Gå til innhold

Noen som har Ragdoll pusekatter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi vurderer å kjøpe oss en slik, har lest at de er rolige av natur og det er det vi ønsker...en kosekatt!!

Andre med erfaring? Både positive og negative :)

En ting til: hvordan er de i forhold til allergi? Verstinger eller mildere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke selv, men kjenner noen som har hatt. Vakre katter, men den de hadde var ingen utpreget kosekatt.

Har derimot god erfaring med hellig birma hvis du vil ha langhåret kosekatt, de er skjønne kosekatter, barnevennlige og bedagelige. Men hverken hellig birma eller ragdoll er allergivennlige raser, i tillegg til at de krever MYE pelsstell.

Jeg er selv eier av og stor fan av bengalkatt. Den er utseendemessig helt ulik disse andre, men jeg synes den er vakker. I tillegg er de veldig sosiale, kosete og morsomme, men forholdsvis aktive. Bengalen er også allergivennlig fordi den ikke har underpels. Det betyr også mindre pelsstell og mindre røyting.

Skrevet

Har en gutt jeg på 7 kg. Han er veldig kosete, men som katter flest: når HAN vil;) Den er ikke gladi å bæres men det har nok med å gjør at han ikke er vant til det. Han er stor og barna har aldri fått lov å leke med den på den måten. De er ikke allergivennlige, det er det kun Sibirkatten som kan være. De også er nydelige. Min mor er derimot allergisk mot katt og hun reagerer ikke på min katt, men naboens hellig birma. Min bror reagerer på min katt, så allergi er veldig individuelt.

Pelsstell er det ikke mye av. Han har enormt mye pels men den klumper seg ikke overhodet. Grer den veldig sjelden; såpass sjelden at jeg vil påstå at jeg ikke har noe pelsstell med den. På dette området kan jo fòret ha noe å si også; jeg bruker royal canin kastrat fòr:)

Ragdollen er veldig pratsom og blir av mange kalt som katteversjon av hunden;) Han følger oss gjerne på turer i skogen, og han er veldig sosial. Elsker hunder og barn, og under ene barnebursdagen gikk han inn i ringen og la seg,(lekte flasketuten peker på) og storkoste seg med 16 barn rundt seg;)

Vår er kastrert og utekatt.

Skrevet
Har en gutt jeg på 7 kg. Han er veldig kosete, men som katter flest: når HAN vil;) Den er ikke gladi å bæres men det har nok med å gjør at han ikke er vant til det. Han er stor og barna har aldri fått lov å leke med den på den måten. De er ikke allergivennlige, det er det kun Sibirkatten som kan være. De også er nydelige. Min mor er derimot allergisk mot katt og hun reagerer ikke på min katt, men naboens hellig birma. Min bror reagerer på min katt, så allergi er veldig individuelt. Pelsstell er det ikke mye av. Han har enormt mye pels men den klumper seg ikke overhodet. Grer den veldig sjelden; såpass sjelden at jeg vil påstå at jeg ikke har noe pelsstell med den. På dette området kan jo fòret ha noe å si også; jeg bruker royal canin kastrat fòr:) Ragdollen er veldig pratsom og blir av mange kalt som katteversjon av hunden;) Han følger oss gjerne på turer i skogen, og han er veldig sosial. Elsker hunder og barn, og under ene barnebursdagen gikk han inn i ringen og la seg,(lekte flasketuten peker på) og storkoste seg med 16 barn rundt seg;) Vår er kastrert og utekatt.

Glemte å si at de er veldig rolige. Antagelig litt for avslappete. Vet mange har problemer med at de ikke er redd for ting. Spesielt gjelder det trafikk, og de sover gjerne midt på veien. Så ikke en katt å anbefale om du skal ha utekatt og bor nært en traffikert vei. De kan også la være å forsvare seg i en eventull slosskamp.

• 6 måneder senere...
Skrevet

Dette er en gammel tråd, men jeg kan ikke la være. Jeg har en ragdoll hann på 2 år. Han er ute hver eneste dag, ofte flere ganger for dagen, han elsker nemlig å være ute. Han har fanget flere mus og fugler. Vi har stor tomt, men hovedveien går rett oppenforbi eiendommen, og de siste mnd har vi ikke hatt gjerde. Likevel går han aldri opp til veien. Han har vokst opp med hunden vår og vi fikk de begge da de var små. De lekesloss hver eneste dag, og katten hopper på hunden. Så helt slapp er de ikke. Han har per dags dato aldri vært i slosskamp med andre katter, men har blant annet jaget en annen katt opp i et tre.

Han er veldig kosete, kaster seg ned foran beina dine og strekker seg så lang han kan og vil at du skal kose. Om nettene pleier han å sove mellom meg om min samboer, slik at han kan få kos. Han liker imidlertidig ikke å bli båret, og det er veldig sjeldent at han legger seg på fanget vårt, men det har skjedd det også. Mulig vår er spesiell, men han er ikke stereotypisk ragdoll skjønner jeg når jeg leser oppfatningene andre har av rasen. T.o.m oppdretteren vi kjøpte han av, sa at ragdoll ikke klarer seg ute alene.... Han beviser dem feil hver eneste dag :)

Anonym poster: d103693e54d9428a240b3a946caa82ed

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...