Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #1 Skrevet 21. august 2012 Vi er bosatt i utlandet og snakker hovedsaklig engelsk. Men både jeg og mannen snakker flytende norsk også. Nå vil vi gjerne lære barnet vårt norsk - hun er 3år gammel. Hun snakker flytende engelsk og litt spansk allerede. (De lærer spansk på skolen hennes nå så er det kanskje for mange språk på en gang for henne hvis vi skal lære henne norsk også?) Vi er litt usikre på fremgangsmåten, men dette er hva vi har gjort hittil. Vi hører på norske barnesanger og synger sangene sammen med henne. Vi teller på norsk Vi sier tusen takk, hadet bra, værsågod og slike fraser på norsk Vi leser norske bøker, men hun mister interessen veldig fort Vi har sett på noen norske fimer, men hun mister interessen veldig fort der også. Ellers så snakker vi endel norsk til henne - jeg sier det først på norsk så engelsk, eller omvendt. Men det går så veldig tregt.. Hun kan telle til 10, men det er omtrent det. Hun forstår når jeg spør om det går bra, om hun er sulten og slike ting, men hun svarer ikke tilbake på norsk.. Er det vanlig? Finnes det noen lærebøker som jeg kan kjøpe og ha "norsk timer" hjemme med henne, hvor jeg er på en måte læreren hennes? Tenkte kanskje å ha to, tre timer i uka hvor vi spesifikt jobbet med norsken. Eller blir det for mye? For lite? Uff, jeg vil jo veldig at hun skal snakke norsk også slik at hun kan kommunisere med slekten sin i Norge også. Blir veldig takknemlig for alle innspill, tanker og ideer jeg kan få på dette Ps: beklager eventuelle skrivefeil. Formålet med innlegget er å få ideer til å lære barnet mitt norsk, ikke lære henne rettskriving (enda hvertfall )
Musemorbr / Skrevet 21. august 2012 #2 Skrevet 21. august 2012 Jeg synes dere gjør en god jobb jeg. Siden hun allerede kan/lærer to andre språk, kan det fort bli mye om hun føler at norsklæringa tar overhånd. Kanskje kan du kjøpe noen hobbyhefter som hun skal klistre og tegne/farve i, etter hva teksten på sidene beskriver. Kanskje også noe som har sånn prikk til prikk, og farvelegg etter tall og lignende. Det kan jo vekke en naturlig interresse for å forstå ordene, så hun for eksempel klarer sette rett bilde på rett side, og rett farve på rett plass. Jeg tror fokus på lek vil gjøre at det kommer naturlig og gradvis, uten at hun ser på det som læring.
Magia Skrevet 21. august 2012 #3 Skrevet 21. august 2012 Det er vanskelig å lære språk som man ikke bruker. Om dere vil lære henne norsk, bør dere kanskje snakke norsk hjemme? Om man lærer noen fraser, farger og tall og slikt, så er det fortsatt milevis unna å lære et språk. Dessuten, hvis man ikke bruker et språk aktivt, så mister man mer og mer av det også.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #4 Skrevet 21. august 2012 Jeg kjenner faktisk voksne, som er vokst opp i engelsktalene land med minst en norsk forelder, som forstår norsk, men som ikke vil snakke det selv Bare fortsett som dere gjør. Det er jo slik våre barn lærer nye språk. Bedre å jobbe med det når barnet er lite, i stedet for å tro at man kan ta det senere. Små barn lærer faktisk fortere enn eldre barn Og jeg forstår ikke hvorfor dere ikke snakker mer norsk hjemme, dere voksne. Kanskje det er en god start? Kanskje snakke norsk noen dager, og engelsk/spansk andre dager?
marsve Skrevet 21. august 2012 #5 Skrevet 21. august 2012 At hun hører mest mulig norsk er det beste. Tror kanskje jeg ville prøvd å unngå å "oversette" helt enkle ting også, for oversetter du har hun ikke noe behov for å skjønne norsk heller. Sanger, rim og regler er bra, særlig med visuell støtte (bilder i rimbok f.eks)! Ellers får du bare fortsette som du gjør Og hvis målet ditt er å lære henne norsk bør du jobbe mye med det nå, forjo yngre hun er jo fortere lærer hun!
Major HotLips Houlihan Skrevet 21. august 2012 #6 Skrevet 21. august 2012 Det er veldig vanlig at barn forstår et språk, men ikke bruker det selv. Jeg syns det høres ut som dere gjør en god jobb, så hvis dere fortsetter som dere gjør nå så vil hun kanskje etterhvert begynne å snakke språket selv også Et tips er å bruke begrepskort der hun og dere skal si hva som er på kortet. Kortene kan ha ulike temaer som dyr, kjøkkenutstyr, biler og leker. Når hun blir litt eldre så kan spill være et godt hjelpemiddel også. Men den aller beste måte å lære på er å snakke språket, så snakk norsk til henne ofte
marsve Skrevet 21. august 2012 #7 Skrevet 21. august 2012 Apropo at hun snakker litt spansk også. Vet at barn kan lære ihvertfall fem språk samtidig. Så tror ikke det er "skadelig" i så måte. Men det kan komme en overgangsperiode hvor hun ikke er like stø på å skille mellom språkene, men det kommer som regel av seg selv etter en stund.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #8 Skrevet 21. august 2012 Hvis du er norsk (og jeg har inntrykk av det ), så burde du snakke norsk til henne ganske konsekvent. Kan være hun ikke svarer deg på norsk, men hun plukker det opp allikevel. De andre språkene hun er omgitt av i dagliglivet sitt fanger hun opp uansett. Snakk norsk - norsk - norsk. Og det hjelper nok også hvis du og mannen har noen faste "norske dager" der all kommunikasjonen mellom dere går på norsk
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #9 Skrevet 21. august 2012 Jeg har en amerikansk venninne som konsekvent snakker engelsk til barna sine. Som regel svarer de på norsk, men når de skal snakke med besteforeldre og annen slekt i USA snakker de flytende engelsk. Da de var små blandet de språkene ganske fritt, men nå har de ingen problemer med å skille begrepene. å kunne flere språk er bare en berikelse og dere gjør nok lurt i å innføre det nå mens hun er så liten. En annen venninne av meg er norsk, gift med en franskmann og bor i Norge. De voksne snakker engelsk seg imellom og norsk til barna. Det har resultert i at barna ikke kan kommunisere med farsslekten, og det er jo bare sørgelig...
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #10 Skrevet 21. august 2012 Tusen takk for alle svar og innspill! Jeg setter stor pris på det. Jeg syns det er veldig trist om jenta mi ikke kan snakke med sin norske slekt på norsk og jeg tenkte å heller ta tak i det nå enn om to-tre-fire år. Jeg har mye å tenke på nå og det første jeg skal gjøre er å snakke norsk til henne uten å oversette. Som en av dere sa så hvorfor skal hun lære seg norsk når jeg allikevel sier det igjen på engelsk. Samme med bildekortene. For en enkel ide som er helt super! Må gå til innkjøp nå ja Jeg tar absolutt alle ideer dere har kommet med videre Og selv om hun kanskje kommer til å blande litt språk så er nok det noe som kommer til å gå seg til av seg selv. Jeg er helt enig med dere at det er når de er små at det er enkelt å lære seg språk. Det er sikkert derfor de lærer ungene spansk på skolen i en alder av 3. Jeg har sjekket læreplanen for de neste 3 årene og det er kun spansk de vil lære (i tillegg til engelsk) så det blir kun 3 språk hun har å forholde seg til hun er 5-6år hvertfall. Igjen vil jeg bare si tusen takk til alle som har tatt seg tiden med å svare.
It's all about me Skrevet 21. august 2012 #11 Skrevet 21. august 2012 Snakk norsk hjemme, og bare det, engelsk ute og la barnehagen ta seg av spansken. Dette klarer hun snart å skille fint. Ikke oversett alt, for da hører hun bare mest på den engelske delen, og norsken glir rett igjennom. Si alt på norsk som når du snakker med en som skal lære språk for første gang. å bare lese/synge/se film på norsk + noen timer undervisning i uka er ikke nok. Så små barn lærer språk kjempe lett, så ved å ta det intensivt nå gjær dere henne en kjempetjeneste. Kjenner til flere familier i samme situasjon som dere.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #12 Skrevet 21. august 2012 Snakk norsk hjemme, og bare det, engelsk ute og la barnehagen ta seg av spansken. Dette klarer hun snart å skille fint. Ikke oversett alt, for da hører hun bare mest på den engelske delen, og norsken glir rett igjennom. Si alt på norsk som når du snakker med en som skal lære språk for første gang. å bare lese/synge/se film på norsk + noen timer undervisning i uka er ikke nok. Så små barn lærer språk kjempe lett, så ved å ta det intensivt nå gjær dere henne en kjempetjeneste. Kjenner til flere familier i samme situasjon som dere. Så du mener konsekvent norsk hjemme og så bruker vi engelsk når vi er utenfor huset (altså på lekeplass/butikken o.l.)? HI
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Barna til en av mine venninner snakker, persisk, arabisk, norsk og engelsk. Der snakker foreldrene persisk med hverandre, faren snakker arabisk til barna, hun snakker norsk og persisk til barna, norsk snakker de i barnehage og skole mens de lærer engelsk på skolen. Tror det er riktig det som blir sagt her at språket må snakkes for å læres. Om jeg var deg ville jeg snakket norsk til ungen hele tiden, på den måten lærer hun språket skikkelig. Hun vil da etterhvert føre samtaler på norsk med deg, og evt engelsk med pappa om det er det han snakker og følge den spanske undervisningen på skolen.
It's all about me Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 (endret) Snakk norsk hjemme, og bare det, engelsk ute og la barnehagen ta seg av spansken. Dette klarer hun snart å skille fint. Ikke oversett alt, for da hører hun bare mest på den engelske delen, og norsken glir rett igjennom. Si alt på norsk som når du snakker med en som skal lære språk for første gang. å bare lese/synge/se film på norsk + noen timer undervisning i uka er ikke nok. Så små barn lærer språk kjempe lett, så ved å ta det intensivt nå gjær dere henne en kjempetjeneste. Kjenner til flere familier i samme situasjon som dere. Så du mener konsekvent norsk hjemme og så bruker vi engelsk når vi er utenfor huset (altså på lekeplass/butikken o.l.)? HI Norsk hjemme, engelsk ute blant folk. Når dere er ute, men alene må dere selv se an hva som passer best. Personlig hadde jeg vel følt det mest naturlig å snakke norsk da også. å ha denne muligheten til å lære seg flere språk er en kjempefin gave. Selv om vi alle her hjemme er 100% norske og vi bor i Norge skulle jeg ønske at jeg hadde snakket engelsk med mine på samme måte så de var to-språklige de også. Men nå er det for sent for oss. Endret 21. august 2012 av Frokostquiz
Mor di! Skrevet 21. august 2012 #15 Skrevet 21. august 2012 Jeg har en nevø som er trespråklig. Engelsk lærer han i bhg/skolen, moren har siden fødsel konsekvent pratet norsk med han, mens han prater tysk med faren. I en alder av fem år behersker han de bemerkelsesverdig bra, blander litt til tider, men ikke mye. Når han er hjemme i Norge, klarer han å kommunisere med sine søskenbarn på norsk. Barn er utrolig mottakelige for å lære! Så mitt tips er å bruke språket mest mulig
Anonym bruker Skrevet 22. august 2012 #16 Skrevet 22. august 2012 Tusen tusen takk for alle innspill jenter Jeg visste at dette var det rette stedet å spørre Jeg startet å snakke kun norsk til henne i går (da vi var hjemme) og igjen idag og det er helt utrolig hvor fort hun egentlig plukker opp språket. Hvorfor startet jeg ikke med dette tidligere? Hun har veldig stor forståelse for norsk ser jeg. Igår kveld sa jeg til henne at hun måtte kle av seg for vi skulle ta på pysj (sa det på norsk) og dramaqueen som hun er så var det hyl og skrik for hun var hvertfall ikke trøtt og skulle hvertfall ikke ta på seg pysj og sove var helt uaktuelt for hun måtte jo leke (sa hun på engelsk) hehe så jeg måtte jo bare smile fordi hun forstod jo hva jeg sa på norsk! Så jeg håper at når hun blir mer komfortabel med norsk så vil hun begynne å snakke det også. Hittil så er det bare enkeltord hun sier men det er jo hvertfall en begynnelse
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå