mammacaro Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Sto opp i 7tiden som vanlig å vi begge gikk på bade for å stelle oss, når mini var ferdig sprang han inn på kjøkkenet som vanlig. Da jeg kommer inn har han klart å åpne kjøleskapet å fått tak i sanasol flasken som sto neders i hylla i døra. Å han sto å drakk rett fra flaska, hadde kjøpt den dagen før så den var helt full. Halve flaska var borte. Å nå kaster han opp, å får ikke i han noe veske. Han er helt grå i ansikte, hva kan jeg gjøre?
Mø schæl! Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 I all verden, en slik reaksjon etter å ha drukket Sanasol? Jeg husker jeg også drakk gode mengder da jeg var mindre (for det er jo så godt!), men kan aldri huske slike reaksjoner? Jeg ville tro at store mengder kan virke avførende, men det kan sikkert også komme andre veien, som oppkast. At gutten er grå i ansiktet regner jeg med at kommer fra at han kaster opp, snarere enn inntaket av Sanasol. Se det litt an, du. Hvis han ikke bedres i løpet av formiddagen, kan du jo ta en telefon til legen å høre!
VinterSol+2 Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Ring legen. Forhåpentligvis har han fått spydd opp det leste, men c-vitamin-overdose er ikke bra! Så greit med en sjekk, tenker jeg, God bedring til lille!
Hybelkanina Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Du ringer legevakta såklart! Med en gang!!!
Mø schæl! Skrevet 20. august 2012 #5 Skrevet 20. august 2012 Du kan jo forresten lese denne linken. Den handler riktignok om vitaminpiller, men er jo litt i "samme gate" det: http://www.abcnyheter.no/livet/2012/03/23/hva-skjer-om-barna-spiser-mange-vitaminpiller
Bananen Skrevet 20. august 2012 #7 Skrevet 20. august 2012 (endret) Det har skjedd her i hus også.. Og med venninnen min:-S Ungen kasta opp halve dagen, slapp resten av dagen og fin igjen dagen etterpå.. Var såklart i kontakt med lege og giftsentralen, men så lenge ungen får det ut igjen går det veldig bra:-) ikke farlig.. god bedring til mini:-) Endret 20. august 2012 av Bananen
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #9 Skrevet 20. august 2012 Men i alle dager da, damer... Ringe lege/legevakt/Giftsentralen for dette?! Det er ikke farlig. Hvis han derimot drikker en halv flaske Sanasol daglig, så ja. Men en gang er ikke farlig. Avførende, og kan føre til oppkast - ja, men farlig - nei.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #10 Skrevet 20. august 2012 Men i alle dager da, damer... Ringe lege/legevakt/Giftsentralen for dette?! Det er ikke farlig. Hvis han derimot drikker en halv flaske Sanasol daglig, så ja. Men en gang er ikke farlig. Avførende, og kan føre til oppkast - ja, men farlig - nei. Man blir faktisk rådet om å ta kontakt med de aktuelle, om ungen ikke får opp igjen det, så går det ikke helt sikkert bra. Havnet selv på sykehuset med lille her etter et slik tilfelle.. Her trodde vi gutten fikk kastet opp nok (slik legen snakket om når vi ringte), til han fikk en reaksjon (små ristet og helt rød i ansiktet) Måtte inn til sykehuset så de fikk tømt magesekken hans og gitt væske intravenøst!
Musemorbr / Skrevet 20. august 2012 #11 Skrevet 20. august 2012 Det er ikke hysteri å ringe legevakten for sikkerhets skyld, selv om jeg også mener at han nok spyr seg ferdig og blir frisk igjen. Det er neppe mulig å få i han sanasol igjen etter dette. Det blir vel som den gangen jeg spiste en hel boks sjokade, ble syk og kastet opp lenge og voldsomt. Barn gjør slike ting av og til. Men ring uansett du, så du er sikker. Du trenger ikke å være bekymret midt opp i trøst og spytørking.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 20. august 2012 #12 Skrevet 20. august 2012 Heh, her har snuppa tømt halve Solvipectflaska og en halv tannkremtube ved noen anledninger. Ringte lege ved begge tilfeller, da jeg mener man ikke kan være for sikker når det gjelder de små, men det gikk fint. Tipper det gjør det med din også- men ring lege eller Giftinformasjonssentralen og hør med dem for sikkerhets skyld.
Gjest Mentha Skrevet 20. august 2012 #13 Skrevet 20. august 2012 Synes aldri det er hysteri å ringe legevakta eller giftsentralen når det skjer sånne ting. De er der nettopp for det, at man skal kunne spørre til råds når man er usikker, så man kan få et svar og slippe å bekymre seg, og få den hjelpen man trenger. Ring du, så får du svar og kan forhåpentligvis slappe av resten av dagen sammen med en liten en som blir i gradvis bedre form
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #14 Skrevet 20. august 2012 Men i alle dager da, damer... Ringe lege/legevakt/Giftsentralen for dette?! Det er ikke farlig. Hvis han derimot drikker en halv flaske Sanasol daglig, så ja. Men en gang er ikke farlig. Avførende, og kan føre til oppkast - ja, men farlig - nei. Man blir faktisk rådet om å ta kontakt med de aktuelle, om ungen ikke får opp igjen det, så går det ikke helt sikkert bra. Havnet selv på sykehuset med lille her etter et slik tilfelle.. Her trodde vi gutten fikk kastet opp nok (slik legen snakket om når vi ringte), til han fikk en reaksjon (små ristet og helt rød i ansiktet) Måtte inn til sykehuset så de fikk tømt magesekken hans og gitt væske intravenøst! Etter å ha drukket en halv flaske Sanasol?
Anonym bruker Skrevet 20. august 2012 #15 Skrevet 20. august 2012 Overdose av D og E vitamin kan være dødelig. En venninne som er sykepleier og jobber på et sykehus, fortalte at et barn døde av D vitaminforgiftning fordi det hadde drukket en halv flaske sanasol :/ Fint at barnet kaster opp. Jeg ville ringt både legevakt og giftinformasjonsentralen.
Appelsindyret Skrevet 20. august 2012 #16 Skrevet 20. august 2012 Jeg ville også ringt lege og giftinfosentralen... bare sånn for sikkerhetsskyld! Overdose av C-vitamin er ikke noe særlig greit. Hvor gammel er barnet?
mammacaro Skrevet 20. august 2012 Forfatter #17 Skrevet 20. august 2012 Ringte legen, som sa at visst han virket uvell og kastet opp enda mer skulle vi komme for en sjekk. Men han virker normal nå, har spist og fått i seg masse veske. Han kastet opp 4-5 ganger i morrest, til slutt var det bare vann som jeg hadde gitt han etter all oppkasten. Takk for alle svar:-) han blir 2 år i november!
Appelsindyret Skrevet 20. august 2012 #18 Skrevet 20. august 2012 stakkar liten! Huff de er så kjappe noen ganger Godt å høre at han har kommet seg
2008 og 2012 Skrevet 20. august 2012 #19 Skrevet 20. august 2012 Da ringer man legevakten med en gang, i stedet for å skrive innlegg her...
mammacaro Skrevet 20. august 2012 Forfatter #20 Skrevet 20. august 2012 Måtte jo komme en sånn kommentar, hadde ingen aning om at det å drikke for mye kunne være "farlig", derfor jeg spurte her. Å lille har det helt flott nå, ingen vits i å komme med sånne kommentarer i ettertid:-)
valkyrien Skrevet 20. august 2012 #21 Skrevet 20. august 2012 Måtte jo komme en sånn kommentar, hadde ingen aning om at det å drikke for mye kunne være "farlig", derfor jeg spurte her. å lille har det helt flott nå, ingen vits i å komme med sånne kommentarer i ettertid:-) Poenget er at hvis man ikke VET om det kan være skadelig, så ringer man de som VET sånt, som Legevakt eller Giftinformasjonen... Man setter seg ikke og skriver innlegg på dib...
mammacaro Skrevet 20. august 2012 Forfatter #22 Skrevet 20. august 2012 Hvordan kan man tro at sanasol skal være giftig? Hadde jeg aldri visst, å hadde ikke aning om at det kunne være så alvorlig som flere her beskriver. Ingen vits i å være spydig å komme med kommentarer som får meg til å virke helt på tuppa. Nå vet jeg jo:-) takk for meg!
Musemora Skrevet 21. august 2012 #23 Skrevet 21. august 2012 Overdosering d vitamin Kvalme Hodepine Hard avføring. Voldsom overdosering av D-vitamin (100 ganger anbefalt daglig dose) gjennom lengre tid, kan føre til at kalsium utfelles i nyrer og blærer, og dermed gi nyresten. Forhøyet innhold av kalsium i blodet hos gravide kan også gi fosterskader som hjertemisdannelser. Sanasol : 7,5 mikrogram pr 10 ml C vitamin er vannløselig og tisses ut. E vitamin 6 mg pr 10 ml. Before we get into Vitamin E toxicity, let’s go over something really quick. Vitamin E is a fat soluble vitamin and vitamin overdose is usually a big issue with fat soluble vitamins (i.e. Vitamin D). Fortunately, Vitamin E toxicity and the side effects of taking too much Vitamin E is not something to be too concerned about. Så at noen har dødd av en halv flaske sanasol har jeg ikke trua på.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2012 #24 Skrevet 21. august 2012 Men i alle dager da, damer... Ringe lege/legevakt/Giftsentralen for dette?! Det er ikke farlig. Hvis han derimot drikker en halv flaske Sanasol daglig, så ja. Men en gang er ikke farlig. Avførende, og kan føre til oppkast - ja, men farlig - nei. Man blir faktisk rådet om å ta kontakt med de aktuelle, om ungen ikke får opp igjen det, så går det ikke helt sikkert bra. Havnet selv på sykehuset med lille her etter et slik tilfelle.. Her trodde vi gutten fikk kastet opp nok (slik legen snakket om når vi ringte), til han fikk en reaksjon (små ristet og helt rød i ansiktet) Måtte inn til sykehuset så de fikk tømt magesekken hans og gitt væske intravenøst! Etter å ha drukket en halv flaske Sanasol? Ja. Ellers hadde jeg vel ikke skrevet til deg om det.
valkyrien Skrevet 21. august 2012 #25 Skrevet 21. august 2012 Hvordan kan man tro at sanasol skal være giftig? Hadde jeg aldri visst, å hadde ikke aning om at det kunne være så alvorlig som flere her beskriver. Ingen vits i å være spydig å komme med kommentarer som får meg til å virke helt på tuppa. Nå vet jeg jo:-) takk for meg! Du virker ikke helt på tuppa, du virker til å ta for lett på ting... Det meste er giftig hvis man får i seg for mye av det, og da sier det seg selv at en halv flaske med noe man skal ha en skje av er for mye. Det er ikke å være spydig å si ifra om sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå