene hans inn i lista og samtidig skrive dine hobby-oppgaver inn også. Da vil jo fordelingen i grunn bli den samme, ikke sant?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå