Love my kidz Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Jeg blir helt matt av enkelte altså.. noen jeg vet om har skolebarn og skriver på fb om at de reiser straks til syden, med ungen som startet på skolen denne uka. WHY? Det er såå egoistisk, for det er viktig for barna å få med seg skolestart!
2søtesmåh Skrevet 23. august 2012 #2 Skrevet 23. august 2012 Vi har reist rett ETTER skolestart. Første skoledag har vi derimot ikke "hjerte" til og dra, men etter at første uka er over(enten den er hel eller halv) så synes jeg det er greti..Enn så lenge, med eldste. Fikk med ukeplan, tok med bøkene og gikk gjennom stoffet de andre hadde (De har mindre lekser den første tiden). Så VET vi at hun tar ting lett og ikke har noe problem hverken med tall (matte) lesing eller forståelse for stoff i samfunnsfag, religion ol...Hadde hun hatt lese/skrivevansker, dysleksi eller generelle problem med læring, så tror jeg vi hadde måtte droppe det. For det blir uansett litt og ta etter, selv om hun faktisk gjorde alt av lekser. Når minsten begynner på skolen neste år, gjør vi det kanskej igjen (i år var vi på ferie i sommereferien), litt avhengig av hvordan vi ser han i forhold til læring, og da ikke føre 3- eller 4 uke...SIden det er 1.klasse....Han har jo "skole" på barnehagen i år, så vi kommer til og følge opp læreevne og -VILJE der, før vi tar noen avgjøresler..Også ser vi an været til neste sommer. En super sommer som gjør at vi kan bade, være på stranda ol her hjemme, så blir ikke sydenbehovet særlig stort når høsten kommer. Jeg personlig synes det er verre og dra før skolen har sluttet og gjøre at barnet ikke får være med på avsltuning, avslutningsturer ol.....Enn og ta de ut i starten av skoleåret.. Men det er meg. Også mener jeg at siden "alle" tar ungene ut en uke eller to for og dra på fereie, kan høst- og vinterfeire kuttes ut, barna får 10 dager tilgjengelig til "ferie" og om man skla være borte 3 dager eller mer sammenhengende, må det inforemres om MINST 4 uker på forhånd, slik at lærere ikke kommer på skolen ei uke og bare 4 elever er på skolen...Evt lage alternative oppgaver til ungen som skal bort om gruppearbeid gjelder for resten den uka...
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 23. august 2012 Men hvorfor ikke dra når det ER ferie? Hvorfor absolutt dra når ungene skal være på skolen? Synes rett og slett det burde bli forbudt jeg, for som du sier.. tenk hvis det plutselig er bare fire unger på skolen? Uhørt!!
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #4 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene.
mamman til to gutter Skrevet 23. august 2012 #5 Skrevet 23. august 2012 Hvis alle elevene skal ta seg ferie når det passer dem blir det utrolig mye ekstra jobb for læreren! "Evt lage alternative oppgaver til ungen som skal bort om gruppearbeid gjelder for resten av den uka..." som du skriver feks, da må en lærer bruke antagelig noen timer ekstra etter å ha lagd et ordentlig opplegg til hele klassen. Noen elever kan helt sikkert ta igjen skolearbeidet, men de mister uansett mye sosialt, spesielt rett før og rett etter ferien, selv om de er der de første/siste dagene. Skolen har så mange fridager at man bør kunne legge ferien til de dagene. Ja, det er dyrere da, men har man skolebarn, så må man ta hensyn til det å dra på ferier man har råd til i skoleferien.
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #7 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene?
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #9 Skrevet 23. august 2012 (endret) Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr ekstra på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Endret 23. august 2012 av *bolla pinnsvin*
HTC Skrevet 23. august 2012 #10 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Jeg og mannen jobber fullt og har grei nok inntekt på ca samlet 1 million i året. Vi har to barn på 6 og 9 år, vi har aldri vært i syden. Vi synes det er dyrt og har valgt å investere i huset vårt, sparing til barna og oss. Ferier frem til nå har i hovedsak vært lån av familie hytte, hjemme ferie og i år var vi en helg på campinghytte vi leide i Sverige. Det finnes ikke synd på oss eller barna, selv om vi aldri har vært i syden. Jeg antar vi tar en tur når barna blir ten åringer og innen da bør selv en alenemor ha hatt mulighet til å spare en tur om hun sparer i 10 år. Barna Må ikke taes ut fra skolen for å ha en ok ferie og barna Må ikke til syden for å ha en ok ferie.
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #11 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr ekstra på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Skjønner godt tankegangen din jeg, og regnet med at mange er uenig i hva jeg mener, og så lenge det er lov å ta ut ungene på denne måten så blir det jo gjort. Er forresten ingen menneskerett å dra til syden, man Må ikke gjøre det
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #12 Skrevet 23. august 2012 Det er holdninger det går på. Jeg ser på det som skulk, og det er ikke greit å lære ungene at man kan skulke for luksusturer
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #13 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Jeg og mannen jobber fullt og har grei nok inntekt på ca samlet 1 million i året. Vi har to barn på 6 og 9 år, vi har aldri vært i syden. Vi synes det er dyrt og har valgt å investere i huset vårt, sparing til barna og oss. Ferier frem til nå har i hovedsak vært lån av familie hytte, hjemme ferie og i år var vi en helg på campinghytte vi leide i Sverige. Det finnes ikke synd på oss eller barna, selv om vi aldri har vært i syden. Jeg antar vi tar en tur når barna blir ten åringer og innen da bør selv en alenemor ha hatt mulighet til å spare en tur om hun sparer i 10 år. Barna Må ikke taes ut fra skolen for å ha en ok ferie og barna Må ikke til syden for å ha en ok ferie. Du ser ikke poenget mitt. Jeg mener at den ekstra kostnaden ved å reise i skoleferien ikke er verdt det, sammenlignet med den minimale ulempen det er å ta ungene ut av skolen en uke hvert jubelår. Drar man til syden hvert bidige år, så er det noe annet, men et par ganger i løpet av skoletiden ser ikke jeg noe problem med. Sier overhodet ikke at det er synd på ungene, det er det du som legger i det jeg skriver. Jeg har rett og slett et annet syn enn deg på hva som er ok og ikke når ungene går på skolen. Verre er det ikke.
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #14 Skrevet 23. august 2012 Det er holdninger det går på. Jeg ser på det som skulk, og det er ikke greit å lære ungene at man kan skulke for luksusturer Men da ser du på det på den måten og jeg det på en annen, det må da være greit? Syden er vel forresten neppe en luksustur...
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 23. august 2012 #15 Skrevet 23. august 2012 Jeg syns ikke det er noe problem å ta ut ungene 1 uke eller 2 for å dra til utlandet. Er mye læring i å reise
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #16 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr ekstra på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Har ikke lest hele tråden, men om man bestiller i god tid er det vledig mye å spare. Om du bestiller neste års sommerferie allerede nå og sjekker de ulike stedene og priser og bestiller nå får du det kjempe billig. Om du derimot venter til påsken med å bestille skjønner jeg det blir svindyrt. Jeg er også alene med barn så vet det er dyrt, men med planlegging trenger det ikke bli det
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #17 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr ekstra på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Har ikke lest hele tråden, men om man bestiller i god tid er det vledig mye å spare. Om du bestiller neste års sommerferie allerede nå og sjekker de ulike stedene og priser og bestiller nå får du det kjempe billig. Om du derimot venter til påsken med å bestille skjønner jeg det blir svindyrt. Jeg er også alene med barn så vet det er dyrt, men med planlegging trenger det ikke bli det Nok en gang: Det er ikke det at det er FOR dyrt, det er at jeg ikke synes det er verdt det kontra den minimale ulempen det er å ta dem ut av skolen skarve fem dager. Jeg sitter alene med lån på 2,5 mill for hus og studier, har bil, strøm, klær, fritidsaktiviteter, barnepass, mm som skal betales og vil heller bruke pengene på det.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 23. august 2012 #18 Skrevet 23. august 2012 Nå har ikke jeg gjort som du beskriver ennå, men som alenemor kan jeg ikke ta meg råd til å bruke 10.000 kr eller mer på å reise til syden når alle andre har ferie. Hadde vi vært to voksne, så hadde det ikke vært noe problem, men skal ungene og jeg komme oss til sydligere strøk ila året må det dessverre skje utenom skoleferiene. Da lar du det heller være er mitt poeng Hvorfor? Skal jeg aldri kunne reise til syden med ungene fordi jeg er alene? Jo.. du kan jo f.eks spare. Dra på billig camping ene året, syden andre året. Bare et tips Takk for tipset (les: sarkasme) Det er ikke så lett å leve på en inntekt og sitte med alle regninger alene. Derfor ville jeg uansett ikke prioritert å bruke kanskje 10.000 kr ekstra på å reise til syden i skoleferiene, ettersom det er ganske mye annet jeg kan bruke de pengene på. Huslån, strøm, klær til ungene, osv. å miste en skoleuke er ikke noe de aller fleste unger vil slite med og for læreren er det vel helt greit å gjøre det samme som de gjorde dengang jeg gikk på skolen: sende med den samme lekseplanen som alle andre fikk den uka det gjaldt. Har ikke lest hele tråden, men om man bestiller i god tid er det vledig mye å spare. Om du bestiller neste års sommerferie allerede nå og sjekker de ulike stedene og priser og bestiller nå får du det kjempe billig. Om du derimot venter til påsken med å bestille skjønner jeg det blir svindyrt. Jeg er også alene med barn så vet det er dyrt, men med planlegging trenger det ikke bli det Nok en gang: Det er ikke det at det er FOR dyrt, det er at jeg ikke synes det er verdt det kontra den minimale ulempen det er å ta dem ut av skolen skarve fem dager. Jeg sitter alene med lån på 2,5 mill for hus og studier, har bil, strøm, klær, fritidsaktiviteter, barnepass, mm som skal betales og vil heller bruke pengene på det. å ja leste det som at det kostet ekstra om du reiser i skoleferien og det gjlr det ikke bare du bestiller tidlig Men nå leser jeg at du ikke vil reise i det hele tatt da er det jo ikke en problemstilling da
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #19 Skrevet 23. august 2012 Jeg skjønner nå poenget ditt Bolla pinnsvin. Og jeg respekterer at vi har ulikt syn på dette, er det som skaper en god debatt For å utbrodere litt mer her nå; grunnen til at charterturer er billigere utenfor sommersesongen er jo fordi at ferre folk har anledning til å reise. Jeg ser for meg en fremtid der så mange reiser i skoleåret at reiseselskapene velger å skru opp prisene og så blir det like dyrt hele året. Hva da?
Love my kidz Skrevet 23. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 23. august 2012 Jeg syns ikke det er noe problem å ta ut ungene 1 uke eller 2 for å dra til utlandet. Er mye læring i å reise Jo.. hvis man ikke reiser med charter og har all inclusive og bare bader i hotellets basseng og heller tar inn på et rom til en "innfødt" og menger seg med de, DA kan man jo lære litt Men jeg velger å tro at de fleste driter i landets kultur, de reiser for å sole seg og bade
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #21 Skrevet 23. august 2012 Jeg skjønner nå poenget ditt Bolla pinnsvin. Og jeg respekterer at vi har ulikt syn på dette, er det som skaper en god debatt For å utbrodere litt mer her nå; grunnen til at charterturer er billigere utenfor sommersesongen er jo fordi at ferre folk har anledning til å reise. Jeg ser for meg en fremtid der så mange reiser i skoleåret at reiseselskapene velger å skru opp prisene og så blir det like dyrt hele året. Hva da? Det kommer neppe til å skje, av den enkle grunn at vi jo kun har fem uker ferie i året og dermed er man avhengig av å ta ut ferie sånn stort sett når skoleferiene er. Siden jeg er skilt, så har jo eksen og jeg ti uker på en måte, for vi har jo ikke noe behov for å ha ferie sammen. Dermed er det enklere for meg å ta ut en uke på en annen tid av året. Bare så det er sagt: I utgangspunktet er jeg enig med deg. Hadde jeg bodd i en husholdning med to inntekter, så hadde jeg ikke tenkt på dette engang. Og det er ikke sånn at ungene kommer til å måtte ut av skolen i "hytt og vær" for å dra på ferie, men dersom vi en gang skal på tur og det koster meg mye mindre å dra i skoleåret enn i ferien, så gjør jeg nok det
samu Skrevet 23. august 2012 #22 Skrevet 23. august 2012 er SÅ enig med -love my son- det er fanskje en grunn til at ferie er ferie, og skoleÅr er skoleÅr, eller? forkastelig Å "stjele" skolegang fra barnet sitt.
*bolla pinnsvin* Skrevet 23. august 2012 #23 Skrevet 23. august 2012 er SÅ enig med -love my son- det er fanskje en grunn til at ferie er ferie, og skoleÅr er skoleÅr, eller? forkastelig Å "stjele" skolegang fra barnet sitt. Da fÅr de heller forby det. SÅ lenge man fÅr lov vil folk ogsÅ gjøre det.
lille sprelle Skrevet 23. august 2012 #24 Skrevet 23. august 2012 Jeg synes det er en uting å ta barna ut av skolen for å reise på ferie. Er det unntaksvis en svært spesiell anledning (f.eks. et bryllup i utlandet e.l.), greit nok. MEN ellers så har barnet maaange uker ferie i året. NB: Når dere drar på tur, så er det dere som må sørge for at barnet henger med faglig på det som skjer på skolen. Skolearbeid og lekser skal gjøres osv. Når det gjelder råd-ikke råd til å dra. Det er faktisk ikke noe must for noen å reise til syden!
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 24. august 2012 #25 Skrevet 24. august 2012 Jeg er lærer, og jeg går tydeligvis litt mot strømmen her. Jeg mener nemlig det er helt greit å ta barna ut av skolen i opp til to uker for å reise på ferie. Dette er selvsagt forutsatt at foreldrene er i stand til å følge opp barna med tanke på skolearbeid, og jeg ville unngått første måneden etter skolestart og siste uken før skoleslutt. Disse ukene bør man IKKE frarøve barnet på skolen pga det sosiale. Jeg ser noen argumenterer mot med at selv om foreldrene hjelper barna med skolearbeid, så vil det likevel gå utover barna sosialt. Jeg er faktisk litt uenig her. Jeg er enig med ukene tilknyttet skoleslutt og skolestart (som jo var det HI opprinnelig handlet om), men ellers er min erfaring fra lærerperspektiv at det overhode ikke spiller noen rolle. Om noe så gjør det mange barn godt fordi de får oppleve noe spennende de kan fortelle om, eller rett og slett bare et kanskje nødvendig avbrekk som gir dem pause fra pågående konflikter og litt pusterom. Jeg har tilgode å oppleve at elever har falt bakpå sosialt av å reise en uke midt i skoleåret. Så er spørsmålet om det er skulk? Nei, selvsagt er det ikke skulk! Det er ikke en gang en mening å ha av den enkle grunn at barnet som reiser har fått innvilget permisjon fra rektor. Barnet skulker ikke, det har fått permisjon. Ingen får ta fri i mer enn tre dager uten å måtte søke og få innvilget permisjon fra skolens rektor. Så å kalle noen som har permisjon for skulkere henger jo ikke på greip. På samme måte som en voksen arbeidstaker gjerne må søke om permisjon fra ting innimellom. Jeg har mange kollegaer som har søkt om permisjon i alt fra 1-5 dager for å reise på ferie utenfor sesongen. De skulker jo ikke jobb de heller, gjør de vel? De har jo søkt om, og fått, permisjon. Argumentet med at "tenk om alle skulle reist utenfor ferien" faller litt i gjennom synes jeg. I løpet av de 12 årene jeg selv var elev, og siden de 4-5 årene jeg har vært i skolen, så har jeg enda til gode å oppleve at "alle" reiser. Det er alltid noen, men sjeldent mer enn en elev om gangen. Og om det har vært slik de siste 25 årene, så tviler jeg litt på at det vil komme en stor endring på dette med det første Og skulle det bli et veldig stort problem, så antar jeg at det går an å ta debatten opp på nytt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå