Gå til innhold

Kan en ikke være hjemme med sykt barn fra 12 år? (med lønn)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Las noe om det i regelverket, at det var frem til 12 år. Jeg drar ikke fra min 12-åring om hun er syk (spørst selvfølgelig hvor syk).

 

Og er det 10x2 som gjelder, altså 20 dager i løpet av et år? Jeg er aleneforsørger for 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Heartbroken

Man har ikke rett til fri hverken med eller uten lønn for syke barn over 12 år. Er det alvorlig sykdom kan man få velferdsperm eller pleiepenger, men ellers må man satse på at barnet klarer seg selv de timene man må på jobb.

 

Et sted må man jo sette grensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er helt vanlig at 12 åringer er alene gjennom vanlige sykdommer,som influensa eller omgangssyke.... Som 12 åring bør man klare såpass..?

 

Men jeg vet at en på jobb har et barn som sliter med epilepsi, og når han får anfall trenger han en voksen hos seg, men da må man sikkert avtale med arbeidsgiver hvis barnet har en mer alvorlig/kronisk sykdom vil jeg tro....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okey. Er sikkert bare jeg som er litt vel hønemor da:) Hun liker ikke å være hjemme alene når hun er frisk en gang, så klarer ikke helt å se for meg hvordan det går når hun blir syk. Men det går vel det også :)

 

Hi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn over 12 år klarer seg fint i 7 timer alene selv om de har vondt i magen eller har feber altså, man har ikke krav på fri fra jobb når så store barn er syke.

 

Men har du barn som har alvorlig sykdom, en funksjonshemming e.l. kan du søke om å få beholde de 10x2 dagene i året. En kollega av meg har en sønn som er autist og har et annet syndrom og hun kan være hjemme med han når han er syk for han kan ikke være alene overhodet (han er på ressurssenteret når hun er på jobb).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om barnet har en eller annen lidelse, så kan man søke om å få utvidet omsorgspermisjonen til barnet er 18, men det handler om barn som er utviklingshemmede, har kroniske lidelser osv. For "normale" barn gjelder 12 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes grensen er litt lav. Slett ikke alle barn på 12 år er modne nok til å være alene hjemme med sykdom i en arb.dag. Mange foreldre har også lang reisevei til jobb, og kommer da glatt opp i (minst)10 timer de blir borte fra sin syke 12-åring. Når det er sagt, er det også mange som ikke har noen problemer med å være hjemme med feber og andre sykdommer når de er 12.

 

Men, en 12-åring med spysjuka alene hjemme i 10 timer? Jeg tenker det gjør litt ekstra vondt i magen for barnet da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer mylittlecat! Ikke alle som er like modne når de er 12 år og kan bli fryktelig mange timer alene om man har litt reisevei. Og 7 timer?? De fleste jobber vel gjerne 8 timer(ikl lunsj) +reisevei.

 

Kommer selvfølgelig an på sykdom,men jeg synes ekstra synd på en 12 åring som er hjemme alene m f eks omg syke i 9-10 timer... Glad jeg har en veldig forståelsesfull sjef og hadde antakelig fått fri/jobbet halv dag uten trekk i lønn:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 12 åring, som i utgangspunktet er normal, ikke fikser å klare seg hjemme en dag, eller en helg for den del med spysyke er det noe veldig galt med oppdragelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 12 åring, som i utgangspunktet er normal, ikke fikser å klare seg hjemme en dag, eller en helg for den del med spysyke er det noe veldig galt med oppdragelsen

 

En 12 åring skal da ikke være alene hjemme en hel helg, uansett om h*n er frisk eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de gode, gamle dager var noen ting enklere, altså ;) Det er nok fort gjort at mange barn i dag blir ganske avhengige av en eller begge foreldrene, og rett og slett trenger trening på det å være hjemme alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oops, fikk ikke skrevet inn alt :P Jeg har ingen 12-åring, men er lærer for barn i den alderen. Og jeg tenker at om barnet har feks influensa eller lignende, så kunne h*n vært alene hjemme noen timer. Men jeg hadde eventuelt spurt om å få dratt hjem rett etter undervisning og droppet evt møter/ bundet tid etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 12 åring, som i utgangspunktet er normal, ikke fikser å klare seg hjemme en dag, eller en helg for den del med spysyke er det noe veldig galt med oppdragelsen

 

En 12 åring skal da ikke være alene hjemme en hel helg, uansett om h*n er frisk eller ikke!

 

Jeg tenkte faktisk de samme! Det er ikke ungene som er umodne - de har bare aldri fått sjansen til å klare seg selv...

Jeg var da såvisst hjemme over helga da jeg var 12 år. Men så passet jeg mine mindre søsken mens mamma var på jobb også fra jeg var 10..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt drøyt å skrive at det er noe galt med barneoppdragelsen! Barn er veldig forskjellige. Noen er av natur veldig selvstendige,mens andre ikke...

 

Glad jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg kan være der for barna mine når de er syke,selv når de er 12 år:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke krav på syk barn dager etter barnet har fylt 12 år.

Det får da være grenser for hvor lenge arbeidsgiver skal betale, så lær opp barna deres skikkelig!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt drøyt å skrive at det er noe galt med barneoppdragelsen! Barn er veldig forskjellige. Noen er av natur veldig selvstendige,mens andre ikke... Glad jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg kan være der for barna mine når de er syke,selv når de er 12 år:-)

Barn er forskjellige, ja, men det er stort sett foreldrene som har gjort dem slik.

Hvis de ikke kan være hjemme en arbeidsdag når de er litt syke når de er 12, hvordan skal de da takle å flytte på hybel når de er 16 eller 18?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på barn, utrolig at folk her inne ikke skjønner det. Jeg var veldig moden som tolvåring og hadde ingen problemer med å være hjemme alene, syk eller ei. Men min søster var mer umoden for alderen da, og hun var ikke alene hjemme når hun var syk, da tok mamma eller pappa egenmelding..

Og guess what, vi har fått helt lik oppdragelse! Nå er hun en helt vanlig moden 18-åring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt drøyt å skrive at det er noe galt med barneoppdragelsen! Barn er veldig forskjellige. Noen er av natur veldig selvstendige,mens andre ikke... Glad jeg har en fleksibel jobb som gjør at jeg kan være der for barna mine når de er syke,selv når de er 12 år:-)

Barn er forskjellige, ja, men det er stort sett foreldrene som har gjort dem slik.

Hvis de ikke kan være hjemme en arbeidsdag når de er litt syke når de er 12, hvordan skal de da takle å flytte på hybel når de er 16 eller 18?

 

Så ifølge din teori er ikke søsken ulike? Og det er mye som skjer mellom 12 og 18 vet du..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 12 åring som har blitt gitt ansvar og trygghet i mange år blir gjerne trygg på slikt, mens et barn som blir sydd puter under armene og ikke gitt utfordringer selvfølelig ikke blir like trygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Omsorgspenger ytes til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år."

 

Man kan altså være hjemme med tolvåringen ut det året han/hun fyller tolv år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er 3 søsken og har alle fått lik oppdragelse. Søsteren min var veldig umoden og ville faktisk ha ganske mye omsorg frem til hun var 14 år. Når hun ble 18 flyttet hun for seg selv og har klart seg utmerket.

 

Men men.. Nå er jeg ferdig med denne diskusjonen,og konkluderer med at vi er alle forskjellige og har forskjellige behov:-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...