Gå til innhold

alkohol tidlig i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne på 30 år og jeg har nettopp funnet ut at jeg er gravid. Jeg tok en test idag, 4 dager før IMK, og fikk positivt resultat. Problemet er at jeg ikke klarer glede meg over graviditeten, fordi jeg i hele forrige uke var i utlandet og drakk alkohol hver dag. Jeg var aldri full, ei heller brisen, men drakk rundt 2 glass hvitvin daglig og ved to anledninger tok jeg et par små slurker grappa og limoncello. Jeg røyket også sigaretter. Jeg visste ikke på dette tidspunktet at jeg var gravid, men fikk plutselig ømme bryster og en forutanelse igår, og kjøpte derfor en test som jeg tok i dag. Ifølge terminkalkulatoren var eggløsningsdagen 11. august, og jeg skal nå være 3 uker og 3 dager på vei. Det vil si at jeg drakk alkohol fra eggløsningsdagen og fem dager fremover. Eggløsningsdagen tok jeg også en valium for flyskrekk.

Samvittigheten min er helt svart. Jeg er livredd for at alkoholen skal ha skadet barnet mitt, og denne skyldfølelsen spiser meg opp. Jeg føler meg uansvarlig og bebreider meg selv. Er det mulig å si noe om skadene dette kan ha påført barnet mitt? Hvor stor er muligheten for det? Er det noen som har erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du må bare vente å se om det går bra.

jeg var på to fester før jeg fant ut at jeg var gravid. er 23 uker imorra.

lykke til

Skrevet

Følte det sånn jeg også. Drakk ikke hver dag i begynnelsen (før jeg visste noe som helst, uke 3,4 og 5), men det ble noe 3 helger på rad.

Det er normalt/ikke uvanlig, at man får i seg alkohol før man vet at man er gravid. Jordmor roet meg en del på dette. For de fleste går jo dette bra har jeg hørt, det går ihvertfall bra med min.

Alkoholinntak vil først og fremst forhindre deg i å bli gravid, og etter at du har blitt det så er det viktig at du slutter så snart du vet. Organdannelsen skjer først i perioden fra ca uke 6 til uke 12.

Skrevet

Har barnet tatt skade av det, så vil kroppen ordne det selv (hardt og brutalt)..

vil tro at om du ikke mister så har alt gått bra! :)

Er mange som drikker seg staurings langt ut i svangerskapet, uten at barnet tok (synlig) skade av det..

Skrevet

rett etter el så har heller ikke egget festa seg til livmorgen,slik at det får ikke næring av deg,ergo ikke noe alkohol første tiden.

det har vel nettopp festet seg iom at du fremdeles er før ikm,så mest sannsynlig er alt gått fint.

Skrevet

Takk for svar. Jeg drikker normalt svært lite, men skeiet ut på utenlandsturen, og er nå livredd for å måtte betale konsekvensene av dette.

Men er det noen av dere som vet noe om hvilke typer skader barnet kan få dersom mor har drukket alkohol de tre første ukene av svangerskapet?

Skrevet

Tenker det har gått helt fint. For du deler jo ikke blod med embryoet til og begynne med :-)

Skrevet

Jeg var 5 uker på vei da jeg fikk vite om graviditeten. Hadde da vært på en del fester disse ukene, hvir det ble mye alkohol.. det går som regel bra! - så lenge man gir seg når man finner det ut. Kroppen ordner opp selv :)

Skrevet

Ja, forrige gang jeg fikk barn var jeg gravid uten å vite om det gjennom hele julebordsesongen. Jeg hadde det omtrent som deg da testen viste positivt. Men i dag har jeg verdens friskeste og herligste 3-åring. Legg den svarte samvittigheten bak deg og kos deg, du! Det er det aller beste for det videre svangerskapet. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...