Dagfrid Skrevet 18. august 2012 #1 Skrevet 18. august 2012 Har en gutt som ble 16 mnd 8. august. Han har de siste par ukene gått fra 2-4 skritt hver dag. De skrittene kolmmer ikke når vi lokker og lurer, men når han selv bestemmer seg. Noen som vet hvor lang tid det kan ta fra de første skrittene til de slipper seg helt? Han har egentlig ikke særlig balanse, det meste han har stått alene er ca. i 10 sekunder, og klarer ikke reise seg opp fra midt på gulvet. Kjenner det stresser meg litt at han er så sen, spesielt siden søskenbarnet hans som er 1 uke eldre går selv.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2012 #2 Skrevet 18. august 2012 Jeg har hørt at alt mellom 8 og 18 mnd er normalt. Har du hørt med helsesøster, evt barnehage hvis han går der?
Anonym bruker Skrevet 18. august 2012 #3 Skrevet 18. august 2012 Ikke stress med dette. Det er ikke unormalt at barn ikke går før de er på denne alderen. Barnet ditt er på vei til å gå, det kan skje veldig fort at han har kontroll og det kan ta tid. La det skje i ditt barns tempo.
Medulla Skrevet 18. august 2012 #4 Skrevet 18. august 2012 Noen barn bruker lengre tid på å lære å gå, de fleste går når de er klare for det. De må jo også ha interessen, og mange går kun når de ønsker det selv. Regelen er vel at barnet skal kunne gå når det er 18 måneder, og det er svært få som ikke går da. Jeg vet om et barn som ikke var interessert i å gå da han var 18 mnder, og det var ikke noe galt med han av den grunn:-) Så hvis barnet ditt KAN gå nå, så er det sikkert ikke så lenge til barnet VIL gå:-)
Dagfrid Skrevet 18. august 2012 Forfatter #5 Skrevet 18. august 2012 Ja, prøver veldig å ikke la meg stresse, men det er jammen ikke enkelt:( Han har ei søster som er 16 mnd eldre, hun blir 3 i desember. Hun liker godt å være ute, det vil si at vi er mye ute og han krabber overalt. Skulle bare ønske han kunne gå, da hadde det være så mye lettere å være ute:) Han går i barnehage ja, de sier at han kommer frem dit han vil, han krabber fort og klatrer opp overalt.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2012 #6 Skrevet 18. august 2012 Litt kjedelig å sammenligne med fetteren, men hvis dere ikke møtes hver dag eller hver uke, er det vel godt mulig at gutten kan gå fritt til neste gang? Og da er det vel egentlig ikke noe problem? Men det er ikke kjekt å føle seg nedvurdert. Mannen min begynte å gå da han var 12 mnd, og svigermor nevnte en gang at han var litt "sen til å gå"! Hva skal man da si om barnebarnet, som lærte å gå fritt da hun var 15 mnd? Noen kommentarer kan man ikke ta så seriøst.
Mrs.PIN Skrevet 18. august 2012 #7 Skrevet 18. august 2012 Min begynte å gå da han var 17 Mnd + 1 dag;-) Din begynner nok snart å gå og er jo allerede på god vei med 2-4 skritt. Min er ekstremt forsiktig av seg og gikk lenge kun et par skritt før han tilslutt turte å slippe taket helt! ;-)
OnTheRun Skrevet 19. august 2012 #8 Skrevet 19. august 2012 Min yngste begynte ikke å gå før han var 16 mnd og da var jeg såååå lei! Han krabbet overalt og gikk lenge på alle fire med strake bein, men opp å gå på to var han ikke interessert i. Det er tungt å bære rundt på en så stor baby og, som du sier, vanskelig når du er ute. Jeg var utrolig lei av alle buksene med hull på knærne... Men, nå er han 19 måneder og utrolig flink til å gå. Han har kjempegod balanse og en helt annen kontroll på kroppen enn de på samme alder som gikk tidlig og nesten ikke krabbet. Var hos legen med han da han var 18 mnd og han bemerket spesielt den stødige gangen. Han mente det hadde sammenheng med at han var full av muskler i kroppen etter all krabbingen. Jeg skjønner godt du er frustrert, men det kan snu før du aner det, og spesielt siden han allerede har begynt å gå litt.
3 nøtter til Askepott Skrevet 19. august 2012 #9 Skrevet 19. august 2012 Hvor lenge har han gått med støtte (rundt bordet ol) da??? Du burde fått time til fysioterpaut så de kan se om alt er normalt..
Popelko Skrevet 19. august 2012 #10 Skrevet 19. august 2012 Jenta mi blir 16 mnd til uka og hun går heller ikke. Begynte å gå til fysioterapeut med henne rett før hun ble 1 år pga at hun bar sen i utviklingen. De fant ikke noe galt, og hun fulgte sin egen kurve (som var langt under gjennomsnittet), så etter tre mnd sa de at vi ikke trengte å komme mer. Hun tok raskt igjen, og går rundt møbler og når vi holder henne, men slipper seg ikke enda. Er du bekymret kan du jo ta en tlf til helsestasjonen og la de vurdere om de vil se på han Vil tro alt er bra, bare litt sein av seg :-)
Anonym bruker Skrevet 19. august 2012 #11 Skrevet 19. august 2012 Hvis det ikke virker som at det er noe galt, så hadde jeg ikke bekymret meg. Mitt første barn gikk da hun var 18 måneder. Hun hadde gått og støttet seg på vogn gangske lenge da hun til slutt slapp seg, men hun gikk ikke alene før hun var halvannet. Sønnen min gikk da han var 11 måneder, og han kunne løpe på den alderen eldstemann begynte å gå.
mibella Skrevet 19. august 2012 #12 Skrevet 19. august 2012 Jeg forstår godt at du blir litt stresset - jeg var det selv. Jenta mi gikk først da hun var 15-16 mnd (altså første skritt, ikke gikk helt selv). Det syntes jeg jo var lenge i forhold til andre, og mtp at hun alltid hadde vært så sterk i beina osv. Men vi lot henne bare ta sin tid, og plutselig gikk alt av seg selv! Hun trengte bare litt mer tid på motorikken enn de andre - noen få mnd senere løp hun fra de som hadde gått lenge, og klatret overalt som bare det! Plutselig kommer det Men hvis du skulle bli mer bekymret, så er jeg enig med det flere sier - ta det opp med helsestasjon hvor du vil få faglig bedre råd, tips og/eller hjelp. Det vil helt sikkert balle på seg med antall skritt framover, nå når han først er i gang skal du se
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå