Gå til innhold

Glad for at siste dag i Ramadan (fasten) er i dag!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min samboer er muslim og har fastet de siste 29 dagene og i dag er siste dagen! Siden jeg syns det er koselig at vi spiser middag sammen har jeg ventet til det tidspunktet han kan spise, som i begynnelsen av Ramadan var kl 22:45! Har merket på han til tider at han kan bli sur og irritert av små ting som egentlig ikke har noe å si, men så prøver jeg å si til meg selv at det er fordi han ikke gar spist eller drukket noe i hele dag, prøver å forstå liksom :)

I morgen skal vi feire og spise masse lam! Gleder meg for min sambo er verdens beste til å lage mat!

Noen flere her som har noe i sitt liv som faster?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

God Eid!

???

Skrevet

Bordkastet å faste så lenge. Hva er vitsen med å pine seg selv så lenge?

Skrevet

Ja, er det ikke Eid/Id -fest nå som Ramadan er over? Jeg har iallefall muslimske venner som feirer Eid, med fest og gaver og masse god mat......

Skrevet

Har en troende muslim lov til å være samboer?

Trodde det var forbudt med sex uten å være gift, røyk og akohol hvis man er troende muslim.

Skrevet

Ikke jeg, men min beste vennine har muslimsk samboer.

Hun venter også med middag til han spiser, men barna slipper.

Synes det er fint gjort av henne jeg. :)

Skrevet
Har en troende muslim lov til å være samboer? Trodde det var forbudt med sex uten å være gift, røyk og akohol hvis man er troende muslim.

De plukker jo ut det de liker og følger det. Og spytter på andre som ikke gjør det "en god muslim" skal gjøre. Dobbeltmoral...

Skrevet

Skjønner ikke vitsen med Ramadan må jeg innrømme og jeg skal aldri bli sammens med en Muslim!!

Skrevet
Ikke jeg, men min beste vennine har muslimsk samboer. Hun venter også med middag til han spiser, men barna slipper. Synes det er fint gjort av henne jeg. :)

Hahah.. Så alle som feirer jul, påske o.l. (kristne tradisjoner) er også gift, før de flytter sammen med noen? For sex utenfor ekteskap er vel ikke akseptert i kristendommen heller? Det er så fint når folk ikke ser lenger enn nesa rekker ;)

Skrevet
Ikke jeg, men min beste vennine har muslimsk samboer. Hun venter også med middag til han spiser, men barna slipper. Synes det er fint gjort av henne jeg. :)
Hahah.. Så alle som feirer jul, påske o.l. (kristne tradisjoner) er også gift, før de flytter sammen med noen? For sex utenfor ekteskap er vel ikke akseptert i kristendommen heller? Det er så fint når folk ikke ser lenger enn nesa rekker ;)

Tror du bommet på quoten din nå ;)

Skrevet

Hehe.. Beklager, gjorde nok det, var ment til #6 og #8

Skrevet

Jeg er forresten også sammen med en muslim og vi skal feire eid i morgen, han har ikke fastet da, så vi har spist middag sammen hver dag. Jeg er oppvokst i kristen tro, følger ikke de 10 bud, men er veldig glad i julefeiring allikvel :)

Skrevet

# 4: fasten handler ikke om å pine seg selv, men, Den fysiske faste er et uttrykk for en indre renselse, og dessuten en prøve på lydighet og utholdenhet. Blant andre formål med fasten kan nevnes at man ved å faste erfarer sultfølelsen hos de fattige, og at rik og fattig settes på samme trinn. Fasten kan også oppfattes som en takk til Gud for hans ledelse og barmhjertighet og en fornektelse av seg selv hvor man bortviser det som gir grunnlag for umoral og etterstreber høyere verdier, dvs. de åndelige verdier. Altså er fasten både en fysisk, moralsk og åndelig disiplin (wikipedia)

#6 i kirstendommen skal man da også vente med sex til man er gift, og ikke drikke alkohol ol.

Det er også mange leger rundt om i verden og "vanlige" mennesker uten noe spesiel tro som velger å faste, fordi de ser på det som bra for kroppen din, og det er en renselse.

Jeg er ikke muslim, men respekterer alle religioner, spesielt katolsk og muslimsk, fordi jeg gikk på en katolsk skole og min samboer er muslim.

HI

Skrevet

Happiness4life, jeg skjønner ikke hvorfor folk må komme med kommentarer utenfor tema.

Men det blir koselig til dere nå da :)

Kjempebra av mannen din at han klarer å gjennomføre det, er vanskelig når man er langt unna sine (hvis han er det da).

Har hatt mange nære og kjære som faster, så veit hvor viktig det er for dem :)

Skrevet

Happiness4life, jeg skjønner ikke hvorfor folk må komme med kommentarer utenfor tema.

Men det blir koselig til dere nå da :)

Kjempebra av mannen din at han klarer å gjennomføre det, er vanskelig når man er langt unna sine (hvis han er det da).

Har hatt mange nære og kjære som faster, så veit hvor viktig det er for dem :)

ja han har vært veldig flink! Dette er første gang han gjør det i Norge og han har vært alene om det.

Hadde noen ganger dårlig samvittighet når jeg spiste mens han var der men man må jo spise når man har en liten baby!

Skrevet

# 4: fasten handler ikke om å pine seg selv, men, Den fysiske faste er et uttrykk for en indre renselse, og dessuten en prøve på lydighet og utholdenhet. Blant andre formål med fasten kan nevnes at man ved å faste erfarer sultfølelsen hos de fattige, og at rik og fattig settes på samme trinn. Fasten kan også oppfattes som en takk til Gud for hans ledelse og barmhjertighet og en fornektelse av seg selv hvor man bortviser det som gir grunnlag for umoral og etterstreber høyere verdier, dvs. de åndelige verdier. Altså er fasten både en fysisk, moralsk og åndelig disiplin (wikipedia)

#6 i kirstendommen skal man da også vente med sex til man er gift, og ikke drikke alkohol ol.

Det er også mange leger rundt om i verden og "vanlige" mennesker uten noe spesiel tro som velger å faste, fordi de ser på det som bra for kroppen din, og det er en renselse.

Jeg er ikke muslim, men respekterer alle religioner, spesielt katolsk og muslimsk, fordi jeg gikk på en katolsk skole og min samboer er muslim.

HI

Ikke for å være prippen på noen måte, men bibel sier ingenting om avhold fra alkohol (de drikker da vin i tonnevis, og Jesus gjorde også vann om til vin i ett bryllup) , men en skal ikke bli beruset altså ikke overdrive slik at sinnet blir påvirket ;)

Uansett; Hurra for samboeren din som har fastet, og er ferdig med fasten. Og Hurra for deg som har vært en god og støttende samboer :) kos dere med feiring :D

Skrevet

Javel, hurra for din muslimske mann liksom... Du er jammen heldig...

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

God Eid! Her har samboeren reist på besøk til familien sin for å feire og være sammen med dem. Det er koselig, skulle ønske jeg kunne vært med, masse gode kaker osv :P

Skrevet

Javel, hurra for din muslimske mann liksom... Du er jammen heldig...

heldig er iallefall ikke mannen din,om du har noen ,med den holdningen der til mennesker
Skrevet
Har en troende muslim lov til å være samboer? Trodde det var forbudt med sex uten å være gift, røyk og akohol hvis man er troende muslim.
De plukker jo ut det de liker og følger det. Og spytter på andre som ikke gjør det "en god muslim" skal gjøre. Dobbeltmoral...

Nei for kristne er jo A L D R I dobbeltmoralske....

Skrevet

Urime bajramin! Eid mubarek!

Ønsker alle som feirer en flott dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...