Gå til innhold

Hvordan oppdaget dere begynnende strekkmerker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

jeg er 27+4 og bruker daglig weleda strekkmerolje, er livredd for å få strekkmerker. Hver morgen og kveld studerer jeg magen for å se om jeg ser antydninger til strekkmerker. Innimellom får jeg panikk fordi jeg ser at det er kommet en strek, hittil har det bare vært merker etter bukser og undertøy. Er det noen som har erfaring og som kan forklare hvordan det ser ut når man får strekkmerker. Jeg vet at det blir røde streker etterhvert, men det skjer vel ikke fra en dag til en annen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine var der plutselig bare..

Dukka opp i løpet av en dag, og formerte seg bra etter det.. :P

Jeg smørte meg, men det hjelper ikke...

Skrevet

De kom bare :)

Orker ikke å smøre meg en gang, bruker bare spenol for unngå kløe når huden strekker seg ;)

Skrevet

Det hjelper nok ikke med krem nei, huden strekkes uansett og strekkmerker er jo sprekker i underhuden. Finnes vel kremer man kan smøre på i ettertid som skal hjelpe men vet ikke Det er ofte genetisk, har moren din strekkmerker?

Min mamma har ingen på magen, bare litt på lår og pupper. Samme har jeg. Flere av de på låra kom i puberteten da jeg fikk former ;)

Skrevet

Du merker huden strekker seg når du begynner og klø. Kan hjelpe med og ta fiskeolje kapsler og drikke mye vann husk på det at det sprekker i innerhuden så det er lurt å tenke på at kroppen må smøres fra innsiden og som ved utsiden. Jeg er uke 33 nå å med mitt forje svangerskap jikk e uten noen strekkmerker men dagen jeg føte fikk jeg noen tigerstriper under navelen men ikke så store av betydning å de var helt lyse. Har bleknet i etter ti eller så fikk eg et par striper på puppene når melka kom for fult. Denne gangen har jeg heller ikke fått noe enda så blir spenende å se om jeg er like heldig eller heldigere.

Skrevet

Min mor fikk 4 barn fra 19 års alder og til 28 år, fikk en del strekkmerker. Noen allerede tidlig i svangerskapet.

Min søster fikk akkurat nr 2, begynte ved 29 års alder, gikk opp over 20 kg hver gang og har ikke et strekkmerke. Noe sted!

Jeg er 35, har ingen strekkmerker enda, er 29+2.

(som jeg vet om da, har ikke sett verken dotten eller føttene på ukesvis fra stående stilling :P har prøvd å sjekke i speilet på badet, så ingen merker men noe som lignet mistenkelig på et bustete rosettmarsvin..)

Jeg tror rett og slett det er veldig individuelt.. Noen får, andre får få eller ingen, håper jeg slipper billig unna.. :P

Smører meg med olje på mage og hofter, og prøver å ta selolje noenlunde regelmessig. Nyter den lille egenpleien så får naturen gå sin gang. :)

Skrevet

Moren min hadde ik, jg håper d gjelder for mg også. Tenker at krem ik hjelper, men klarer liksom ik la være å gjøre et forsøk. Har ik gått opp så mye enda, d bør jo ha litt å si hvor mye og hvor raskt man går opp i vekt også, jg vet ik.

Skrevet

Det skal vera genetisk ja, og smøring skal ikkje ha noko for seg. Så skal dei også bleikna etter fødselen... Eg fekk strekkemrker i puberteten, og tenkte eg kanskej derfor var disponibel for det. klarte meg bra til ca veke 38, då kom dei!! under navlen, tydeleg, raude, fleire plassar, fleire cm. Blir som ei lita sorg nesten. følte meg veldig deppa den dagen, men er ikkje noko å gjera med det. Me får berre prøva å tenka positivt.

Skrevet

Er strekkmerker så j....la farlig da? Synes det er en tullete ting å bekymre seg for! 9 av 10 gravide får det til slutt, det er NORMALT! Helt ufarlig for deg og for babyen.

Smøring hjelper ikke. Det finnes ikke en eneste vitenskaplig, seriøs test som viser noen som helst positiv effekt av noen som helst krem eller olje. Hormoner og genetikk er viktigste årsak, samt det helt uungåelige faktum at du kommer til å gå opp i vekt og få strekt mageskinnet når du er gravid.

Et svangerskap forandrer kroppen. Uunngåelig. Det samme gjør livet generelt, etterhvert... Tåler man ikke det bør man ikke bli gravid. Er du av typen som glor på andre mødres strekkmerker og mager når du er på stranda og tenker "Huff, når du ser SLIK ut burde du blitt hjemme?" Mener du at bare de med perfekt kropp bør vise seg i bikini? I så fall bør du vite at de fleste mennesker ikke tenker slik!

Og ja, strekkmerker kan komme omtrent over natta. Akkurat da kan det faktisk gjøre vondt. Men du behøver ikke se dem mens du går gravid, fordi huden kan være så strekt at de ikke blir særlig røde, bare blankere felter med tynnere hud. Etter fødselen krymper de og blekner, men forsvinner aldri mer. Men forhåpentligvis synes du ikke de er så viktige lenger da.

Skrevet

Er strekkmerker så j....la farlig da? Synes det er en tullete ting å bekymre seg for! 9 av 10 gravide får det til slutt, det er NORMALT! Helt ufarlig for deg og for babyen.

Smøring hjelper ikke. Det finnes ikke en eneste vitenskaplig, seriøs test som viser noen som helst positiv effekt av noen som helst krem eller olje. Hormoner og genetikk er viktigste årsak, samt det helt uungåelige faktum at du kommer til å gå opp i vekt og få strekt mageskinnet når du er gravid.

Et svangerskap forandrer kroppen. Uunngåelig. Det samme gjør livet generelt, etterhvert... Tåler man ikke det bør man ikke bli gravid. Er du av typen som glor på andre mødres strekkmerker og mager når du er på stranda og tenker "Huff, når du ser SLIK ut burde du blitt hjemme?" Mener du at bare de med perfekt kropp bør vise seg i bikini? I så fall bør du vite at de fleste mennesker ikke tenker slik!

Og ja, strekkmerker kan komme omtrent over natta. Akkurat da kan det faktisk gjøre vondt. Men du behøver ikke se dem mens du går gravid, fordi huden kan være så strekt at de ikke blir særlig røde, bare blankere felter med tynnere hud. Etter fødselen krymper de og blekner, men forsvinner aldri mer. Men forhåpentligvis synes du ikke de er så viktige lenger da.

Har med velvære å gjøre dette vet du ;) Å si at strekkmerker er ok er som å si at bittesmå pupper er det også..... Likevel operer tusenvis av kvinner seg. Strekkmerker er IKKE pent, men ja, noen får dem..... Du er en av de få som faktisk svarer på spørsmålet hennes her da, og det skal du ha for ;)

Skrevet
Er strekkmerker så j....la farlig da? Synes det er en tullete ting å bekymre seg for! 9 av 10 gravide får det til slutt, det er NORMALT! Helt ufarlig for deg og for babyen. Smøring hjelper ikke. Det finnes ikke en eneste vitenskaplig, seriøs test som viser noen som helst positiv effekt av noen som helst krem eller olje. Hormoner og genetikk er viktigste årsak, samt det helt uungåelige faktum at du kommer til å gå opp i vekt og få strekt mageskinnet når du er gravid. Et svangerskap forandrer kroppen. Uunngåelig. Det samme gjør livet generelt, etterhvert... Tåler man ikke det bør man ikke bli gravid. Er du av typen som glor på andre mødres strekkmerker og mager når du er på stranda og tenker "Huff, når du ser SLIK ut burde du blitt hjemme?" Mener du at bare de med perfekt kropp bør vise seg i bikini? I så fall bør du vite at de fleste mennesker ikke tenker slik! Og ja, strekkmerker kan komme omtrent over natta. Akkurat da kan det faktisk gjøre vondt. Men du behøver ikke se dem mens du går gravid, fordi huden kan være så strekt at de ikke blir særlig røde, bare blankere felter med tynnere hud. Etter fødselen krymper de og blekner, men forsvinner aldri mer. Men forhåpentligvis synes du ikke de er så viktige lenger da.

Her var det mange antagelser utover det jeg stilte spørsmål om! Flott at du er komfortabel med kroppen din, strekkmerker eller ikke, skulle ønske jeg også var det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...