Gå til innhold

Gir dere noe lørdagsgodt til 1,5åring +?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her får hun litt forskjellig. I går fikk hun litt skruer opp i en lite plastskål. Storkoser seg :) andre ganger noen biter sjokolade, frukt osv.. Eller minifras :)

Videoannonse
Annonse
Gjest ________
Skrevet

Tja, han får noe, smågodt eller ostepop som regel fra felles skåla, koser seg skikkelig å sier takk og nammenam

Skrevet

NEI.

Jeg syns ikke små barn har noe med godteri å gjøre.

Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år.

Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.

Skrevet

Her får hun littegrann, det blor rabalder hvis hun ikke får smake når storebror får. Hun er 16 mnd. :)

Skrevet

NEI.

Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år.

Alt med måte?

Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.

Skrevet

Hun får en seigemann. Hun elsker det! Vi har ellers et sunt kosthold, men viktigst av alt: vi er mye ute med ungen og vi er i fysisk aktivitet hver eneste dag. Det gjør at vi ikke trenger å bli fanatikere som tror en seigemann fører til amerikansk overvekt. Så til deg over her: ta deg en pære og slapp helt av ( Evt. Ta deg en seigemann og gå deg en tur......)

Skrevet

Barna blir ikke overvektige om de får litt lørdagsgodt. Har aldri vært borti noen som har vært overvektige av den grunn. At du ikke gir barnet ditt godteri er din sak, og jeg skal ikke legge meg opp i det, men å si at barn blir overvektige av LØRDAGSgodt, det blir for dumt.

Skrevet

Har ikke noe med det å gjøre men det å introdusere sukker og sukkerholdig kost til små barn, når de tidlig nok vil komme på det stadiet at de spiser det så trenger ikke foreldrene å gi det til de i ung alder.

Ikke mange foreldre som er i 90 min aktivitet pr dag og har sunt kosthold i tillegg og gjør du det så bra for deg.

Men det er en grunn til at barna bare blir tyngre og tyngre og mer og mer innaktive.

Så ikke kom her og vær frekk og nebbete sommerfugl11, for jeg kan backe opp mine argumenter

Skrevet
Barna blir ikke overvektige om de får litt lørdagsgodt. Har aldri vært borti noen som har vært overvektige av den grunn. At du ikke gir barnet ditt godteri er din sak, og jeg skal ikke legge meg opp i det, men å si at barn blir overvektige av LøRDAGSgodt, det blir for dumt.

Har ikke sagt at de blir overvektige av lørdagsgodt men at småbarn ikke har noe med godteri å gjøre.

Og barna blir bare tyngre og tyngre og mer og mer innaktive og det har mye med vaner og kost i tidlig alder å gjøre

Skrevet

Hva mente du med dette da? ;)

Skrevet

NEI.

Som ei skriver her, alt med måte?! Jeg tror ikke man får noe bra forhold til godteri om man lærer det er "fy" heller. Og det er ikke lite sukker i kjeks heller.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Vi startet vel med en skål lørdagsgodt når hun var omkring 1,5-2 år gammel. Fikk en god blanding av blåbær, nonstop, kjeks osv. Ingen store mengder, men veldig stas. Nå som 3-åring ser hun frem til denne lille skålen med godteri hele dagen, og lurer på om det snart er middag. Får nemlig ikke lørdagsgodt før etter middagen :)

Blir spennende å se hvor lenge vi kan holde det borte fra lillebror. Har en følelse av at det er litt mer vanskelig når eldre søsken får... ;)

Skrevet
Hva mente du med dette da? ;)

At det begrenser seg ikke til bare lørdagsgodteri, men andre matvarer også. Eks er forskjellig is, frokostblandinger, juice, pølser/burger/pizza, ketchup osv osv osv

Er mye skjult sukker i mat og foreldre er generelt for innaktive og med for mye halvfabrikerte matretter

Skrevet

Disa: du har rett i at unger blir tyngre og tyngre. Men jeg syns du bommer med argumentasjonen: lørdagsgodt=overvekt. For det er slik det kommer frem her. Jeg tror heller det handler om: generelt usunt kosthold +manglende fysisk aktivitet/utilstrekkelig fysisk aktivitet= overvekt. Eller oversatt: om jeg stappet i ungen sukker hver dag og ikke gidder å leke med henne/ ta henne med ut, så kan jeg vær så god få dårlig samvittighet for seigemannen.

Balanse i livet er viktig, på alle områder. Og fanatisme skaper bare mer problemer enn det løser.

Ja til Fysisk aktivitet, sunt kosthold og lørdagsseigemenn!!!

Skrevet
NEI. Jeg syns ikke små barn har noe med godteri å gjøre. Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år. Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.
Som ei skriver her, alt med måte?! Jeg tror ikke man får noe bra forhold til godteri om man lærer det er "fy" heller. Og det er ikke lite sukker i kjeks heller.

Ingen som har sagt at de skal læres til at det er fy men at en ikke trenger å gi sjokolade eller vingummi til småbarn.

Finnes kjeks med lite sukker i også

Skrevet

Enig med sommerfugl11.

Og ja, du forklarer deg slik at det virker som du mener at lørdagsgodt=overvekt. Det var jo også det som var greia her. Jeg er enig i det du skriver ang pølser, pizza osv, men det var lørdagsgodt det var prat på her. Og selv om barn får lørdagsgodt, trenger ikke det å bety at de spiser søppelmat resten av uka.

Skrevet

Nei. Gutten vår er snart 3 år og vi har ikke startet med lørdagsgodt. Ser ikke helt poenget.

Skjønner jo at de som har storesøsken introduserer lørdagsgodt tidligere. Men tanken om lørdagsgodt har ikke falt meg inn enda. Kanskje han skal begynne å få det når han spør etter det selv.

Skrevet

Nei. Sukker er gift, særlig i kombinasjon med E-stoffer. Jeg vil ikke starte forgiftningen av mitt barn så tidlig.

Skrevet

Vel vi gir henne kanskje en Mariekjeks eller smoothie, noen ganger litt kake hvis vi er på besøk hos svigers. Hun har ingen eldre søsken så blir liksom ikke "mas" etter godis ;) Det kommer vel etterhvert uansett ;)

Skrevet

Nei, han fikk litt i påskeegget husker jeg.. 3 ostepop og rosiner. ;) er vi borte på besøk hvor de har noe søtt får han jo smake, men har ikke startet med egen godisskål ennå.

Skrevet

Ja, vi gjør det. Vi bestemte oss nylig for at vi synes det er greit å jobbe inn tidlig at godteri tilhører lørdager, og bare lørdager. Men også at tannpussen er ekstra viktig når man har fått godter. De lærer så godt i denne alderen, og det de lærer nå tror jeg sitter i alle fall frem til tenårene. Han får en skål servert til barnetv, og er utrolig fornøyd med det. Da får han litt puffet ris, puffet havre, noen corn flakes, noen rosiner, og en sjokoladerute delt i småbiter. Ikke store mengden, men mer enn nok til at han er fornøyd. Og for å nevne det, er vi flinke med kostholdet for liten og stor, og tror ikke en sjokoladerute vil gjøre gutten feit.

Skrevet

Alle mine 4 barn fra 1 til 5 år får lørdagsgodt og litt til. Her i huset er vi ikke så nøye på det. har de lyst på et kinderegg,en kjærligher, en eske smurf etc på tirsdag så får de det viss de har gjort seg fortjent. (har nelønningssystem) brus får de også en gang iblandt. Vørterøl digger de! Og te med sukker i også! Jeg mener, og har erfart mamge ganger, at de som ikke har tilgang på noe, eller veldig lite, av godteri i ung alder tar det igjen når de blir tenåringer og har tilgang på penger selv. Vil gjerne lwgge til at ingen av mine barn er overvektige. De er lange, slanke og veldig aktive. Er ute minimum 9 timer pr dag og går i skog og fjell flere ganger i uken. Wooow, bruker også mye halvfabrikert mat.. Og toro tomatsuppe er elsket i hjemmet:p min mening er at folk må lære seg å slappe av!! Tri ikke alt du hører og leser. Spessielt som eldre førstegangsfødende. Viser seg gang på gang at de er mer hysteriske. Jeg mener virkelig at folk generelt er mer syke idag fordi vi er overhysteriske med både mat, hygiene, mosjon etc.. Et vanlig variert kosthold er det beste menee nå jeg.

Skrevet

Nei. Ikke noe problem med storesøsken heller. For har lagt seg når de får sitt.

Skrevet
NEI. Jeg syns ikke små barn har noe med godteri å gjøre. Men han får en skål med pære og eple biter, banan chips, rosiner og kjeks. DET er nok lørdagsgodt til en på 1,5 år. Er ikke rart at barna våre blir mer og mer overvektige når foreldre begynner å "fore" de på sukker i ung alder.

La meg gjette... Du har ett barn? Vi kan snakkes igjen når du har flere barn ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...