Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

2-åringen vår har begynt å stamme. Han blir utrolig frustrert når han ikke får sagt det han vil, og det er veldig slitsomt å høre på...

 

Noen som har erfaringer med dette? Hvem kontakter man evt. for hjelp? Kan det gå over av seg selv?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2 åringer stammer svært sjelden, de stotrer. Og det er helt vanlig og ganske slitsom, men går over av seg selv oftest i løpet av ett år eller tidligere.

Nevøen min gjorde dette, nå er han 3 og har sluttet helt.

Helsesøster sier det er noen som skjer når språkutviklingen utvikler seg fort, og oftest hos gutter.

Ikke stress han når han prater, og prøv å ikke henge deg opp i det selv.

Skrevet

Vi fikk beskjed om ta lett på han, for å bryte den opphengt følelsen han fikk. Gikk over av seg selv.

Skrevet

Husk å aldri rette på språket til de små. Det kan bidra til at de begynner å stamme.

 

Men som de over her skriver så er det nok mer stotring og helt vanlig i denne alderen.

Skrevet

stemmer det at det er stotring... min var og sånn de henger på etr ord feks jeg,jeg,jeg,jeg vil ha den.

 

det går over ,bare overhør stotringen og lytt når gutten prater,la han snakke ferdig uten at dere hjelper til:)

 

var ikke lenge hun stotret her ,kanskje 3-4 uker...

Skrevet

Takk for svar. Får satse på at det går over av seg selv da, hvertfall gi det litt mer tid før jeg gjør noe. Men nå har det holdt på i over 2 mnd... Slitsomt!

Skrevet
Husk å aldri rette på språket til de små. Det kan bidra til at de begynner å stamme.

 

Er det sant? Det er ikke bare en myte da? Farmor sa feks alltid at man ikke måtte kile små barn for da kunne de begynne å stamme.

 

Til hi, så har begge mine også vært innom "det der" og det gikk over på begge to :)

Skrevet
Husk å aldri rette på språket til de små. Det kan bidra til at de begynner å stamme.
Er det sant? Det er ikke bare en myte da? Farmor sa feks alltid at man ikke måtte kile små barn for da kunne de begynne å stamme. Til hi, så har begge mine også vært innom "det der" og det gikk over på begge to :)

 

Så vidt jeg vet så er det en mulighet for at det stemmer, selv om man ikke er helt sikker. Det med kiling er bare en myte.

 

Min svoger ble rettet på da han var liten og han stammer. Kan være tilfeldig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...