Mamma&skatt Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 her i gården går det fort ei uke eller to mellom støvsuging, og klesvasken blir utsatt til det nesten er tomt for bodyer og gulpekluter. småen er 11 uker, og jeg kjenner at jeg orker ikke å gå rundt å rydde og vaske hele tiden.. andre som meg eller er alle supermødre? ;-)
Jenny251210 Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Oj...jeg støvsuger 2 ganger om dagen, og vasker klær hver dag har hund, mye hår.
HTC Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Ikke supermor eller super husmor, men vi har våre rutiner. Har barn i 1 og 3 klasse, så ingen baby. Vi er to voksne som jobber 100% + at jeg studerer i tillegg. Baby på 11 uker, som du har = unntakstillstand :-) Kos deg med babyen og innøv rutiner senere. Våre rutiner er som følgende: Søndag = barn blir badet/dusjet. Hele huset støvsuges og bad vaskes. Klær plukkes ned fra klesstativ og legges på plass, vi bruker 10 min for å gjennomgå ukens planlagte avtaler og alt pakkes for skole uke. Mor leser fag fra kl 10 til kl 14 Mandag = Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes. Ettermiddagsaktivitet for 3 klassingen + lekselesing med to barn. Handle mat. Tirsdag = Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes. Setter på vaskemaskin + lekselesing med to barn. Mor leser fag om kvelden Onsdag = barn blir badet/dusjet. Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes. Klær som er vasket og tørre, brettes og legges på plass. Ettermiddagsaktivitet for to barn + lekselesing med to barn. Rydder ekstra om kvelden for å gjøre klart til vaskehjelp dagen etter. Betale regninger pr nettbank/ ellers papirarbeide. Torsdag = Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes. Setter på vaskemaskin+ lekselesing med to barn. Mor leser fag om kvelden. Vaskehjelpen vasker hus mens vi er på jobb. Fredag = Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes.Klær som er vasket og tørre, brettes og legges på plass. Handle mat. Lørdag = Lese fag fra kl 10-14. Handle ting og tang, som ikke er mat. Rydder alle rom ved sengetid for barn, rer senger om morgenen. Oppvaskmaskin fylles og tømmes. vasker klær, hvis behov. Før vi innførte faste rutiner, var det meste på halv tolv. nå funker det helt supert :-)
PeppaPig Skrevet 22. august 2012 #4 Skrevet 22. august 2012 Husarbeid blir gjort hver dag. Støvsuger ca 2 ganger i uka, vasker over gulv 1 gang i uka, skifter på senger annenhver uke, rydder på kjøkkenet, lekerommet, barnerommet, stua hver dag. Do/dusj/badekar blir vasket et par ganger i uka (eller mer etter behov) Klesvask blir tatt etter behov, men som regel annenhver dag. Men så har jeg ikke baby lenger, men en velvillig 3åring som hjelper til med å rydde hun også Da jeg hadde baby så var alt på halv tolv frem til hun var omtrent 4mnd gammel. Hun skrek uavbrutt i de første 4 månedene (føltes det hverfall ut som) så dagene mine gikk til å bysse/bære/trille. Jeg tok litt husarbeid ettersom jeg hadde overskudd til det, men det kunne også gå et par uker mellom hver gang jeg støvsugde. Men så plutselig sluttet hun å skrike, hun startet å sove og jeg kunne endelig få litt rutiner på husarbeidet igjen. Så det går seg til etterhvert skal du se
Annikenb Skrevet 22. august 2012 #5 Skrevet 22. august 2012 Hver torsdag har jeg stor rengjøring:-) da blir hele huset vasket og støvsuget, og litt gulv vask gjort:-) da er hele huset rent og pent til helgen. Klesvask blir gjort ett pr ganger i uken:-) så lenge man har gode rutiner inne så tar det ikke så lang tid:-)
fikas Skrevet 22. august 2012 #6 Skrevet 22. august 2012 Hele sommeren har det så og si ikke blitt gjort noe som helst her i huset! Jeg har liggi på sofaen eller i doskåla når jeg har vært hjemme og mannen har gjort masse av utevrdlikehold som vi måtte ha gjort i år. Nå har jeg blitt sykemeldt så håper jeg orker å gjøre en liten ting hver dag så det etterhvert ser litt ok ut her til vanlig har vi gode rutiner og gjør litt hver dag. Men bittesmå babyer er som nevnt over unntakstilstand
Fire småtroll Skrevet 22. august 2012 #7 Skrevet 22. august 2012 Nå har jeg fire barn så jeg kan ikke la det hope seg opp. Jeg vasker klær hver dag, tørrmopper over gulvene hver dag, støvsuger og vasker gulv ved behov. Tørker over vask og do flere ganger i uken, holder kjøkkenet i orden til enhver tid. Men jeg er ikke supermamma, det kan bli både bøssete og rotete her, det blir det egentlig så fort jeg snur ryggen til Har vaskehjelp som kommer hver fjortende dag og vasker ned skikkelig, skrubber dusj og badekar, vasker under senger og i vinduskarmer osv. Men jeg må rydde og gjøre husarbeid hver dag altså, ellers hadde det fort blitt kaos her...
happiness4life Skrevet 22. august 2012 #8 Skrevet 22. august 2012 Har en 3 1/2 mnd gammel baby, far jobber 100%. Har kun i det siste prøvd å støvsuge 1 gang i uken, når babyen var mindre kunne det fint gå 2-3 uker! Vasker som oftest over gulv etter støvsugingen. Vasker ned badet 1 gang i uke, rydder på kjøkkenet hver dag, med mindre det er en film vi vil se på tv da skyller jeg bare av og tar oppvasken neste morgen. Vi spiser middag gnske seint (8-9 tiden) for fra 16:30-19:30 er det babytid med mating og bading og kveldsstell. Har lyst å ble flinkere til å tørke over badet flere ganger i uken, og småen har smått begynt å få seg noen rutiner når det kommer til mat og soving på dagtid så tror det skal ble renere etterhvert i heimen
Mikkemafian Skrevet 22. august 2012 #9 Skrevet 22. august 2012 Vi har det akkurat som 4 småtroll, bare at vi bare har 3 småtroll;) Det ryddes og vaskes opp daglig, huset er som oftest ganske bra etter at ungene er i seng. Vasker, henger opp og legger på plass minst en vask med klær om dagen. Ungene rydder rommet sitt hver dag før kveldsmaten, og jeg tørker over vasken og doen 3-4 ganger i uken. Bilen derimot...... den får være mye i fred...
Venja Skrevet 22. august 2012 #10 Skrevet 22. august 2012 Husarbeid hver dag her også... 3 små under 6 år. Kort oppsumert: - Minst en klesvask for dagen - oppvaskmaskinen fylles og tømmes hver dag - støvsuging et par ganger i uken - gulvvask en gang i uken - bad vaskes en gang i uken og ved behov - barn bades 1-2 ganger i uken - rydder kontinuerlig kjøkken/stue/ganger - barna har stor opprydning på rommene sine en gang i uken ...og likevel så flyter det alltid litt Bare slapp av... rutinene kommer etterhvert. Største omveltningen er fra ingen barn til ett. Husker godt da vi fikk førstemann, en rolig og snill gutt. Sov han, sov jeg... var mye mer sliten da enn når vi fikk nr 3. Nå utnytter jeg tiden der babyen sover på en helt annen måte, og er flinkere til å få gjort ting i våken tiden også. Mengden husarbeid har vokst med antall barn, og behovet er et helt annet enn med en.
Mamma&skatt Skrevet 24. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 24. august 2012 Godt å høre at det tar seg opp :-). Jeg rydder jo såklart det som flyter og kjøkken og bad holdes sånn passe rent og ryddig for det meste, men han er flaskegutt, så det blir til tider mye søl med mme pulver og konstant vasking og sterilisering av flasker osv. Gleder meg til Han får litt mer konkrete rutiner, for da kommer nok mine rutiner tilbake også :-) var mange av dere som har vaskehjelp.. hvor mye må dere betale for det? Noe å vurdere når vi er ferdig med oppussingen, noe som også da gjør sitt til at huset aldri føles skikkelig ryddig..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå