Gå til innhold

Så frustrert og lei meg - bleieslutt :'(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg? Dele erfaringer og gi meg noen råd, for jeg føler jeg står og stanger fullstendig. Her er historien i korte trekk ;

Han er 3,5 år.

Sluttet med bleie for 2 mnd'er siden.

Har ikke hatt uhell, ikke med bæsjing og ikke tissing.

Men så hadde han plutselig holdt seg fra å bæsje i 6 dager, og jeg fikk beskjed om å bruke miniklyster. Gjorde det, og han ble krakilsk! -Fikk bæsja på do, men har ikke villet bæsje på do siden.

Så han klarte å bæsje på do i ca 3 uker.

Nb! - Ikke noen tisseuhell, ikke da vi var en uke i Tyrkia heller. Han gikk opp av bassenget og løp på do for å tisse.

Men nektet fortsatt å bæsje på do, så det kom i trusa. Ville ikke stresse han på dette, og vet fra andre jeg kjenner at dette som regel går over og at vi ikke skal stresse så med det..

Men så! ;

Kom hjem, begynte i ny bhg, som er en fantastisk teaterbarnehage med fantastiske mennesker... og alt gikk dundas.

ALDRI mer bæsjing på do, kun i trusa, HVER dag i bhg, og tisseuhell hver dag, i bhg. Av og til tisseuhell hjemme også. :(

Jeg føler at jeg bare maser, og skjønner ikk ehelt hvordan jeg kan hjelpe han.

Jeg er 6 mnd på vei med en jente nå, og har så dårlig samvittighet for han.

Vil noen være så snill å hjelpe meg? Jeg føler jeg har prøvd alt! - Laget to "bøker", tisseboka og bæsjaboka, hvor han får klistermerker når han klarer det. Dette bryr han seg ikke om lengre.

Belønningssystem, dette var greit helt til han hadde klart det en gang, og hadde fått en ting.... :/

Jeg føler at jeg virkelig har prøvd alt. Truse inni bleia osv. ... men jeg skjønner ikke hva mer jeg kan gjøre. Skal jeg la han få gå med bleie hele tiden igjen, for så og la han ville slutte selv?

Huff.... mye overfølsomhet fra en hormonell og gravid mor til 3-åring,. hehe :)

Blir glad hvis noen vil dele erfaringer, og komme med tips.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min eldste hadde tilbakefall når han var borte hjemmefra på helgebesøk og i barnehagen, men ikke hjemme. Vi fant ut at andre hadde veldig fokus på dette med at han skulle komme seg på do, noe vi ikke gjorde hjemme. Her styrte han det helt selv, og var tørr hele tiden. Så dette ble fulgt også i bhg og når han var borte, og problemet forsvant med en gang. Tror rett og slett han trasset fordi det ble for mye mas. Har du prøvd å ikke ha noe fokus på det i det hele tatt? Og ved uhell, ta det på strak arm, vask og skift som om ingenting har skjedd og bit i deg sukk og stønn og kommentarer som best du kan.

Disse små kan jo fint gjøre dette med bleieslutt til en maktkamp, og siden han har vist at han kan holde seg tørr tror jeg ikke at jeg ville valgt å ta på ham bleia igjen. Føler med deg og håper det snur! Masse lykke til:)

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det høres litt ut som vår start, og det er kanskje sant som du sier. Har tenkt på det, at det sikkert er mislykka og mase, og i starten, helt frem til han begynte i bhg etter ferien så gikk jo alt bra.

Men i bhg virker det som han er for opptatt av leken.

I går f.eks var vi i selskap, hos en av mine søstre, da satt han og lekte og tissa på seg der han satt. Ingen mas... men det krever sikkert null mas en lengre periode. Føler jeg har prøvd, og har ikke mast når uhellet har vært ute, men det er jo sikkert en fin komo av mas i bhg og hjemme..og det har sikkert kommet en kommentar her og der.

Får prøve igjen.

Jeg tenker jo også at det å begynne med bleie igjen ikke er en god løsning, og er glad for at du også fraråder meg det. Tenker det vil være å ta fra han motet fullstendig. Så prøver jeg/vi og tie stille en stund, og se om det hjelper. hehe, huff asså. skal ikke være lett!

men takk for svar:)

Skrevet

Skal lese den, tusen takk! :))

Huff, en føler seg totalt mislykka :( Men kanskje det er der feilen ligger, hos oss som foreldre, og at vi bryr oss for mye om det. Jeg tror jeg gjør det for guttens beste, så har det tydeligvis negativ effekt. ,,,, GAD!

Skrevet

Min sønn liker ikke bærsje på do, han fikk det for seg at doen var sint på han....? så vi har kjøpt potte til han. Da slipper han å "holde seg oppe" Sitter gjerne og leser mens han bærsjer og har sin egen lille kosestund:-)

Skrevet

Men det er jo overgang å begynne å ny bhg også! Veit ikke om alle barn og voksne der er nye og om det er, så kan det være stort for en så liten kar.

Angåendes dette med å ikke mase på ham i bhg, det blir også feil - føler jeg. Jeg jobber selv i bhg. Har opplevd begge deler. Seinest hadde vi en gutt som ikke hadde uhell hjemme, mens tisset seg ute i bhg med oss. Det som var fant vi ut - vi måtte rett og slett sende ham på do hver 2-e time en periode til han vennet seg til det selv. I bhg har jo man ofte mindre tid til å gå på do og når man må tisse, så kommer det som regel uten at man rekker å springe inn.

Jeg har jo lest at man anbefaller å ha bleie på ungen igjen en stund til det roes seg, men jeg skjønner jo at han er stor alerede. Men kanskje dette var for mye nytt på en gang. Hverdagen i bhg er travel, mye travele enn foreldra kan forespeile seg ;)

Vi hadde en stor gutt på avdelinga, han var 4 og over det også etterhvert som ikke bæsjet. Til slutt avtalte mora hans med ham at han må si ifra og så fikk han bleie på seg bare i de få minuttene han skulle bæsje. Han var redd å bæsje på do rett og slett. Må nok si at han gjorde det altid hjemme. Så det passer jo ikke for dokke siden han gjør det på dagstid.

Håper dokke finnes ei løsning!

Skrevet
Men det er jo overgang å begynne å ny bhg også! Veit ikke om alle barn og voksne der er nye og om det er, så kan det være stort for en så liten kar. Angåendes dette med å ikke mase på ham i bhg, det blir også feil - føler jeg. Jeg jobber selv i bhg. Har opplevd begge deler. Seinest hadde vi en gutt som ikke hadde uhell hjemme, mens tisset seg ute i bhg med oss. Det som var fant vi ut - vi måtte rett og slett sende ham på do hver 2-e time en periode til han vennet seg til det selv. I bhg har jo man ofte mindre tid til å gå på do og når man må tisse, så kommer det som regel uten at man rekker å springe inn. Jeg har jo lest at man anbefaller å ha bleie på ungen igjen en stund til det roes seg, men jeg skjønner jo at han er stor alerede. Men kanskje dette var for mye nytt på en gang. Hverdagen i bhg er travel, mye travele enn foreldra kan forespeile seg ;) Vi hadde en stor gutt på avdelinga, han var 4 og over det også etterhvert som ikke bæsjet. Til slutt avtalte mora hans med ham at han må si ifra og så fikk han bleie på seg bare i de få minuttene han skulle bæsje. Han var redd å bæsje på do rett og slett. Må nok si at han gjorde det altid hjemme. Så det passer jo ikke for dokke siden han gjør det på dagstid. Håper dokke finnes ei løsning!

Takk for fin tilbakemelding!

Vi har forsøkt alt det der. Men du har rett i det, at det er tøft å begynne i ny bhg også. Han er en ekstremt utadvent gutt, en snill en sådan, og veldig glad i mennesker, så de har jo fortalt at dette er den beste og letteste innkjøringen de kan huske og ha hatt med ett barn.

Noe som igjen er litt tøft for mor da, siden man da ikke får observere han på den måten en trudde at en skulle. Men det som er best for barnet, er best for barnet! -Men kanskje dette er en grunn til at jeg kanskje ikke har tenkt så veldig at det har vært en enorm omveltning for han, stor nok til å gi han tilbakefall med bleieslutt.

Ble i går enig med mannen om at vi fra nå, slutter å mase. At vi spør pent og lystig en gang i blant, og sier han at han ikke må, så greit.

I bhg så hadde de tatt han inn på do veldig ofte i går, og NULL uhell, og NULL uhell hjemme.

Så det virker. Han har jo bevist at han kan dette tidligere, så det ble nok for mye mas om dette en periode.

Får fortsette å bare la det gå sin gang, så går det sikkert veldig bra.

Takk for fine tilbakemeldinger, alle sammen <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...