Gå til innhold

Øldampet kylling på grillen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må innrømme at jeg får vann i munnen bare av beskrivelsen av smaken - ivrig fortalt av de som har prøvd herligheten. Ikke fullt så mye vann i munnen av tilberedningsmetoden, men det skal nok gå.

Innser mine begrensninger ift kunnskap om krydderblandingen og generelt fremgangsmåten. Man skal visstnok tre denne stakkars fuggelen nedpå en ølboks og sette på grillen, og så ordner resten seg selv. Håper jeg. Etter å ha fått tydelige hint i form av stativ til montering av fjærkre pluss ølboks så ser jeg ingen annen utvei enn å ta ansvar for egen læring og prøve meg. Om enn noget usikker på om det regnes som dyreplageri å stappe en ølboks opp der sola ikke skinner på et dyr som allerede er halshugget og ribbet. Tips og velmenende råd tar jeg derfor i mot med åpne armer.

Anyone?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Haha dagens syn. Tror nok naboen hadde tippa over balkongkanten hvis jeg hadde tredd en ølboks oppi gamla på ei høne (kylling), og satt den på grillen.

Krydder? Hva med å legge kyllingen i en marinade før den tres på ølboksen. Rosmarin er jo alltid et godt kyllingkrydder, men hva med litt chilli når du først skal trå litt utenfor "boksen".

Skrevet

Hmm rosmarin og chili høres ut som en vinnerkombinasjon :) Sto og kikket på timian på butikken i sta, men endte opp med en haug med hvitløk og litt chili. Rosmarin har jeg faktisk allerede, så det skal jeg ha med! Kanskje en dæsj sitron også? Visstnok blir kyllingen crispy som bare det uttapå og så saftig og mør inni at man kan smelte omtrent bare ved synet av maten. Så kjenner jeg gleder meg litt, samtidig som valkene disser litt i skrekk. For dette må jo være sunt, trass i pilsen, så om det blir en favoritt blir det definitivt mer kylling og mindre biff på grillen!

Heldigvis har vi ingen naboer her, så vi kan stort sett gjøre hva vi vil. Og takk for det, ellers hadde vi vel vært bygdas snakkis for lengst.

Skrevet

Søte deg, du snakker om kylling på boks, eller Tenkeren som grillkongen selv liker å kalle den :)

Jeg linker til den originale oppskriften med krydderblanding! Den er en sikker vinner, og her i huset har det ikke vært sommer uten en god del runder med denne på grillen. Selv den kipeste billigste kyllingen blir saftig og lekker med denne metoden - kos dere!

http://www.abcnyheter.no/kultur/livet/060718/grillkongen-craig-er-tilbake

Gjest amandine
Skrevet

ÅÅÅ blomstre! Du altsÅ!Oraklenes orakel!

Skrevet

blomstre, du er herved utnevnt til dagens heltinne! Her er jo alt jeg har lett etter, og jeg har søkt på heeelt feil ord ser jeg. Tenkeren, genialt :D

Skrevet

:D

Gi rapport på hvordan det gikk da. Og som takk mottar jeg gjerne oppholdsvær mellom kl 14 og 16 i morra...

Skrevet

Ja, rapport skal du få!

Skal se hva jeg kan gjøre ang været, kunne trengt oppholds i morgen selv, så kanskje får grillet galskapen ;) *Sparke igang værmaskinen*

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Mentha nå som du er her inne.

Har du startet på skole eller er du jobb søkende

Skrevet

Har ikke startet på noe skole enda. Har ikke fått svar, så gudene vet.

Gjest sug lut
Skrevet

Når du først er inne på tanken om å stappe noe oppi høna, Mentha, kan du ikke også stå for testing av Turducken for alle oss andre? Altså tre en kalkun (Tur) utapå ei and (duc) som igjen er tredd over en kylling (ken). Eller altså stappe k inni a som igjen stappes i en diger k, alt etter hvilken ende du begynner å tenke fra. For å gjøre det fullkomment kan jo kyllingen tres på en ølboks. Vi imøteser Deres snarlige utgreiing om resultatet.

Skrevet

Å herre, for et prosjekt! Plutselig hørtes det stusselig ut bare med en kylling og en ølboks.

Hvem i all verden kom pÅ den ideen? Og hvordan skal man skjære opp noe sÅnt?

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Kjær den som normalt. Syns det høres godt ut.

Vet om flere som nok ville syns det var flott på grillen.

Skrevet

Tviler ikke på smaken, den blir nok smaskens :) Men kjenner jeg bever litt for steketiden, og ikke minst for tilberedningen.

Likevel - om jeg kommer over en kalkun og en and skal jeg saktens gjøre et forsøk! Det blir i alle fall et middagsprosjekt å skrive hjem om :D

Skrevet

Det spøker forøvrig litt for ølboks-i-kylling prosjektet i dag, da det striregner og frister relativt lite å stå ute på åpen gårdsplass med kulegrillen i dag. Pingle ja.

Skrevet

Jøss det så jo knallgodt ut! Så man må bene ut alle dyra før man kan begynne stappinga? Da skjønner jeg mer! Men likevel, det så ut som en rett for viderekommende stappere det her, jeg har jo ikke fått prøvd dette med størrelse ølboks engang enda. Så vi får ta den bøygen først og se hvor vi ender. Men klart, det hadde vært kult å kunne signere med Turducken-master på slutten av navnet ;)

Skrevet

Mentha, sendte du alt godværet hit og glemte å beholde noe selv? Jeg ba jo bare om oppholds, men jaggu fikk vi strålende sol, så tusen takk! Da ble det strålende barneselskap på terassen med strålende småprinsesser <3

Skrevet

Så bra ;) Jeg tok kanskje i litt mye ja, for her har det regnet katter og hunder i hele dag. Nå håper jeg bare på oppholds i morgen så jeg kan få grillet min stakkars kylling før all ølen forsvinner fra kjøleskapet ;)

Skrevet

Sambo har laget slik på kulegrillen og gassgrillen , ble supergodt, tror han putta no hvitløk oppi øla eller opp "andre" plasser og hadde div urter og olje til marinering, SUPERGODT :) husker slet med og finne balansen på den ølboksen med kylling oppå og grillkull under og rundt :) men det gikk bra :)

Skrevet

Nice :) Gleder meg til å prøve! Ble utsatt enda en dag nå fordi de sprøyter møkk på jordene utenfor her, og vel, det er rett og slett ikke noe koselig å være ute i dag! Så i dag blir det tandoori bønneburger med hjemmelagde brød og salat. Glede seg :)

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Å du er sÅ kreativ Mentha. Har fulgt trÅden i det stille for jeg er ikke pÅ deres nivÅ her altsÅ! Men venter i spenning pÅ høne med ølmarinert høne sÅ hÅper det ikke lukter bæsj ute i morgen sÅ du kan komme videre i ditt mat prosjekt =)

Skrevet

Hihi :) Nå ble jeg rent sjenert her :D

Siden jeg allerede gnåler sånn om mat her inne så må jeg bare si: Tandoori veggisburger er siklegodis! Sånn skikkelig Homer Simpson sikling!

Det ble mangt et banneord på kjøkkenet under mekkingsprosessen i dag, men alt i alt et meget vellykket måltid, og en liten gutt som satt på plassen sin og mmmmm'et om og om igjen. Varmer i morshjertet det altså :D

Krysser fingrene for luktfri og tørr morgendag så kylling på boks-prosjektet endelig kan settes ut i livet. Oh, jeg må kjøpe mer øl.

Skrevet (endret)

Ditt ønske er min lov! Hvis jeg kan få komme med et tips, så er en salat ved siden av mye mer lovende enn poteter. Det blir rett og slett så alt for mye mat!

http://www.gronnhverdag.no/nor/Mat-drikke/Kjoettfri-mandag/Tandooriburger-med-ovnsbakte-poteter/(language)/nor-NO

Og rømmedressing ble laget med vanlig rømme her i gården. Takler ikke helt tofu og soya kjenner jeg.

Og til slutt - jaaaa det er de evinnelige bønnene igjen da :D

Endret av Mentha

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...