Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 jeg har en sønn som blir 2 år i september. han kan veldig få ord, men ikke disse heller bruker han. kan kan si hei, takk, tego ( vær så god) mamma og pappa, baj (ball) . han gjentar de etter oss men vil ikke si de uten at vi sier kan du si det. han forstår veldig mye, rister på hodet hvis han ikke vil gjøre det vi ber om. eller hvis vi feks sier kan du være så snill å finne fjernkontrollen så gjør han det. han har en storesøster som pratet som en foss på hans alder så vi bekymrer oss litt. kanskje verdt å nevne at han ikke går i barnehage. han prater babyspråket sitt dagen lang, og blir frustrert/ sint for at vi ikke forstår. virker som han regner med at han prater som oss andre.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Helt normalt. Eldste gutten vår sa omtrent de samme ordene som din litt før han fylte 2år. I løpet av et par mnd begynte han å si en del mer og da han skulle på 2årskontroll på helsestasjon (2år og 3mnd) klarte vi å krysse ut ca 20-30ord på skjemaet vi fikk. (ord som mamma/pappa/bestefar/bestemor/dyr/klær osv osv). Det var i følge helsesøster helt normalt. Det de egentlig tester på 2årskontrollen er at de har begynt å si noen ord i det hele tatt og at de har forståelse for hva som blir sagt til dem. Skjønner feks sønnen deres hva dere skal hvis dere sier dere skal spise eller gå og skifte bleie. Hvis han ikke skjønner hva dere sier til han heller, så er det nok greit å undersøke det mer. Nå er han fem år og skravler masse, hele tiden Han har et par lyder han ikke bruker så ofte, men han kan alle lydene hvis han konsentrerer seg og feks R sier han oftere og oftere riktig. Yngstemann, derimot, er snart 2,5år og har skravlet masse fra før han var 2år, så det er forskjell på dem.
Nick2011 Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Vi hadde også en gutt som sa veldig lite før han var to år, men det endret seg på veien fra to til tre år. Er i dag seks år og prater masse. Søsteren hans skravlet som bare det når hun var to år. Men han var mere fysisk og hun satt mere rolig på samme alder.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Tror ikke du trenger bekymre deg jeg de sier jo også at gutter kan være tregere enn jenter Jeg har selv en gutt på to år, han prater som en femåring. Jeg kan sitte å snakke med han i timevis, alt fra referat av hva han har gjort i barnehagen til synging, telling, farger osv.. Mens begge søskenbarna hans på 2 er rake motsetning. Eller hu ene er begynt å snakke mer nå, men hun andre sier nesten ingenting å det hun sier er veldig uforståelig. Alle barn er forskjellige
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Du får se det an litt til. Mest sannsynlig er det helt normalt, men hvis han fremdeles henger etter språklig om ett år eller to er det verdt å ta en test på oslo lyttesenter. Mitt barn var veldig treg til å begynne å snakke og det viste seg at han hadde problemer med lytteevnen. Han fikk behandling der og språket tok helt av!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 han har ikke dårlig hørsel, det har vi testet. han forstår så å si alt, hvis vi sier nå skal vi sove så legger han se i senga, hvis vi skal ut går han hen til skapet sitt og venter på klær, hvis vi siet at vi skal spise går han på kjøkkenet og viser oss at han vil sitte i stolen sin. så han forstår mye. men virker som han ikke gidder å prate selv
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Min sønn hadde heller ikke dårlig hørsel, det testet vi flere ganger. Det var lytteevnen det var noe galt med. Altså, selve hørselsorganet fungerte fint men hjernen slet med å skape sammenheng ut av lydene.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Han hadde heller ingen problemer med å forstå hva andre sa... Derfor var dette et problem som var vanskelig å avdekke og vi brukte lang tid på å finne ut hva det var.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå