Gå til innhold

Slapp fengsel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere om at Pracon slapp fengsel for vold? Han slapp fengsel fordi han lider av posttraumatisk stress etter å ha overlevd utøya. Jeg synes det er helt forkastelig og typisk norsk snillisme. Skal alle som noen gang har opplevd noe fælt slippe fengsel da. Tenk på hva slags oppvekst noen barn har, alle innvandrere som kommer fra krigsherjede land, narkomane, en del barnehjemsbarn/barn som havner i barnevernet. Nei ærlig talt nå må vi jaggu skjerpe oss før vi ender som en fristat for kriminelle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig med deg!

Skrevet

Er enig med det. Det må ha vært grusomt for han å oppleve det som skjedde på Utøya, men syns at man må stå til ansvar for sine handlinger. Du kommer jo med mange gode eksempler HI :)

Skrevet

Fordi han har vært en av de som tydelig har slitt mest etter terrorangrepene? Hvordan tror du du hadde reagert om du hadde fått i fleisen at du liknet en av Norgeshistoriens største massemordere?

Uansett slipper han ikke gratis fra det, han er dømt til samfunnstjeneste og bøter.

Skrevet

Vi har for snille straffer, og snille dommere generelt. Noen jenter/unge damer klarte nesten å drepe en yngre jente på fest. Uprovosert og ekstremt. Alle vitnene, og det var en del, var enig i at dette var langvarig mobbing som i fylla tok helt av, og at de hadde prøvd å gjøre mest mulig skade. Jentene planla å "ta henne", noe som i siste ende resulterte i flere gjenopplivinger i ambulansen, og måneder med veldig alvorlige skader og traumer for offeret. Dom? Samfunnsstraff, fordi dommeren trodde på at jentene ikke var vant til å drikke sprit. Jentene hadde på samme tid åpen profil på fb, der det blandt annet var flere bilder av dem som bøttet ned nettopp sprit. Det er ikke bare dette tilfellet heller, men mange flere, der dommerene strekker seg langt for å se formildende omstendigheter. Jeg håper heller ikke at det å ha vært utsatt for noe, som utøya eller annet fælt, får bety automatisk fripass, men det er trolig at det kan påvirke i flere tilfeller. Naturligvis finnes tilfeller med reelle formildende påvirkninger, men det kan virke som det ofte er lettere for en dommer å ty til "fripasset" samfunnstjeneste, enn å være bestemt på at "unnskyldningen" ikke er grunn god nok. Hva tilfellet er akkurat i Pracon-saken, har jeg ikke ekspertise til å bedømme, og jeg kjenner ikke nok detaljer, så jeg velger å tro at det både er mulig at retten har tatt riktig og feil avgjørelse, og lar saken ligge.

Skrevet
Fordi han har vært en av de som tydelig har slitt mest etter terrorangrepene? Hvordan tror du du hadde reagert om du hadde fått i fleisen at du liknet en av Norgeshistoriens største massemordere? Uansett slipper han ikke gratis fra det, han er dømt til samfunnstjeneste og bøter.

Barnemat i forhold til mennesker som får asyl i Norge av ymse grunner. Er du klar over at det finnes mange mennesker som lever i Norge i dag som tidligere har levd som barnesoldater?

å bli sammenlignet med en massemorder er ingen ting i forhold til å faktisk bli tvunget til å bli en som barn. Enda værre, bli tvunget til å voldta og drepe barn. Finne seg selv i en posisjon der en ikke lenger føler.

Synes det er en skam at han slipper fengsel. Alikevel vender vi fingeren og stiller oss med spørsmålstegn i panna når innvandrere danner grupper, gjør lovbrudd osv. Det er sosialmedisinen sin det, lavpanna nok som den er.

Skrevet
Fordi han har vært en av de som tydelig har slitt mest etter terrorangrepene? Hvordan tror du du hadde reagert om du hadde fått i fleisen at du liknet en av Norgeshistoriens største massemordere? Uansett slipper han ikke gratis fra det, han er dømt til samfunnstjeneste og bøter.
Barnemat i forhold til mennesker som får asyl i Norge av ymse grunner. Er du klar over at det finnes mange mennesker som lever i Norge i dag som tidligere har levd som barnesoldater? å bli sammenlignet med en massemorder er ingen ting i forhold til å faktisk bli tvunget til å bli en som barn. Enda værre, bli tvunget til å voldta og drepe barn. Finne seg selv i en posisjon der en ikke lenger føler. Synes det er en skam at han slipper fengsel. Alikevel vender vi fingeren og stiller oss med spørsmålstegn i panna når innvandrere danner grupper, gjør lovbrudd osv. Det er sosialmedisinen sin det, lavpanna nok som den er.

Ja, absolutt. Og desverre. Og jeg vil nok aldri kunne uttale meg på vegne av deres smerte. Ser nå at jeg formulterte meg litt bråkjekt her.Får regne megselv inhabil i denne tråden her for jeg har fått så vondt av Adrian Pracon i tiden etter 22/7. Det at han har vært så åpen om hendelsene, om hans egne tanker og traumer har berørt noe langt inni meg. Han har skilt seg ut på så mange andre måter enn det å være Breiviks "utvalgte". På gode måter.Og jeg unner ham alt godt.

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye over det. Det jeg vet er at PTSD er en alvorlig diagnose og at den påvirker de som lider av det i stor grad. Hvor godt man fungerer avhenger av personens resiliens og graden av traume man sliter med. For meg er det fullstendig meningsløst å trekke barnesoldater inn i bildet. Deres tragiske skjebne sier absolutt ingenting om alvorlighetsgraden av PTSD hos hver enkelt av de som overlevde Utøya.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...