Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #1 Skrevet 22. august 2012 Jeg og samboeren skal kjøpe bolig sammen. Han kommer med 3/4 av egenkapitalen, jeg med 1/4 og jeg vil stå som eierandel på 25 %. Siden jeg fortsatt studerer har vi blitt enige om at han betaler hele lånet alene inntil jeg begynner å jobbe. Jeg skal betale tilbake penger jeg har lånt av mine foreldre som har inngått i min egenkapital til boligen. Det er han som tar opp hele lånet alene, men bør ikke jeg stå som medlånetaker uansett? For rentefradrag osv? Hvordan blir det om jeg eier del av bolig og ikke har noe lån? Hm..innser at jeg har ikke peiling på dette så er det noen der ute som kan noe om det så blir jeg takknemmelig for svar!
3 er nok! Skrevet 22. august 2012 #2 Skrevet 22. august 2012 Så lenge dere eier boligen sammen må du også stå som medlåner.
MrsMilla Skrevet 22. august 2012 #3 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet.
Hybelkanina Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Jo, du bør stå som medlåntaker, men uansett vil lånet bli beregnet på ligningen til bare en av dere. Skal dere fordele rentefradraget dere imellom så må dere enten korrigere selvangivelsen selv eller rett og slett bare regne det ut (28 % av gjeldsrentene) og gjøre opp dere imellom.
bettisen Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Hvis du skal betale 25% av lånet, så bør du stå som medlånetaker. Dere bør ha en avtale som beskriver nedbetaling av lånet og faste trekk til kontoen som lånet går utifra.. Ikke noe problem dette, så lenge dere har snakket gjennom alt på forhånd.. Vi har det også slik at jeg betaler min prosentandel av alle utgifter med huset - dvs forsikring, oppussing osv.. Ellers deler vi likt på strøm, mat o.l.. Sett opp busjett og avtale, så går det bra.. Hos oss gjør vi opp for rentefordelene privat,men dette kan også fordeles på selvangivelsen.. Men høres ut som om dere vil tjene mer på å gjøre det privat..
fikas Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 (endret) Altså, sånn gjorde vi det; Han hadde all egenkapital og går ut med den delen om det skulle bli slutt. Vi står 50/50 som eiere og låntakere. Han har betalt alt lån de tre første årene mens jeg var student, MEN ham hadde ikke klart det om ikke jeg hadde bidratt med mitt i forhold til andre utgifter (det er dyrt å eie!!). Han mente han burde stå som hovedeier og jeg på en liten prosentandel - det var for meg uaktuelt av flere grunner: 1. Vi er en familie - jeg bidro kanskje ikke med like mye penger de første årene, men i forhold til barna, husarbeid og mat tok jeg hovedvekten. Det skal være verdt en del det også!! 2. Selv om jeg ikke bidro de første årene så er en utdannelse en investering i jobb og inntekt senere - ved å ta utdannelse kan jeg nå bidra på lik linje, om ikke mer enn han. 3. Han hadde selv ett ønske om å kanskje bli student - og i forrige uke satte han seg på skolebenken. Dvs at det nå er jeg som har hovedvekten av inntekten i huset og blir belastet mest på det økonomiske. På lang sikt så vil vi ha betalt inn det samme i huset i form av penger, arbeid ol. Det var for meg derfor uaktuelt å bli nedgradert til en liten prosent. Da er det bedre å lage en kontrakt på hvem so går inn med hva og hva man får med ut. Det er en dårlig avtale at de. Som fysisk betaler lånet skal eie mest. Iom at begge bidrar på hver sine måter, og selv om ikke lånet blir betalt fysisk av begge så ville feks ikke mannen min fått lån alene for da ville han hatt for dårlig økonomi. Dessuten så skal ikke han nyte godt av verdiøkningen alene - totalt uaktuelt! Men det er nå min mening ;)O Endret 22. august 2012 av fikas
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Altså, sånn gjorde vi det; Han hadde all egenkapital og går ut med den delen om det skulle bli slutt. Vi står 50/50 som eiere og låntakere. Han har betalt alt lån de tre første årene mens jeg var student, MEN ham hadde ikke klart det om ikke jeg hadde bidratt med mitt i forhold til andre utgifter (det er dyrt å eie!!). Han mente han burde stå som hovedeier og jeg på en liten prosentandel - det var for meg uaktuelt av flere grunner: 1. Vi er en familie - jeg bidro kanskje ikke med like mye penger de første årene, men i forhold til barna, husarbeid og mat tok jeg hovedvekten. Det skal være verdt en del det også!! 2. Selv om jeg ikke bidro de første årene så er en utdannelse en investering i jobb og inntekt senere - ved å ta utdannelse kan jeg nå bidra på lik linje, om ikke mer enn han. 3. Han hadde selv ett ønske om å kanskje bli student - og i forrige uke satte han seg på skolebenken. Dvs at det nå er jeg som har hovedvekten av inntekten i huset og blir belastet mest på det økonomiske. På lang sikt så vil vi ha betalt inn det samme i huset i form av penger, arbeid ol. Det var for meg derfor uaktuelt å bli nedgradert til en liten prosent. Da er det bedre å lage en kontrakt på hvem so går inn med hva og hva man får med ut. Det er en dårlig avtale at de. Som fysisk betaler lånet skal eie mest. Iom at begge bidrar på hver sine måter, og selv om ikke lånet blir betalt fysisk av begge så ville feks ikke mannen min fått lån alene for da ville han hatt for dårlig økonomi. Dessuten så skal ikke han nyte godt av verdiøkningen alene - totalt uaktuelt! Men det er nå min mening ;)O Situasjonen her er litt annerledes, selv om jeg kunne godt vent meg til tanken på å eie halve og ikke betale lånet på noen år enda;) Vi har ikke barn sammen, men hver for oss..det gjør jo ting litt annerledes. Han har ikke problemer med å få lån alene mens jeg vil slite med i det hele tatt å få lånt noe som helst alene.
bettisen Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør. Vær obs på at om dere skal endre eierandel på skjøtet må dere betale dokumentavgift og tinglysningsgebyr om igjen.. Dyrt! Om dere ikke bare gifter dere..
fikas Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør. Vær obs på at om dere skal endre eierandel på skjøtet må dere betale dokumentavgift og tinglysningsgebyr om igjen.. Dyrt! Om dere ikke bare gifter dere.. I tillegg - hvor ofte skal man "oppgradere" prosentandelene? Og hva er med på å forandre andelene? Kun innbetaling på lånet? For min del er bidrag til husholdningen også med på å forvalte huset. Eks. Samboeren min jobber som tømrer, i perioder ved ferdigstilling av prosjekter så kan det bli mye overtid. Han tjener da mye penger- MEN, han kunne ikke gjort det om jeg ikke holdt fortet hjemme med henting i bhg, mat, husarbeid osv, altså skal jeg ha "betalt" for den ulønnede jobben jeg gjør hjemme for at han skal kunne tjene mer penger. Det er derfor også uaktuelt for meg at det er "mine og dine". Om det er han eller jeg som betaler husleie så går pengene, og skal vi kjøpe store ting så må det planlegges og spares - men om det er han eller jg som har mulighet til å legge av kr den mnd er jo det samme. Regningene må uansett betales! Skal dere inn i ett "huseierforhold" hvor det er din og min økonomi er det viktig å ha en klar kontrakt slik at dine bidrag ikke blir tatt for gitt mens han sitter igjen som kongen på haugen (har lest flust av tråder om det her inne hvor kona må kjøpe klær til barna/mat og andre husholdningsing og ikke har råd til en sokk til seg selv på slutten av mnd mens mannen reiser på golfutur til italia med kameratene).
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #11 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør. Vær obs på at om dere skal endre eierandel på skjøtet må dere betale dokumentavgift og tinglysningsgebyr om igjen.. Dyrt! Om dere ikke bare gifter dere.. I tillegg - hvor ofte skal man "oppgradere" prosentandelene? Og hva er med på å forandre andelene? Kun innbetaling på lånet? For min del er bidrag til husholdningen også med på å forvalte huset. Eks. Samboeren min jobber som tømrer, i perioder ved ferdigstilling av prosjekter så kan det bli mye overtid. Han tjener da mye penger- MEN, han kunne ikke gjort det om jeg ikke holdt fortet hjemme med henting i bhg, mat, husarbeid osv, altså skal jeg ha "betalt" for den ulønnede jobben jeg gjør hjemme for at han skal kunne tjene mer penger. Det er derfor også uaktuelt for meg at det er "mine og dine". Om det er han eller jeg som betaler husleie så går pengene, og skal vi kjøpe store ting så må det planlegges og spares - men om det er han eller jg som har mulighet til å legge av kr den mnd er jo det samme. Regningene må uansett betales! Skal dere inn i ett "huseierforhold" hvor det er din og min økonomi er det viktig å ha en klar kontrakt slik at dine bidrag ikke blir tatt for gitt mens han sitter igjen som kongen på haugen (har lest flust av tråder om det her inne hvor kona må kjøpe klær til barna/mat og andre husholdningsing og ikke har råd til en sokk til seg selv på slutten av mnd mens mannen reiser på golfutur til italia med kameratene). Men hva om vi ikke har barn sammen? Han har barn men det er jo mamman deres som har dem når han jobber mye i perioder. Hva med 50/50 eierforhold, vi skriver kontrakt på hva vi satte inn som egenkapital og ved evt brudd vil vi få de pengene tilbake. Men siden han vil betale ned lånet, iallfall nå de første årene..så er det kanskje ikke rettferdig at jeg skal eie halvparten heller? Men min karriereutsikt ser det heller ikke særlig realistisk ut å kunne klare å betjene halve lånet..
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #12 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør. Vær obs på at om dere skal endre eierandel på skjøtet må dere betale dokumentavgift og tinglysningsgebyr om igjen.. Dyrt! Om dere ikke bare gifter dere.. I tillegg - hvor ofte skal man "oppgradere" prosentandelene? Og hva er med på å forandre andelene? Kun innbetaling på lånet? For min del er bidrag til husholdningen også med på å forvalte huset. Eks. Samboeren min jobber som tømrer, i perioder ved ferdigstilling av prosjekter så kan det bli mye overtid. Han tjener da mye penger- MEN, han kunne ikke gjort det om jeg ikke holdt fortet hjemme med henting i bhg, mat, husarbeid osv, altså skal jeg ha "betalt" for den ulønnede jobben jeg gjør hjemme for at han skal kunne tjene mer penger. Det er derfor også uaktuelt for meg at det er "mine og dine". Om det er han eller jeg som betaler husleie så går pengene, og skal vi kjøpe store ting så må det planlegges og spares - men om det er han eller jg som har mulighet til å legge av kr den mnd er jo det samme. Regningene må uansett betales! Skal dere inn i ett "huseierforhold" hvor det er din og min økonomi er det viktig å ha en klar kontrakt slik at dine bidrag ikke blir tatt for gitt mens han sitter igjen som kongen på haugen (har lest flust av tråder om det her inne hvor kona må kjøpe klær til barna/mat og andre husholdningsing og ikke har råd til en sokk til seg selv på slutten av mnd mens mannen reiser på golfutur til italia med kameratene). Men hva om vi ikke har barn sammen? Han har barn men det er jo mamman deres som har dem når han jobber mye i perioder. Hva med 50/50 eierforhold, vi skriver kontrakt på hva vi satte inn som egenkapital og ved evt brudd vil vi få de pengene tilbake. Men siden han vil betale ned lånet, iallfall nå de første årene..så er det kanskje ikke rettferdig at jeg skal eie halvparten heller? Men min karriereutsikt ser det heller ikke særlig realistisk ut å kunne klare å betjene halve lånet.. Det er jo noe dere må bli enige om sammen, men ofte er det jo slik at den som jobber mye ikke kunne gjort like mye om ikke den andre gjorde mye hjemme. Skal dere ha barn da? Hvis det er Så stor skjevfordeling at du ikke vet om du noen gang kan betjene et slikt lån så må dere nesten bare snakke sammen og finne ut hva som er greit og ikke. Hva sier mannen din da? SKal dere satse på hverandre? Om dere gifter dere vil du jo få halve huset uansett, om ikke det er særeie? Mye og ta stilling til, men det kommer jo egentlig mest an på hva du og mannen din mener selv.
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #13 Skrevet 22. august 2012 Oi, dere tenker jo litt komplisert her.... Forsåvidt greit med egenandelen her for begge deres part. Såframt til at du betaler også kun samme andel av kostnadene hele veien etc.... ellers kan dere raskt være ute og kjøre.. skal du betale halve leien senere? betaler du det banken oppgir hver måned, eller skal dere regne ut nettobeløp?... Men snakker du her om 25prosent av hele verdien av boligen eller av kun egenkapitalen? For om det kun er av egenkapitalen, og du står som eier av en fjerdepart - men han betaler alt hver måned - så har du jo gjort en temmelig god deal. Når du derimot betaler halvparten hver måned - gjør han en god deal... Så lenge lånet står på ham så får kun han rentefradrag, ikke du, altså hans lån. Det absolutt beste blir om dere deler halvt om halvt på alt om dere ikke har stålkontroll - også egenkapitalen. Alternativt gifte dere før huskjøpet. Uff ja, synes det er komplisert jeg også.. Men altså, jeg skal eie 25 % av selve boligen og fordi jeg måtte låne litt penger av foreldrene skal jeg starte med å betale dem tilbake. Når det er nedbetalt skal jeg (hvis jeg ønsker det, og det gjør jeg jo siden jeg også etterhvert vil ha en større eierandel i boligen) betale avdrag på lånet. Vi har ikke snakket detaljert hvordan vi kan gjøre dette fordi det kommer ikke til å skje på noen år enda, men jeg kommer ikke til å tjene så mye som han så det er ganske uralistisk å tenke at jeg skal betale halve. Tenker at når jeg etterhvert får betalt ned på det lånet så kan vi også gjøre om på eierfordelingen oss imellom. Men jeg kan vel stå som medlånetaker selv om jeg ikke betaler noe inn, så lenge det er han som gjør det selvfølgelig? For å få rentefradrag.. Han tjener mye mye mer enn meg og han synes det er greit at det er bare han som betaler på lånet nå siden jeg kompenserer på andre områder og gjør det mulig å å tjene de pengen han gjør. Vær obs på at om dere skal endre eierandel på skjøtet må dere betale dokumentavgift og tinglysningsgebyr om igjen.. Dyrt! Om dere ikke bare gifter dere.. I tillegg - hvor ofte skal man "oppgradere" prosentandelene? Og hva er med på å forandre andelene? Kun innbetaling på lånet? For min del er bidrag til husholdningen også med på å forvalte huset. Eks. Samboeren min jobber som tømrer, i perioder ved ferdigstilling av prosjekter så kan det bli mye overtid. Han tjener da mye penger- MEN, han kunne ikke gjort det om jeg ikke holdt fortet hjemme med henting i bhg, mat, husarbeid osv, altså skal jeg ha "betalt" for den ulønnede jobben jeg gjør hjemme for at han skal kunne tjene mer penger. Det er derfor også uaktuelt for meg at det er "mine og dine". Om det er han eller jeg som betaler husleie så går pengene, og skal vi kjøpe store ting så må det planlegges og spares - men om det er han eller jg som har mulighet til å legge av kr den mnd er jo det samme. Regningene må uansett betales! Skal dere inn i ett "huseierforhold" hvor det er din og min økonomi er det viktig å ha en klar kontrakt slik at dine bidrag ikke blir tatt for gitt mens han sitter igjen som kongen på haugen (har lest flust av tråder om det her inne hvor kona må kjøpe klær til barna/mat og andre husholdningsing og ikke har råd til en sokk til seg selv på slutten av mnd mens mannen reiser på golfutur til italia med kameratene). Men hva om vi ikke har barn sammen? Han har barn men det er jo mamman deres som har dem når han jobber mye i perioder. Hva med 50/50 eierforhold, vi skriver kontrakt på hva vi satte inn som egenkapital og ved evt brudd vil vi få de pengene tilbake. Men siden han vil betale ned lånet, iallfall nå de første årene..så er det kanskje ikke rettferdig at jeg skal eie halvparten heller? Men min karriereutsikt ser det heller ikke særlig realistisk ut å kunne klare å betjene halve lånet.. Det er jo noe dere må bli enige om sammen, men ofte er det jo slik at den som jobber mye ikke kunne gjort like mye om ikke den andre gjorde mye hjemme. Skal dere ha barn da? Hvis det er Så stor skjevfordeling at du ikke vet om du noen gang kan betjene et slikt lån så må dere nesten bare snakke sammen og finne ut hva som er greit og ikke. Hva sier mannen din da? SKal dere satse på hverandre? Om dere gifter dere vil du jo få halve huset uansett, om ikke det er særeie? Mye og ta stilling til, men det kommer jo egentlig mest an på hva du og mannen din mener selv. Takk for svar! Det blir ingen barn foreløpig iallfall, kanskje ikke i det hele tatt siden vi allerede er ganske mange tilsammen og ingen av oss har noe stort ønske om flere barn. Og ja det er ganske stor skjevfordeling, jeg er utdannet i helsesektoren og kommer nok aldri (med mindre det skjer noe helt spesielt) til å kunne betjene så mye av lånet. Kanskje kanskje kan jeg betale bortimot halvparten om noen år, men ser ikke for meg at det er mulig å klare å opparbeide meg så mye at jeg tilslutt eier 50 %. Hvis jeg nå ikke står som medlånetaker, men eier del av boligen..vil ikke det ha negative konsekvenser mtp skatt?
fikas Skrevet 22. august 2012 #14 Skrevet 22. august 2012 Ok, poenget mitt må være - har du ikke råd til å bo og leve i ett forhold så burde dere kjøpe billigere slik at du også har mulighet til å bo og leve ved ett evt brudd. Men dere må jo finne ut av dette selv. Bare pass på at du ikke kommer skikkelig dårlig ut av det ved et evt brudd. Jeg ville personlig ikke eid over evne og følt meg mindre i forholdet pga det. Og følt på at, "nå har jeg ikke penger til strøm denne mnd, kan jeg låne av deg?", om du skjønner
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #15 Skrevet 22. august 2012 Ok, poenget mitt må være - har du ikke råd til å bo og leve i ett forhold så burde dere kjøpe billigere slik at du også har mulighet til å bo og leve ved ett evt brudd. Men dere må jo finne ut av dette selv. Bare pass på at du ikke kommer skikkelig dårlig ut av det ved et evt brudd. Jeg ville personlig ikke eid over evne og følt meg mindre i forholdet pga det. Og følt på at, "nå har jeg ikke penger til strøm denne mnd, kan jeg låne av deg?", om du skjønner Okei, jeg skjønner hva du mener:) Takk for svar!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå