Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Jeg har fått en mail fra min tidligere husvert hvor han krever meg for over 7000 i strøm for perioden mars til september 2011 - altså for et år siden. Den tiden jeg bodde der så var det umulig å holde oversikt over mine egne strømutgifter fordi han leste av måleren og lot det gjerne gå et halvt år eller mer mellom hver gang han krevde å få strømutgiftene refundert. Noe etterskuddvis og noe på forskudd. Da skrev han bare summen på en mail til meg. Jeg kjenner at jeg er litt usikker på dette kravet, som kommer ett år etter at jeg har flyttet ut. Hva tenker dere? Jeg bør vel ta kontakt med strømselskapet hans og be om en oversikt kanskje, men problemet er bare at jeg ikke vet hvor mye jeg har betalt inn
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Jeg har fått en mail fra min tidligere husvert hvor han krever meg for over 7000 i strøm for perioden mars til september 2011 - altså for et år siden. Den tiden jeg bodde der så var det umulig å holde oversikt over mine egne strømutgifter fordi han leste av måleren og lot det gjerne gå et halvt år eller mer mellom hver gang han krevde å få strømutgiftene refundert. Noe etterskuddvis og noe på forskudd. Da skrev han bare summen på en mail til meg. Jeg kjenner at jeg er litt usikker på dette kravet, som kommer ett år etter at jeg har flyttet ut. Hva tenker dere? Jeg bør vel ta kontakt med strømselskapet hans og be om en oversikt kanskje, men problemet er bare at jeg ikke vet hvor mye jeg har betalt inn Tror du må spørre strømselskapet først, ikke godta et krav uten videre.
Musemorbr / Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Det høres helt urimelig ut. Jeg ville heller brukt 600kr på en advokattime. Tenker han dropper kravet det sekund han hører fra din advokat. Men gå igjennom kontakten din først, for å være helt sikker på at du ikke har godtatt noe som minner om dette.
Fomle84 Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Som privat person har han jo egentlig ingen rettigheter. Kan jo ikke komme ett år etter. Etter depositum er løst ut er det jo for sent. Utrolig frekt av utleier. Ikke betal!
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 Nei, dette skal du ikke betale! Deres kontrakt er opphørt og du er flyttet ut. Det som ev. var igjen å betale på det punktet du flyttet ut måtte enten tas da eller tas av depositumet. Når huseier frigir depositumet er det på en måte en avslutning av leieforholdet og et tegn på at alle krav er innfridd. Dersom du vil være snill og prøve å møte ham på veien kan du jo si at du gjerne betaler, men da skal du se dokumentasjon på alt du har betalt og dokumentasjon på at resterende krav er for ditt strømforbruk. Synes det skurrer veldig, for dette er jo fra en regning huseier har betalt for leeeeenge siden. Så dette er jeg fristet til å si at han må ta på egen kappe. Når han har et så rotete system for betaling må han selv ta ulempene når det skjer feil.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Ja bør vel det, men har har jo mulighet til å "dobbelfakturere" meg i og med at han betalte strømregningene og deretter krevde inn av meg... Ja det virker urimelig å komme ett år etter. Er det noen frist når slike krav foreldes? Kanskje jeg bør kontakte en advokat ja... Jeg flyttet derfra for ett år ssiden, så vet ikke engang om jeg har kontrakten lengre :/
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Det høres helt urimelig ut. Jeg ville heller brukt 600kr på en advokattime. Tenker han dropper kravet det sekund han hører fra din advokat. Men gå igjennom kontakten din først, for å være helt sikker på at du ikke har godtatt noe som minner om dette. Aller først må du sjekke hva som står i kontrakten din. Jeg leier selv ut. Tar en viss sum utenom leien hver mnd. Avregner 2 ganger i året og da får leietaker alle fakta, og evt penger tilbake om h*n har betalt for mye i strøm. Virker ikke som om utleieren som du bodde hos, hadde så veldig styring på det der. Hadde IKKE betalt regningen. Hadde sendt han en melding og skrevet at jeg fant det underlig å skulle få en strømregning 1 år etter at du var flyttet ut. Samt skrevet at du vil ta det opp med advokaten din, før du evt betaler noe som helst. Kanskje han da trekker kravet tilbake. Jeg vil anbefale deg å ringe forbrukerrådett å høre hva de mener, evt ta en advokat på det. Jeg har brukt de mange ganger og har tjent stort på det da ett kjent rørleggerfirma prøvde å lure meg etter en jobb de hadde hatt hos meg. http://www.forbrukerrådet.no/forside/kontakt-oss
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Takk for svar. Jeg har lite lyst til å være vanskelig, men kjenner at jeg blir irritert over at han kommer ett år etter. Hadde jeg i det minste hatt litt oversikt så kunne jeg minnet han på strømmen når jeg flyttet ut, men jeg hadde null oversikt... Ser i ettertid at dette ikke var holdbart.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå