Gå til innhold

Har noen av dere prøvd glutenredusert kost?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan fungerte det på eventuelle magesmerter eller annet dere måtte ha?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du tatt opp dette med en lege? Hvis det er pga plager skal gluten aldri kuttes ut på egenhånd uten å ha tatt de nødvendige prøver først.

Og når du kutter ut gluten må du kutte ut alt eller ingenting. Et korn er like skadlig som en hel skive.

Skrevet

Ikke direkte, men jeg har hveteintoleranse så jeg spiser minst mulig hvetemel.

Blir veldig oppblåst i magen, mye luft og ubehag av hvete. Men jeg spiser jo gluten, spiser knekkebrød uten hvete, spiser yoghurt med havregryn osv, bare minst mulig hvete, helst ikke i det hele tatt. Jeg merker det godt på magen min.

Var legen som ville jeg skulle prøve kutte hvetemel, men spise andre kornsorter. Jeg bruker litt spelt når jeg baker og det går greit.

Skrevet

Er du sikker? Ut fra det jeg har lest nå ser det ut som det finnes flere nyanser enn enten eller, og siden en del med cøliaki ikke er diagnostisert, så kan det da ikke være slik at alle blir kjempesyke av ett korn..? Da hadde de jo vært syke daglig.

Fant dette fra Coliakiforeningens fagråd:

FAKTA:

- Svenske barn spiser mye mer gluten enn danske, og det er flere svenske barn med cøliaki enn danske.

- I Sverige tyder data på at hele 3 prosent av 12-åringer har cøliaki. Norge har diagnostisert kun 0,25 prosent.

- Ved å diagnostisere flere, kan det bli en økning av forekomsten som ikke er en reel økning, men som kun skyldes forbedret diagnostikk av de udiagnostiserte cøliakere.

- Det er samlet inn over 7000 blodprøver fra befolkningen i Tromsø med tanke på å kartlegge hvor mange som egentlig har cøliaki. Foreløpig har de dessverre ikke fått finansiert studien, og vet enda ikke hvor mange det er som egentlig har cøliaki i Norge.

- Surdeigsbakte brød kan gi mindre problemer. I surdeigsprosessen forandres en del av næringsstoffene i kornet seg, og det kan bli lettere for kroppen å ta opp og fordøye.

Jeg får f.eks. veldig vondt i magen av brød fra Pågen, og da jeg leste bakpå så jeg at hvetegluten var tilsatt i stor mengde.

Skrevet
Ikke direkte, men jeg har hveteintoleranse så jeg spiser minst mulig hvetemel. Blir veldig oppblåst i magen, mye luft og ubehag av hvete. Men jeg spiser jo gluten, spiser knekkebrød uten hvete, spiser yoghurt med havregryn osv, bare minst mulig hvete, helst ikke i det hele tatt. Jeg merker det godt på magen min. Var legen som ville jeg skulle prøve kutte hvetemel, men spise andre kornsorter. Jeg bruker litt spelt når jeg baker og det går greit.

Takk for svar.

Skrevet

Jeg har tatt tester og har fått påvist intoleranse mot hvete, rug og spelt.

Legen anbefalte likevel glutenFRITT kosthold en periode.

Så kom hyperemesisen 2 dager etterpå, og siden har jeg bare spist for å spise.... Gleder meg til overskuddet kommer, så jeg kan bake brød uten gluten. ;)

Skrevet
Er du sikker? Ut fra det jeg har lest nå ser det ut som det finnes flere nyanser enn enten eller, og siden en del med cøliaki ikke er diagnostisert, så kan det da ikke være slik at alle blir kjempesyke av ett korn..? Da hadde de jo vært syke daglig.

Nei ikke alle blir veldig syke av bare et korn, veldig mange merker ikke noe i det hele tatt. Det jeg mente var at et korn er like skadlig for kroppen som en hel brødskive.

Mange cøliakikere får også bare plager med enkelte kornsorter, men det betyr ikke at de tåler de andre. F.eks. er det mange som tror at spelt er greit da det ofte ikke gir synlige plager.

På lang sikt ved inntak av gluten hos en med cøliaki øker sjansen for tarmkreft og benskjørhet betraktelig. Og det holder med et korn for å påføre disse skadene på kroppen.

Høres kanskje rart ut, men for en med cøliaki ser kroppe på gluten som gift. Dette gjør at tarmtottene i tynntarmen ødelegges i møte med gluten, sammen hvor stor eller liten mengde. Og får kroppen da bittelite gluten jevnlig rekker aldri disse tarmtottene å leges.

Derfor er det viktig å få sjekket alt med legen før en tester glutenfritt eller glutenredusert kosthold.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...