Gå til innhold

Dere med mine og dine barn-ang. felles bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og kjæresten skal snart flytte sammen, vi har ingen felles barn. Jeg leier, han eier bolig men skal selge og så skal vi kjøpe sammen.

Han har mye bedre råd en meg og vil betale inn mer egenkapital enn meg og betale mer på lånet. Vi har snakket litt om det, tenker å skrive kontrakt der det står hvor mye egenkapital vi har betalt inn og hvordan vi deler lånet. Vi vil enten eie 50/50 eller jeg eier 25 % og heller kjøper meg inn mer etterhvert. Høres dette fornuftig ut?

En annen ting, hvordan blir det med arv? Hvis jeg skulle falle ifra, så går det greit for han å kjøpe ut min del..men hva med mine unger? Hvis han faller ifra har ikke jeg store mlighetene til å beholde eiendommen, hvis jeg likevel skulle klare å beholde..hva med hans unger? De har jo krav på arven sin. Synes det er vanskelig å vite hva som er best å gjøre, noen som har anbefalinger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke lett.

Men det beste dere gjør er å opprette en gjensidig livforsikring som begunstiger hverandre. Om en av dere går bort vil man da kunne beholde huset alliekvel. En begunstiget livsforsikring holdes utenom arveoppgjøret, og går rett til den som er begunstiget.

Skjønner?

Skrevet

Så lenge dere ikke har noen felles barn, så syns jeg hans barn skal få arve sin far og dine barn skal få arve sin mor.

En egen avtale som holdes utenfor arveoppgjøret og begunstiger partneren, høres i mine ører lite rettferdig ut overfor barna. Husk at det er hans barn man tar i fra... Det er ikke riktig når det ikke er stort mer enn en bolig og kanskje en hytte igjen etter at en av dere går bort. Derimot kan jeg godt se at det kan være greit om far har flere hus/hytter og det er litt i boet.

Generelt er arveloven fin fordelig på dette her...

Skrevet

Når hver har barn på hver sin front så syns jeg hvert fall en begunstiget livsforsikring er veien å gå. Da sikrer de hverandre om en skulle få bort. Barna får fortsatt sin rettmessige del av fars/mors arven. En forsikring er jo noe de i felleskap betaler på hver mnd for å kunne klare seg dersom (Gud forby) en av de skulle gå bort, og er ikke verdier hver enkelt har bygget seg opp.

• 1 måned senere...
Skrevet

Dette med arv er en vanskelig sak!

Slik som jeg skjønner lovverket ved hjelp av fri retshjelp, støtter loven særkullsbarn og ikke den nye partneren. Jeg synes ikke at jeg tar noesomhelst fra stebarna ved å sikre meg selv, dersom Gud-forby noe skjer. Jeg ser på dette realistisk: min manns barn arver fra både sin far og sin mor. Det viktigste for meg er at mine barn skal arve fra meg og ha sine særskilte rettigheter på det. Som ny partner/kone arver du automatisk 1/4 del fra mannen ved arvoppgjør. Det samme gjør mannen ift deg. Hans barn arver 2/4 deler av hans del av eie. En livsforsikring er noe å investere i, eller særeie på din del av huset f.eks 25% som du snakket om. (Husk at loven har vært uendret siden ca.30-50-tallet, og ble laget for å sikre arverett for barn utennom ekteskapet!) Jeg tror det var snakk om at de skulle endre lovverket og tilpasse den til moderne familiesituasjonen i Norge.

Jeg tenker at du må være realistisk og tenke på deg og dine barn først og fremst! Husk at dine stebarn vil ALDRI vise deg omtanke og gi deg noesomhelst når det vil være snakk om arvoppgjør! Slik har det vært gjennom tider, og menneskenatur har ikke endret seg siden sist! Når det gjelder penger, det skjer mye rart med folk. Så du må ha dette i orden slik at alle kan beholde god relasjon dersom uhel inntreffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...