Gå til innhold

Hva gjør jeg nå ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei !

Har testet positivt på en graviditetstest.

hvordan går jeg videre nå ?

Videoannonse
Annonse
Gjest Sommerfuggel i vinterland
Skrevet

Hva du gjør? Det kommer så klart helt an på om dette er en god eller dårlig nyhet for deg :)

Om du ikke vil beholde så må du ringe legen for en time.

ønsker du å beholde så er det egentlig ikke noe du trenger å gjøre sånn med det første annet enn å legge om livsstil ift alkohol, røyk, kosthold, ta folsyre osv. Men du kan jo bestille en time til svangerskapskontroll når du drar deg opp mot 8-9 uker på vei..

Skal jeg si gratulerer? :)

Skrevet

Det er litt blandede følelser her.

Jeg er 18 år, og var vel ikke helt forberedt på det, men diskuterte det med samboeren min når jeg begynte å få misstanke om en graviditet, og ble enige om at vi kunne klare den utfordringen.

Har ikke fortalt han om resultatet enda, så er veldig spent på reaksjonen :P

skal jeg kontakte fastlege for å få en svangerskapskontroll ?

Skrevet

Siden du har bestemt deg for å beholde er det ikke annet å gjøre enn å vente og se. Du kan godt bestille time til lege men det trenger ikke være før du er kommet i uke 10-12 (med mindre det skulle skje ting underveis, som blødning etc)

Skrevet

Hvis du er nervøs og usikker kan du ringe fastlegen din for å komme inn til samtale, få litt brosjyrer og veiledning. Snakker litt om å søke fødeplass hvis du har ønsker om å føde en spesiell plass. Så avtaler du en time til når du er ca 12 uker på vei som er første ordinære svangerskapskontroll. Da tar du blodprøver, blir veid og sånt :)

Skrevet

Ja, jeg trenger nok en samtale eller to med fastlegen.

Mye jeg er usikker på .. Noen som vet hvordan det er ang trening når du er gravid ? er det trygt ?

Eller er det noen typer mat jeg burde spise/ ikke spise ?

Skrevet

Gratulerer :) tren som vanlig i svangerskapet. En god regel kan være å trene for å beholde formen men ikke for å bli bedre. Altså, har man trent lite så er ikke svangerskapet tiden for å komme i sitt livs form ;) men har man trent endel fra før og orker å fortsette så fortsett som vanlig, men det er ikke nødvendig å presse seg for hardt :) styrketrening er bra for fødselen og det du skal igjennom av arbeid da og god muskulatur rundt bekken, rumpe og i rygg er med på å forebygge bekken og ryggplager :) jo sterkere man er i kroppen jo "lettere" er det å gå gravid!

Skrevet

Har trent mye i noen år nå, og har ikke lyst til å slutte med det pga svangerskap, så det var godt å høre ! blir vel kanskje noen begrensninger når magen kommer for fult men...

blir nok en spennende tid fremover !

Skrevet

Gratulerer :)

Ang trening så vil nok endel begrense seg naturlig etterhvert :) Men som de nevner over her, tren for vedlikehold, ikke for framgang.

Du kan også ta en tur på helsestasjonen og snakke med jordmor. De har ofte litt mer dybde i svarene sine til en førstegangsgravid (synes jeg i alle fall) enn en fastlege. Ta gjerne med deg samboeren, så dere kan stille spørsmål og få svar begge to. Han har bare godt av å bli innlemmet i prosessen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...