Gå til innhold

Kan en ikke være hjemme med sykt barn fra 12 år? (med lønn)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

På 19.8.2012 den 21.29, Anonym bruker skrev:

 

En 12 åring skal da ikke være alene hjemme en hel helg, uansett om h*n er frisk eller 

En syk 12 åring der mor ønsker å være hjemme har ingenting med oppdragelse å gjøre,d kalles omsorgsevne...

Men forelder som levner en 12åring alene hjemme en helg ,d kalles omsorgssvikt og mangel på foreldreansvar....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, A9ta72 skrev:

En syk 12 åring der mor ønsker å være hjemme har ingenting med oppdragelse å gjøre,d kalles omsorgsevne...

Men forelder som levner en 12åring alene hjemme en helg ,d kalles omsorgssvikt og mangel på foreldreansvar....

Det har hun nok ventet i 7 år på at du skal si

Anonymkode: c2dcb...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ER forskjell på barn.

Får barnet noe du ikke tenker det bør være alene med de første dagene, så kan du håpe på fri og be om fri uten lønn. 

Anonymkode: 1d50b...903

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hjemme hos min 6 klassing (nettopp 12 år). Han spydde som en gris og hadde veldig høy feber. Veldig dårlig allmenntilstand.

Men jeg hadde ikke vært hjemme hvis han var syk pga litt feber og halsvondt etc 

Anonymkode: d57a1...9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det har hun nok ventet i 7 år på at du skal si

Anonymkode: c2dcb...7e9

🤣👏

Anonymkode: 4d605...ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎19‎.‎08‎.‎2012 den 21.25, Anonym bruker skrev:

Om en 12 åring, som i utgangspunktet er normal, ikke fikser å klare seg hjemme en dag, eller en helg for den del med spysyke er det noe veldig galt med oppdragelsen

Det er da vitterlig forskjell på en arbeidsdag og en hel helg?? Drar du fra din 12 åring med spysyke en hel helg så har DU feilet med oppdragelsen. Det håper jeg virkelig ikke du mener! 😮

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 19.8.2012 den 13.40, mylittlecat skrev:

Jeg synes grensen er litt lav. Slett ikke alle barn på 12 år er modne nok til å være alene hjemme med sykdom i en arb.dag. Mange foreldre har også lang reisevei til jobb, og kommer da glatt opp i (minst)10 timer de blir borte fra sin syke 12-åring. Når det er sagt, er det også mange som ikke har noen problemer med å være hjemme med feber og andre sykdommer når de er 12.

 

Men, en 12-åring med spysjuka alene hjemme i 10 timer? Jeg tenker det gjør litt ekstra vondt i magen for barnet da...

Enig i at grensen er litt lav, den gjelder dessuten fra året de fyller 12 år. Jeg har en litt umoden 11 åring, født sent på året så hun er bare nettopp fylt 11 som nå forventes å skulle kunne være alene når hun er syk. Hvis hun bare er litt pjusk, forkjølet med lett feber ol så klarer hun det, men f.eks for 2 uker siden hadde hun skikkelig omgangssyke og kastet opp voldsomt. Hun klarte ikke å komme seg til do eller bøtta alle gangene og kastet blant annet opp i senga si og utover hele stuebordet og da var jeg faktisk nødt til å være hjemme en dag selv om hun fyller 12 dette året, man kan ikke la ungen ligge hjemme full av spy og gråte. Hun trengte hjelp til å dusje seg og vaske oppkast, skifte på senga, hente drikke og bli tatt vare på. Så hvis det er nødvendig så må man av og til være hjemme med litt større barn også, selv om man ikke får lønn for det. Barnas helse og ve og vel går foran. 

Anonymkode: 89496...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Enig i at grensen er litt lav, den gjelder dessuten fra året de fyller 12 år. Jeg har en litt umoden 11 åring, født sent på året så hun er bare nettopp fylt 11 som nå forventes å skulle kunne være alene når hun er syk. Hvis hun bare er litt pjusk, forkjølet med lett feber ol så klarer hun det, men f.eks for 2 uker siden hadde hun skikkelig omgangssyke og kastet opp voldsomt. Hun klarte ikke å komme seg til do eller bøtta alle gangene og kastet blant annet opp i senga si og utover hele stuebordet og da var jeg faktisk nødt til å være hjemme en dag selv om hun fyller 12 dette året, man kan ikke la ungen ligge hjemme full av spy og gråte. Hun trengte hjelp til å dusje seg og vaske oppkast, skifte på senga, hente drikke og bli tatt vare på. Så hvis det er nødvendig så må man av og til være hjemme med litt større barn også, selv om man ikke får lønn for det. Barnas helse og ve og vel går foran. 

Anonymkode: 89496...3d0

En kan vær hjemme med syktbarn til og med det året de fyller 12, dvs om barnet fyller 12 i januar kan du vær hjemme til det nesten er 13 år, fyller barnet 12 i desember, kan du vær hjemme ut desember det året!

Eller har jeg misforstått ??

Anonymkode: db5d8...3f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at kollegaer bruker sykt barn dager selv om eldste er over 12 år. Da har de yngre barn så de tar av den kvota. Tenker det er helt greit. Man har en kvote på 10 dager og bør kunne bruke av den som man vil. Enten barnet er 13 år eller 7 år. Den enkelte foreldre kjenner sine barn best og bør vurdere ut i fra det. 

Anonymkode: fc397...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Antarctica

Hvis HI fortsatt er hjemme med dette barnet, så vil jeg sjekke om ikke mora er sykere enn 19-åringen. Dette er jo en tråd fra tidenes morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

En kan vær hjemme med syktbarn til og med det året de fyller 12, dvs om barnet fyller 12 i januar kan du vær hjemme til det nesten er 13 år, fyller barnet 12 i desember, kan du vær hjemme ut desember det året!

Eller har jeg misforstått ??

Anonymkode: db5d8...3f5

Ja og tilsvarende andre veien med min som er født sent på året, fylte 11 rett før jul og må allerede være alene når hun er syk.

Anonymkode: 89496...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.8.2012 den 21.31, Kjærepære skrev:

I de gode, gamle dager var noen ting enklere, altså ;) Det er nok fort gjort at mange barn i dag blir ganske avhengige av en eller begge foreldrene, og rett og slett trenger trening på det å være hjemme alene.

I gode gamle dager var stort sett mødrene hjemmeværende. Eller bestemor bodde i nærheten osv. De fleste barn i dag har mange timer alene hver dag, etter skole før foreldrene kommer hjem (i det minste fra 9 års alder, når Sfo ikke er et tema lenger.) Forskjell på hva som fungerer til hverdags og om man er syk. En kraftig forkjølelse er ikke det samme som å kaste opp en gang i halvtimen, og kanskje være avhengig av å få vasket / fulgt opp dette... 

 

Anonymkode: 87709...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...