jentemamma Skrevet 19. august 2012 #1 Skrevet 19. august 2012 Akkurat nå føler jeg meg helt udugelig som mamma, samboer, på jobb etc etc etc. Jeg strekker ikke til. Jeg er ikke nok. Jeg er ikke den jeg vil være. Jeg er helt utslitt. Er gravid i med nr 3 og har to nydelige barn. Har en flott mann og en grei jobb. Nr. kom litt overraskende på, men absolutt velkommen. Ser så mange flotte 3-barns familier der vi bor, og tenkte at "greier de så greier vel vi". Dette blir bra, vi blir en flott familie. Men nå etter ferien et hverdagen her. 100 % jobb og ungene i bhg. Jeg sitter ueffektiv på jobb og får rett og slett ikke hodet til å virke. Kommer hjem og kjefter og maser når ungene bare vil leke og kose. Mamma orker ikke. Ungene er i seng, og jeg vil bare sove. Mannen er forståelsesfull, men skuffet. Han føler seg alene og oversett. Sånn går dagene her, og jeg føler meg elendig. Jeg strekker ikke til, og jeg er ikke nok. Skal det være sånn her? Hvorfor får "alle andre" det til?
Lilje Sille ♀♀♂ Skrevet 19. august 2012 #2 Skrevet 19. august 2012 Alle andre gjør det samme som deg, blir sliten og går i overload. Har du en forståelsesfull lege? Jeg tror du bør sykemeldes fordi du er sliten/deprimert. Det er ikke uvanlig å ha det slik! Medisinen er hvile, gå turer etc. Stress ned.. Når ungene kommer hjem fra barnehage møter de en mer smilende og opplagt mor som i tillegg er våken og orker å slå av en prat med pappan. Gjør noe, få legetime! Du kan ikke gå rundt og ha det slik i lengden, det er ikke bra for verken deg, de to barna dine, babyen i magen eller forholdet ditt. ønsker deg alt godt!
C.L.H85 Skrevet 19. august 2012 #3 Skrevet 19. august 2012 Husk at vi ser kun det folk vil at vi skal se Tror nok det er mange småbarns familier som sliter med diverse til tider. Du er nok absolutt ikke den eneste;) Kanskje du og mannen din trenger et fri døgn/ helg ? Hvor dere kan sove ut litt, dra på kino eller bare lese en god bok hver for dere?? Du er tross alt gravid så er jo ikke videre rart at du blir fortere trøtt og sliten. Tror vi alle må prøve å begrense oss litt til tider... Huset må ikke skinne til enhver tid, man må ikke ha varm middag hver dag, man kan vente en dag med å vaske eller brette tøy og man kan absolutt hjelpe hverandre. Hjelpe hverandre til å få litt egen tid, til husarbeid osv.. Også ber man andre om hjelp når dere 2 trenger litt alene tid Viktig å sette seg selv foran noen ganger, slik at du fungerer optimalt som mamma og kjæreste Invester i deg selv og du skal se at dagene kanskje blir noe lettere. Lykke til med snart 3 barn ) Det blir gøy!
jentemamma Skrevet 19. august 2012 Forfatter #4 Skrevet 19. august 2012 Takk for fine svar:) Nå er ungene i seng og jeg puster ut litt. Føles litt bedre, og tror jeg trenger noen flere pustepauser. Løsningen er vel å ikke stille så store krav til seg selv om å være "flink" hele tiden. Var sykemeldt 50% to uker før ferien pga mye oppkast, og følte det som et nederlag. Hadde jo "klart meg" i 100% jobb de to andre gangene... Etter ferien ville legen fortsatt ha meg sykemeldt noen prosent, men jeg ville prøve og se om det gikk å jobbe fullt siden kvalmen var borte. Tror ellers at litt barnefri og ekstra søvn hadde gjort susen, så burde kanskje prøve å få til det snart:)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #5 Skrevet 19. august 2012 Hvorfor alle andre får det til? Alle andre får det ikke til! INGEN får til alt 100 %, det er bare på filmer og på Facebook det Jeg er ikke den som ber folk sykemelde seg med en gang de er slitne eller litt lei seg. Først og fremst må man kanskje senke kravene litt, og ikke tro at man kan leve livet som et supermenneske i graviditeten. Men om du kanskje kunne fått en time eller to til avslapning hver dag, så kunne du sikkert ytt bedre både hjemme og på jobb. Prat med legen din du!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #6 Skrevet 19. august 2012 Du må finne rom for seg selv, og gjøre de tingene som gir deg energi, ikke bare de som tapper deg for energi. Gå turer, møte venner osv med god samvittighet, ta deg et friminutt fra familien og kravene du stiller til deg selv. Dere må finne rutiner for å fjerne stress, her var en stor whiteboardtavle på kjøkkenveggen den beste investeringen på lenge. Vi fyller den ut hver søndag. Alle dagene nedover og bortover skriver vi inn alt som skal skje (treninger, bursdagsselskaper osv) og lengst til venstre hva vi skal ha til middag den dagen. Alt du kan skrive ned slipper du stresset ved å være redd for å glemme. Vi har også vaskehjelp, og gode rutiner på rydding osv. Jeg valgte etter at vi fikk fjerde barnet å gå ned i stilling, mange som mener det er et dumt valg, men for meg var det en nødvendighet. Jeg jobber nå ca 70%, har en fridag i uken og 6-timers dager på jobb. Jobben er mitt fristed fra familien og jeg trives der. Den dagen i uken jeg har fri er barna i barnehage, skole som vanlig og jeg har noen timer for meg selv. Jeg går i skogen, på shopping eller bare sløver på sofaen med en god bok, det er MIN dag (selv om jeg som vanlig setter på vaskemaskiner i farten fra det ene rommet til det andre, rydder mens jeg går osv som vanlig ). Jeg har sammen med fire venninner startet "syklubb", vi syr ikke men skravler desto mer. En onsdagskveld i uken møtes vi og har bare kjærringtid sammen. En skikkelig boost for meg ihvertfall. I dag inviterte vi en familie på kaffe helt spontant siden vår sønn lekte med deres sønn, huset her så helt bombet ut og jeg tror faktisk damen som kom på besøk hit for første gang synes det var utrolig befriende og deilig. Det er jo ikke gammelmøkkete her, men det syntes godt av en haug med barn har lekt i alle rom i løpet av dagen. Senk skuldrene dine og ikke krev så mye av deg selv, dette "flink-pike-syndromet" gir deg ingenting positivt, bare stress og mas. Vi lever bare en gang, senk skuldrene og kos deg med det livet Hilsen firebarnsmor.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #7 Skrevet 19. august 2012 Du må finne rom for seg selv, og gjøre de tingene som gir deg energi, ikke bare de som tapper deg for energi. Gå turer, møte venner osv med god samvittighet, ta deg et friminutt fra familien og kravene du stiller til deg selv. Dere må finne rutiner for å fjerne stress, her var en stor whiteboardtavle på kjøkkenveggen den beste investeringen på lenge. Vi fyller den ut hver søndag. Alle dagene nedover og bortover skriver vi inn alt som skal skje (treninger, bursdagsselskaper osv) og lengst til venstre hva vi skal ha til middag den dagen. Alt du kan skrive ned slipper du stresset ved å være redd for å glemme. Vi har også vaskehjelp, og gode rutiner på rydding osv. Jeg valgte etter at vi fikk fjerde barnet å gå ned i stilling, mange som mener det er et dumt valg, men for meg var det en nødvendighet. Jeg jobber nå ca 70%, har en fridag i uken og 6-timers dager på jobb. Jobben er mitt fristed fra familien og jeg trives der. Den dagen i uken jeg har fri er barna i barnehage, skole som vanlig og jeg har noen timer for meg selv. Jeg går i skogen, på shopping eller bare sløver på sofaen med en god bok, det er MIN dag (selv om jeg som vanlig setter på vaskemaskiner i farten fra det ene rommet til det andre, rydder mens jeg går osv som vanlig ). Jeg har sammen med fire venninner startet "syklubb", vi syr ikke men skravler desto mer. En onsdagskveld i uken møtes vi og har bare kjærringtid sammen. En skikkelig boost for meg ihvertfall. I dag inviterte vi en familie på kaffe helt spontant siden vår sønn lekte med deres sønn, huset her så helt bombet ut og jeg tror faktisk damen som kom på besøk hit for første gang synes det var utrolig befriende og deilig. Det er jo ikke gammelmøkkete her, men det syntes godt av en haug med barn har lekt i alle rom i løpet av dagen. Senk skuldrene dine og ikke krev så mye av deg selv, dette "flink-pike-syndromet" gir deg ingenting positivt, bare stress og mas. Vi lever bare en gang, senk skuldrene og kos deg med det livet Hilsen firebarnsmor. Syklubben møtes en gang i måneden selvfølgelig, ikke en gang i uken. Med den logistikken som kreves her på ettermiddagene med fritidsaktiviteter, vennebesøk, lekser osv osv er det ikke rom for venninnebesøk hver uke
MrsMilla Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Alle andre får det ikke til!!! Klart du er utslitt når du er gravid med nr3, sånn har de fleste jeg kjenner det også - også på nr2. Som 3barnsmor vil jeg gi det et tips: Ikke prøv å være den perfekte mor med rent hus, masse jobb, like sokker og et fantastisk spennende liv - prøv å være god nok mor med en heim, arbeid, ulike sokker og et bra liv :-) Mannen min sa det fint her en dag da jeg påpekte hvor perfekte enkelte så ut: mannen deres gikk ofte rett bak de og så litt misfornøyde ut hele tiden..... Finn ut hva du må ha på stell og hva som kan ofres istedet. Selv ofrer jeg et ryddig og rent hus med et godt nok ryddet og noenlunde støvsuget til tider-hus. Barna kommer gjerne med ulike sokker - men rene og fine ulike sokker :-) og vi kommer temmelig ofte sent til ting vi skal....
Mikkemafian Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Du er gravid, kjære deg:) Det blir lettere når ungen er ute, du er i form og hverdagen kommer med rutiner og gleder... Min minste har rukket å bli ett år. Det har vært et år med mye gråt og tenners gnissel. Jeg har ikke fått det til!! Nå er jeg tilbake på jobb igjen, mye går bedre, men det er fremdeles dager som jeg ikke vil husker så mye av... Men jeg blir bedre på å sette standarden på et overkommelig nivå! Jeg skal ikke klare alt, jeg skal bare være god nok! Huset skal være ryddig og rent nok, og ingen skal gå sultne.. Så får gourmetmaten vente til vi sitter hjemme og venter på at tenåringene våre skal bli ferdige med å feste.
Plutselig_gravid Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Hadde akkurat de samme tankene og følelsene som deg da jeg ventet nr 3. Så ble nr 3 født og vi fikk det til på et vis vi også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå