håpefull<3 Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 har alltid vært glad i å lage mat, men pga "tidspress" blir ofte posesauser osv valgt :S men tenkte å begynne å lage litt mer fra bunnen nå som jeg har tid til det. lurer bare på, dere som lager mat fra bunnen, merker dere at dere sparer penger på dette ? jeg synes ikke en pose hvit saus til 12 kr er dyrt, eller en pose med fløtegratinerte poteter til 32 kr. tenker på at man må handle inn mer når man lager fra bunnen. men det er vel ikke nødvendigvis dyrere ?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Blir ikke dyrere for man kan lage flere måltider ut av råvarene. Som feks. litt mel, smør og melk til en hvit saus kan brukes til boller neste dagen. Er man flink til å planlegge måltider sparer man en del på dette.
håpefull<3 Skrevet 20. august 2012 Forfatter #3 Skrevet 20. august 2012 men f.eks buljongterninger, matfløte, hvitløk, div krydder, føler det blir dyrere enn en ferdigpose til 10-12 kr. ja melk og smør har man stort sett alltid i huset, og en pose mel har man vel evig lenge med mindre man baker ofte tror jeg skal satse på mer hjemmelagd, er jo såååå mye bedre
My_my Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Enig med #2 her, også må jeg tilføye at det smaker sinnsykt mye bedre med hjemmelagd mat! Og i tillegg slipper du unna alt det ekstra saltet og glutamaten som er tilsatt, og som vi absolutt ikke trenger! Kjør på med god, hjemmelagd mat fra bunnen av
Appelsindyret Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 har begynt å lage endel supper fra bunnen av, det koster nesten ingenting og så er det ti ganger bedre enn posesupper... tomatuppe = 2 bokser med knuste tomater 1 dl fløte 5 dl vann 2 hønsbuljongterninger kokes opp og virres sammen med en stavmikser og voila! så har du suppe til rundt 20 kr laget på ti min Serveres med spagetti og evt. pølsebiter Blomkålsuppe, samme oppskrift bare bytte ut tomatene med blomkålhoder. koster jo ikke allverdens med råvarene her akkurat og et er en enkel, billig og populær middag her etter bhg.
Magia Skrevet 20. august 2012 #6 Skrevet 20. august 2012 I starten er det nok dyrere, for du må kjøpe inn en del basisvarer man ikke har i skapene om man bruker ferdigposer. Etter hvert har man mer basisvarer og fyller bare på med råvarer. Lykke til med kokkelering!
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 men f.eks buljongterninger, matfløte, hvitløk, div krydder, føler det blir dyrere enn en ferdigpose til 10-12 kr. ja melk og smør har man stort sett alltid i huset, og en pose mel har man vel evig lenge med mindre man baker ofte tror jeg skal satse på mer hjemmelagd, er jo såååå mye bedre En pakke buljong koster vel 30 kroner? Og varer leeeeenge. Hvitløk koster rundt 10 og de varer en stund også. Krydder er BILLIG og varer lenge. Kjøp inn det vanligste og du vil se det varer lenge. Kjøp de større kartongene med fløte og bruk det over flere måltider. Som #4 sier, maten smaker og ER så utrolig mye bedre! Det beste trikset er egentlig å lage buljong selv, redusere og fryse ned i isbitform.
håpefull<3 Skrevet 20. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 20. august 2012 har begynt å lage endel supper fra bunnen av, det koster nesten ingenting og så er det ti ganger bedre enn posesupper... tomatuppe = 2 bokser med knuste tomater 1 dl fløte 5 dl vann 2 hønsbuljongterninger kokes opp og virres sammen med en stavmikser og voila! så har du suppe til rundt 20 kr laget på ti min Serveres med spagetti og evt. pølsebiter Blomkålsuppe, samme oppskrift bare bytte ut tomatene med blomkålhoder. koster jo ikke allverdens med råvarene her akkurat og et er en enkel, billig og populær middag her etter bhg. takk for tips :) har googlet hvit/brun saus, fløtegratinerte poteter osv bare for å friske opp minnet litt er jo like enkelt som jeg husker, så skjønner ikke hvorfor jeg ikke har laget mer fra bunnen supper er vi glade i, så det skal jeg prøve!
Gulltopp&Lillebjørn Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 har begynt å lage endel supper fra bunnen av, det koster nesten ingenting og så er det ti ganger bedre enn posesupper... tomatuppe = 2 bokser med knuste tomater 1 dl fløte 5 dl vann 2 hønsbuljongterninger kokes opp og virres sammen med en stavmikser og voila! så har du suppe til rundt 20 kr laget på ti min Serveres med spagetti og evt. pølsebiter Blomkålsuppe, samme oppskrift bare bytte ut tomatene med blomkålhoder. koster jo ikke allverdens med råvarene her akkurat og et er en enkel, billig og populær middag her etter bhg. Takk for tips
håpefull<3 Skrevet 20. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 20. august 2012 kan man bruke h-melk i stedet for matfløte i sauser? eller blir det ikke like bra?
Mikkemafian Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Du kan bruke h-melk, lettmelk, soyamelk... Det blir annerledes, men ikke vond smak på. Smak til med krydder, så blir det som oftest bra. Jeg bruker aldri fløte, fordi jeg har en liten luring som ikke tåler melkeprodukter.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #13 Skrevet 21. august 2012 Hei, et spørsmål fra en nybegynner i hjemmelagd mat... Dersom jeg lager sauser fra bunnen av (hvit saus, brun saus, bearnaise) kan dette fryses ned? Hva er i så fall utløpsdato? Kan hjemmelagde supper fryses ned? Eller, kan vel spørre slik: Hva kan IKKE fryses av hjemmelagd mat?
gale damen Skrevet 21. august 2012 #14 Skrevet 21. august 2012 Jeg var ikke klar over at hvit saus kan kjøpes i poseform.. Jeg ville ikke ha fryst ned sauser, rett og slett fordi det er så kjapt å lage, men det aller meste annet kan fryses etter at det er kjølt ned. Merk mat med dato, og spis det innen året, så er du på den sikre siden. Det er mye mat som bare bør varmes opp en gang etter det har vært nedfrosset, så ta med venn deg til å fryse i passe porsjoner
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #15 Skrevet 21. august 2012 Jeg lager det meste fra bunnen av.Men jeg gidder ikke å lage brun saus i hverdagen det er for tidkrevende. Enkle supper og tomatsaus leger jeg i hverdagen. Synes ofte at det blir litt hysteri når det gjelder hjemmelag mat. og mye fy fy om man tyr til en pose eller to. I helgen lagde jeg fiskekaker og frøs ned og forje helg lagde jeg kjøttkaker. I kveld skal jeg lage kjøttboller. ( det er jo tilbud på kjøttdeig over alt og fikk fisk av onkel som kom fra Finnmark )
Gjest Ziva Skrevet 21. august 2012 #16 Skrevet 21. august 2012 Blomkålsuppe. 1 blomkålhode 1-2 buljongterninger (kjøtt) 1 egg (2 hvis de er små) Vann Kremfløte Smør Hvetemel Kok blomkålhodet, ha i buljongterninger i vannet. Ta vare på blomkålvannet. Smelt smør i en kjele, ha i hvetemel og spe med blomkålvannet til ønsket tykkelse. La det koke litt for å få vekk melsmaken. Pisk egget med litt kremfløte, ta kjelen av plata og la det avkjøle seg litt. Så tilsetter du eggeblandingen i en tynn stråle mens du rører i suppen. Kok så suppen opp igjen og tilsett litt mer fløte. Smak til med salt hvis det ønskes eller bruk en ekstra buljongterning. Server med blomkålbuketter oppi suppen. Resten av fløten fryser du i isterningsposer og kan brukes til sauser eller supper.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 21. august 2012 #17 Skrevet 21. august 2012 men f.eks buljongterninger, matfløte, hvitløk, div krydder, føler det blir dyrere enn en ferdigpose til 10-12 kr. ja melk og smør har man stort sett alltid i huset, og en pose mel har man vel evig lenge med mindre man baker ofte tror jeg skal satse på mer hjemmelagd, er jo såååå mye bedre Dette er jo uansett noe man bruker flere ganger, bruker ikke hele buljong pakken, kun en terning, samme med hvitløk og krydderet, om du ser prisen det koster, og deler det på hvor mange ganger du bruker det, så vil du oppdage at det er snakk om noen få øre for krydderet ol.
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 21. august 2012 #18 Skrevet 21. august 2012 kan man bruke h-melk i stedet for matfløte i sauser? eller blir det ikke like bra? Kan bruke h-melk, men trikset er da å bytte ut noe av vannet man bruker med h-melk også
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #19 Skrevet 21. august 2012 Et godt tips er også å ha vikingmelk på boks i huset. Den kan brukes i stedenfor fløte i de aller fleste retter og holder seg omtrent uendelig. Fløte går fint ann å fryse også, men da tar det jo litt tid å tine den før man lager mat. Fryser du den i isterningsposer kan du imidlertid raskt ta frem litt fløte når du trrenger det.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #20 Skrevet 21. august 2012 Vil annbefale dere en gammel kokebok som heter Hei Mat fra bokklubben! mange supre oppskrifter der, det er omtrent den eneste kokeboken jeg bruker- Denne jeg har her er fra 1975. Akersuppe. 1 løk eller purre 2 ss smør eller olje 3 ss hvetemel 6 dl buljong 2 pakkker forossene grønnsaker 4 dl melk pepper og hakker persille.. Hakk eller skjær løken/purren fres i smørret str mel spe med biljong legg GR sakene i i suppen lå koke trekke i 6 7 min tillstt melk kok opp. smak til med krydder. jeg har ikke prøvd denne suppen men den virker jo grei da..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #21 Skrevet 21. august 2012 Vil annbefale dere en gammel kokebok som heter Hei Mat fra bokklubben! mange supre oppskrifter der, det er omtrent den eneste kokeboken jeg bruker- Denne jeg har her er fra 1975. Akersuppe. 1 løk eller purre 2 ss smør eller olje 3 ss hvetemel 6 dl buljong 2 pakkker forossene grønnsaker 4 dl melk pepper og hakker persille.. Hakk eller skjær løken/purren fres i smørret str mel spe med biljong legg GR sakene i i suppen lå koke trekke i 6 7 min tillstt melk kok opp. smak til med krydder. jeg har ikke prøvd denne suppen men den virker jo grei da.. spansk kjøttsaus 100 gramm bacon 300 gramm kjøttdeig 1/2 ts karri 1/2 dl tomatpurre 4 dl vann 1 buljong terning 10-15 oliven Skjær og stek bacon hakk løk, brun sammen kjøttdeigen sammen noe av fettet til baconet tilsett krydder, tomatpure salt og pepper la koke ca 25 min skjær oliven og rør inn sammen bacon i sausen, server med pasta.'' denne sausen er god, men jeg har i noen cherrytomater og litt paprika.
På vei igjen <3 Skrevet 21. august 2012 #22 Skrevet 21. august 2012 men f.eks buljongterninger, matfløte, hvitløk, div krydder, føler det blir dyrere enn en ferdigpose til 10-12 kr. ja melk og smør har man stort sett alltid i huset, og en pose mel har man vel evig lenge med mindre man baker ofte tror jeg skal satse på mer hjemmelagd, er jo såååå mye bedre En pakke buljong koster vel 30 kroner? Og varer leeeeenge. Hvitløk koster rundt 10 og de varer en stund også. Krydder er BILLIG og varer lenge. Kjøp inn det vanligste og du vil se det varer lenge. Kjøp de større kartongene med fløte og bruk det over flere måltider. Som #4 sier, maten smaker og ER så utrolig mye bedre! Det beste trikset er egentlig å lage buljong selv, redusere og fryse ned i isbitform. Men å lage buljong/kraft selv er veldig lite lønnsomt i lengden. Jeg jobber som kokk, og har brukt begge deler. Til storhusholdning er det greit å koke kraft selv, men til hjemmebruk er det like billig og mye mer tidsbesparende å kjøpe ferdig buljong..
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #23 Skrevet 21. august 2012 Skal prøve å lage mer mat fra bunnen når jeg er i permisjon. Jeg anser IKKE tomatsuppe som består av knuste tomater og spaghetti som fullverdig middagsmat. Hvis man skal lage suppe, så bør man bruke ordentlig kjøtt/fisk og flere typer grønnsaker i tillegg til potet. Pasta og spaghetti er ikke noe ordentlig næring. Liker også orientalske sauser a la thai, kinesisk mat osv, og man finner dessverre ikke alle råvarer til disse sausene på norske butikker - så det blir nok fortsatt kjøpt i poseform. Lager mye wok også, og bruker frosne grønnsaker eller grønnsaker på boks (coop sine asia-blanding). Hvis man skal lage ordentlig middag med gratinerte poteter, kjøtt og dampa grønnsaker, eller ordentlig næringsrik suppe, så tar det mye lengre tid enn et kvarter. Når man er hjemme fra jobb med 2 sultne unger kl 16-16:30, så har man dessverre ikke tid til slik :S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå