timiane Skrevet 20. august 2012 #1 Skrevet 20. august 2012 Jeg venter tvillinger og har begynt å se på bleier. Vurderer tøybleier i tilegg til engangsbleie. Dere som har brukt tøybleier, er det mye styr? Ser at noen bruker innlegg og rispapir- dette er vel for å beskytte bleiene. Kan noen dele de erfaringen de har...
VinterSol+2 Skrevet 20. august 2012 #2 Skrevet 20. august 2012 Jeg syns ikke det er mye styr, og vi har vært veldig fornøyde! Vi har ikke brukt rispapir, bare tippet bæsjen i do, evnt skylt bleiene for hånd. Kaster alle brukte bleier (-bæsj) i et handlenett ala kiwi eller meny sine, og kaster hele nettet i maskina når det er på tide å vaske (ca annenhver dag med tvillinger, vil jeg tro) først en kald skylling og så 60 eller 90 grader. Mer stress er det ikke! Syns ofte delvis-bruk er mer slitsomt, for da må du liksom forholde deg til to systemer, får ikke fylt opp maskina skikkelig etc. Har du sett tøybleieforu,et på tettinntil.no eller tøybleier.no? Der har folk masse erfaring å dele! Vi har foretrukket brettebleier med pul-trekk eller ullbukse til nyfødte, evnt såkalte formsydde, og kommer til å gå for denne løsningen igjen. Vi har også en stor stabel med altiett-bleier liggende, men de har foreløpig ikke vært favoritten. (særlig mannen er stor fæn av brettebleier, hehe) Lykke til! Har du god vaskeromsløsning, er tøybleier både litt moro og veldig hyggelig, -er noe med at babyhuden får puste og at du har gjort et miljøvennlig godt valg!
Fuglemamma <3 Skrevet 20. august 2012 #3 Skrevet 20. august 2012 Timane:) så gøy at du også skal prøve deg med tøybleier på tvillingene:) jeg skal også har brukt nøstebarn sine brettebleier og ullbukse utenpå- enten de formsydde eller selvstrikkede på jenta jeg har fra før og syntes det var skikkelig koselig;) Jeg hadde ofte med meg engangsbleier når vi var på tur, jeg da.. Men brukte tøybleier ellers det er ikke noe styr når man får dreisen på det, men tror jeg får øve meg litt på dukken til jentungen før tvillingene kommer:) det er en fin video på nøstebarn sin nettside om tøybleier ( men den har du kanskje sett?)
Fru Blåbær Skrevet 20. august 2012 #4 Skrevet 20. august 2012 Det første halve året var formsydde med pul trekk det eneste som holdt tett. Så da var det mindre styr med tøy enn med engangs. (Omtrent like mye vask, men mindre klesskift på meg.) Etter at han begynte med fast føde gikk vi over til engangs. Vi har pumpe i kloakken, tør ikke kaste rispapir i do. Dessuten fant jeg aldri den perfekte tøybleien. Det var liksom alltid noe.
småmåsen Skrevet 26. august 2012 #5 Skrevet 26. august 2012 Har brukt tøybleier og brukte det også da han begynte i barnehagen. Hadde ca. en vask mer i uka, og hadde nok tøybleier til å fylle den:) Lykket til! Det er jo såååååååååååå mange fine bleier!
AO3 Skrevet 26. august 2012 #6 Skrevet 26. august 2012 Jeg brukte tøybleier fra størstemann var ca ett år gammel, og minstemann brukte tøybleier nesten helt fra starten (jeg var ikke i form til å vaske og slikt i starten pga ks og mye ammetrøbbel, så vi tok det etterhvert). Storebror sluttet med bleie sent (måtte "tvinges" til å slutte...), så jeg hadde to TB-barn samtidig i godt over ett år. Det er ikke helt det samme som å ha tvillinger, selvsagt, men det gikk helt greit å ha to TB-barn. Endel vask blir det jo, men personlig vil jeg mye heller vaske bleier enn å kaste en million engangsbleier! Jeg blir helt gal av den kastingen, bleier overalt... Vi bruker engangs på natta til minstemann, og jeg hater å kaste bleier i søpla. Her må de kastes i restavfallet i tillegg, den dunken blir tømt hver fjerde uke!!! Jeg er Så glad for at vi ikke har mer enn 30 bleier i måneden, og ingen bæsjebleier, for å si det sånn! Jeg synes ikke TB er styr, hadde jeg syntes det, hadde jeg ikke brukt det. Med to bleiebarn vasket jeg bleier annenhver dag. Da var også klutene med, selvfølgelig. Det blir ca 3,5 "ekstra" bleievask i uka. Nå som minstemann arver bleier, blir bleiebruk fra ca ett år omtrent gratis for oss, vi betaler bare noen kroner for rispapir + kostnader til vask, noe som blir forsvinnende lite i forhold til å kjøpe engangsbleier i årevis. Med tvillinger tror jeg at jeg ville prøvd brettebleier i starten. De tørker fort og er billig, noe som er en viktig faktor i starten når man har to barn som sikkert vil vokse raskt ut av bleiene. Som tidligere nevnt, jeg var ikke i form til å bruke energi på tøybleier de første ukene, jeg tok det etterhvert. Gradvis ble det flere og flere tøybleie-skift, og plutselig brukte vi bare tøybleier på dagtid. Jeg synes tøybleier skal være noe man bruker fordi man VIL, ikke noe man føler at man "må" bruke og få dårlig samvittighet av. I svært stressede perioder (nygravid og kjempekvalm, flytting etc) har vi brukt engangsbleier i en periode. Ikke fordi TB i utgangspunktet er noe stress, men fordi alternativet i perioder passer oss bedre. Så koser vi oss desto mer med tøybleiene etterpå! Bonus: - mindre lukt (det er helt sant!! Man må ha prøvd begge deler for virkelig å skjønne det!) - mye mindre avfall - masse fine tøybleier å velge mellom! - man kan spare penger (men ikke hvis man velger de dyreste løsningene og går amok på internett, hehe) - mine barns hud har hatt svært godt av tøybleiene. Størstemann gikk fra åpne sår i stumpen til null behov for sinksalve da vi started med tøybleier, og vi har hatt veldig lite sår-hud-problematikk med minstemann
MammaMia=) Skrevet 26. august 2012 #7 Skrevet 26. august 2012 Vi brukte tøybleier til tvillingene våre her i ca 1 år, De tålte ikke engangs bleier. Ikke noe problem syntes jeg, brukte rispapir i barnehagen, noen ganger da de syntes det var praktisk, ellers bare spylte ned i do.. Etterhvert kunne vi benytte engangs på natta, Dette når de sov hele natten uten å skifte, da ble det veldig amonjakk fra tøybleiene. Har planer om å bruke dem til nestemann også. Jeg vasket en maskin med bleier om dagen da det er dobelt så masse til tvillinger. Har ca 45 bleier, dette ca utifra hvor mange som blir brukt til barnehagebarn, hvor det kun er et barn (hva jeg har lest på nettet).
timiane Skrevet 26. august 2012 Forfatter #8 Skrevet 26. august 2012 Takk for mange svar, Nå er jeg ikke tvillingruger lengere, men jeg vurderer å bruke tøybleier likevel. Hvilke merker har dere andre brukt? De bør ikke være for dyre, men at de er tette og passform er like viktig, Ikke så nøye på hvordan de ser ut.
MammaMia=) Skrevet 26. august 2012 #9 Skrevet 26. august 2012 Jeg har litt forskjelige har noen få ptits dessous, somer bambus, er ok men ikke vanntett overflate, noen få fuzzi buns, i forskjellige størrelser, det er ok lommebleier, Alt i 1 bum genius og lommebleier. Disse er one size. Liker dem best, De har også vanntett overflate så er ikke avhengig av ekstra trekk. Jeg har kjøpt alle på finn. Ikke nye, spart over 10000,- på det. sammenliknet med helt nye. Kjøp evt noen få først å prøv dem. Sjekk også med kommunen om de har renovasjonsavtale. Har det her. Bruker du tøybleier, kan du få 500 kr pr barn av kommunen ved at du sender inn kvittering på kjøp av bleiene
VinterSol+2 Skrevet 27. august 2012 #10 Skrevet 27. august 2012 Så leit at du ikke er tvillingruger lenger. Kondolerer. Jeg syns brettebleier fungerer helt supert på nyfødting altså. Brettebleie+PULtrekk er veldig lekkasjesikkert. De har noen PULtrekk på barnas hus som vi liker veldig godt. Ullbukse på natta gjerne, for da lufter det så godt.
AO3 Skrevet 28. august 2012 #11 Skrevet 28. august 2012 Enig i at det er lurt å kjøpe bleier brukt, og at det er lurt å prøve ut noen få bleier av flere merker før man finner ut hva som fungerer best.
maryM Skrevet 28. august 2012 #12 Skrevet 28. august 2012 Har ikke brukt tb til tvillinger men slenger med min erfaring likevel Pga mye styr rett etter fødselen begynte vi ikke med tb med en gang. Dessuten var min lille alt for liten for AIO og de minste av ullbuksene med sine 2000g. Vi hadde kjøpt inn 2 av hver av litt forskjellig og fant etterhvert favoritten. har kjøpt både brukt og nytt og har nå mest GroVia (tidl.GroBaby) hybrid (2inOne). Det er trekk med (genial!) borrelås og innlegg som kneppes inn. Er det ikke blitt fukt fra bleia til trekket bytter vi bare innlegget. Det finnes to typer innlegg til disse og vi liker best "Stay Dry" som er laget av hempmix som vi syntes holder lenger. Innleggene kan tromles, men det gjør jeg bare avogtil. Vasker jeg en maskin etter leggetid (19) er alt tørt neste kveld om jeg vrenger og henger det opp. Tar jeg innleggene i trommelen (vrengt) er de tørre en time etter tromling. Brettebleier fikk vi aldri teken på, kanskje fordi vi syntes de andre var lettere. Vi bruker ofte engangs på natt og ellers noen gang på tur men mini her tåler dem dårlig og får fort utslett som klør.
Leverpostei Skrevet 28. august 2012 #13 Skrevet 28. august 2012 Vi brukte tøybleier til jenta vår, og skal bruke det til nestemann også. I starten brukte vi brettebleier og formsydde med ullbukse. Da hun begynte i barnehage supplerte vi med lommebleier og alt-i-ett. I perioder syns jeg det var styr, særlig hadde vi en periode med lukt som vi ikke ble kvitt. En periode brukte vi papir på natten, pga lekkasjer. Likevel nøler vi ikke med å bruke tøy også til nummer to - tenk så luftig og deilig det er for babystumpen! I tillegg kan jeg jo nevne at jenta vår sluttet med bleier før hun fylte to, og var tørr på natten før hun var tre. Det er jeg sikker på at tøybleiene skal ha æren for!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå