Gå til innhold

FORBANNA! (sorry, langt.)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke riktig hvor jeg skal begynne her. Jeg har barn i bhg og de koser seg der. Jeg har vært hjemme i et år med minstemann i mammapermisjon til nå. Hun har vært i tilvenning i bhg siden forrige torsdag og har hatt korte fine dager. I går derimot, så måtte hun være der lenge. Fra åtte til fire siden jeg hadde noen møter og pappaen på reis.

TIlfeldigvis jobber min svigerinne på denne bhg. Jeg hadde det vondt inni meg hele dagen og var så rask jeg kunne for å hente barna mine der. Jeg visste at det var for lenge for minsta å være der. Ikke det som var problemet mitt. Jeg er ikke dum. Så: min svigerinne (som også er styrer der) kommer mot meg med torden i øynene og omtrent roper til meg at dette var ALT FOR LENGE for minstejenta å være i bhg. (som om jeg ikke visste det...) Hun sa det var like før hun ringte etter oss for å hente. Jeg ble fullstendig satt ut og klarte ikke si et ord. Jeg har ALDRI noensinne hatt barna mine lenge i bhg.

De har blitt levert der omtrent kl halv ti HVER morgen og henta kl tre. (fordi det alltid har fungert sånn for oss) Denne ENE gangen skulle altså jeg få det rett i fleisen! Hele personalet og barn var rundt oss, og jeg hadde mest lyst å løpe hjem og gråte. En annen i personalet kom faktisk bort til meg og sa at jeg ikke skulle stresse for det hadde gått HELT fint med lillejenta mi. Syns personlig dette var veldig uprofesjonelt av henne! Enig eller ikke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hun skulle selvfølgelig ikke sagt en dritt!! Det har hun ikke lov til, men hun sa vel det mange ansatte tenker, og siden hun kjenner deg var hun frekk nok til å si det.

Man skal aldri spille på foreldrenes samvittiget uansett hva man tenker og mener.

Regelen er vel at man kun skal si fra til foreldrene dersom det ser ut som barnet ikke har godt av så lange dager. Det er vel satt mer fokus på dette også, men tviler på at noen andre ville sagt noe slikt.

Skrevet

Jo, det er usannsynlig uproft.

Uansett hvor lenge du ellers har ungen i bhg, om så hun hadde vært der fra 8-16 HVER eneste dag, og hva hun hadde ment om det, så er det IKKE noe hun har noe med. Og absolutt ikke noe hun skal rope ut om blant en haug andre folk!

Dette er graverende, og jeg vil si et brudd på taushetsplikten de ansatte i en barnehage har overfor brukerne. Hadde hun noe hun ville si deg, så burde hun tatt det opp privat, uten tilhørere.

Skrevet

Ville hun ha gjort det samme til hvilken som helst annen foreldre?

Tviler på det...

Høres ut som hun helt glemte at hun var der som profesjonell og ikke som tante til barnet ditt.

Jeg ville tatt en samtale med henne og gitt henne beskjed om at dette tolererer jeg ikke.

Du har samme rett som alle andre foreldre til å bruke barnehagen i de timene den er åpen, samme hvilken grunn du skulle ha.

Det hun gjorde var fullstendig uprofesjonelt hun tråkket virkelig over streken.

Og det faktum at dine barn normalt sett aldri har lange dager gjør det enda verre.

Jeg hadde tatt en samtale med henne og forlangt en unnskyldning og

Hadde det skjedd igjen hadde jeg gått over hodet hennes med klage

Skrevet

Svært uproffesjonelt. Styrere kan ikke la personlige følelser styre dem i jobben på denne måten. Tviler på hun hadde sagt det samme til en annen forelder. I såfall burde hun revurdere om hun er egnet som styrer.

Er selv ped.leder og det hadde ikke falt meg inn å si noe slikt. Etter tilvenning er bhg plassen din og du disponerer den fritt innenfor åpningstidene uten at de ansatte skal kunne påpeke noe om hvor lenge barna er der.

Skrevet

Fryktelig uproft av styrer (som faktisk i denne sammenhengen her er STYRER, ikke svigerinne!) å opptre på denne måten.

Jeg hadde sagt fra til henne om dette, at slik oppførsel finner du deg ikke i framover. Gi henne klar beskjed om at det faktisk kan bli flere slike lange dager, og hvis de har problemer med jenta di i forhold til dette, så ringer de etter dere i stedet for å skråle det ved henting.

Du har ikke gjort noe som helst uansvarlig - du er fullstendig klar over at dagen selvsagt var litt i lengste laget for henne, men av og til så må man. Det er ikke noe du skal få kjeft for. Datteren din hadde det sikkert fint hele dagen, hun!

Gjest Sekretøsa
Skrevet

8-16 er da ikke lenge? sier hun det til de foreldrene som jobber samme arbeidstid og som har litt vei til jobb? Nei, dette ville jeg sagt at jeg ikke fant meg i...

Skrevet
Jo, det er usannsynlig uproft. Uansett hvor lenge du ellers har ungen i bhg, om så hun hadde vært der fra 8-16 HVER eneste dag, og hva hun hadde ment om det, så er det IKKE noe hun har noe med. Og absolutt ikke noe hun skal rope ut om blant en haug andre folk! Dette er graverende, og jeg vil si et brudd på taushetsplikten de ansatte i en barnehage har overfor brukerne. Hadde hun noe hun ville si deg, så burde hun tatt det opp privat, uten tilhørere.

Hadde barnet vert der fra 8 - 16 hver dag så har de ansatta faktisk lov til å gi foreldrene beskjed om at det er for lenge for barnet å være der, dersom de ser at barnet ikke har godt av å ha så lange dager! De ansatte er i barnehagen for barnas skyld, ikke foreldrene!!!

Men jeg er helt enig i at det i denne situasjonen ikke var rett, ett engangstilfelle der barnet tydeligvis ikke hadde hatt noe problem med å være der så lenge er ikke noen grunn til å skrike opp, og hun burde også tatt dette opp når dere var alene, eventuellt ha bedt om en samtale privat for å ta det opp der om det var så viktig for henne å nevne dette!!

Skrevet
Jo, det er usannsynlig uproft. Uansett hvor lenge du ellers har ungen i bhg, om så hun hadde vært der fra 8-16 HVER eneste dag, og hva hun hadde ment om det, så er det IKKE noe hun har noe med. Og absolutt ikke noe hun skal rope ut om blant en haug andre folk! Dette er graverende, og jeg vil si et brudd på taushetsplikten de ansatte i en barnehage har overfor brukerne. Hadde hun noe hun ville si deg, så burde hun tatt det opp privat, uten tilhørere.
Hadde barnet vert der fra 8 - 16 hver dag så har de ansatta faktisk lov til å gi foreldrene beskjed om at det er for lenge for barnet å være der, dersom de ser at barnet ikke har godt av å ha så lange dager! De ansatte er i barnehagen for barnas skyld, ikke foreldrene!!! Men jeg er helt enig i at det i denne situasjonen ikke var rett, ett engangstilfelle der barnet tydeligvis ikke hadde hatt noe problem med å være der så lenge er ikke noen grunn til å skrike opp, og hun burde også tatt dette opp når dere var alene, eventuellt ha bedt om en samtale privat for å ta det opp der om det var så viktig for henne å nevne dette!!

Joda, men man ROPER det ikke ut foran Gud og hvermann.

Skrevet

Både som styrer og svigerinne, så dreit hun seg ut, mener jeg. Og hennes sjef igjen vil sannsynligvis mene at dette ikke var greit.

Skrevet

Tusen takk for svar. Godt å vite at jeg ikke var helt på jordet. Har en sånn ekkel følelse i magen fordi jeg "krangla" med svigerinna mi, men også fordi jeg syns jeg ikke fortjente dette i det heeele tatt.

HI

Skrevet

Jeg er også enig i at det var å gå langt over streken det hun gjorde. Kanskje var hun så tøff i trynet fordi hun kjenner deg. Men allikevel ikke greit. Barna har jo ofte såpass lange dager når begge foreldrene jobber. De har åpent, dere betaler for plassen, dere kan bestemme. Men ja, de skal selvfølgelig ta det opp på en ordentlig måte om barnet ser ut til å ikke trives.

Eneste er at under tilvenning burde du kanskje opplyst om at barnet vil få en lang dag den aktuelle dagen. Du er jo ikke plikta til det, men det er jo greit å ha en god dialog med de. Spesielt under tilvenning. Du kunne opplyst om at i dag måtte barnet ha en lang dag i bhg.

Skrevet

Skjønner godt du er forbanna. Synes hun har gådd over streken både som styrer OG svigerinne. Synes det var upassende uansett hvilken rolle det var som blandet seg inn.

Herregud, hvis man ikke kan ha barnet i barnehagen fra 8-16 må jeg bare forberede meg på mye pepper skjønner jeg. Jeg blir alene med mitt barn, så jeg må ha han i bhg fulle dager fra han er 10 mnd. Men jeg har ikke noe annet valg. Og det hadde jo ikke du heller....

Skrevet

Her klarte hun ikke å skille rollene sine, dette er uproft...

Hun kommer med sin personlige mening. Bhg. har en åpningstid som du har lik rett til å følge som alle andre foreldre uten at hun skal mene noe om det.

Jeg hadde blitt kjempe sint og skuffet.

Skrevet

Nei det har de IKKE lov til, man disponerer plassen i hele åpningstiden. Hvor lenge et barn er der er opp til foreldrene og ikke de ansattes sak i det hele tatt. Trives ikke barnet i bhg kan man si ifra på en ålreit måte, og 8-16 er ikke lenge. Vi har barn som er i bhg fra 7-17, det er lenge det -men vi har ikke lov å si noe for det.

Det er ikke innført noen nasjonal plan på makstid i bhg, men noen få kommuner har innført makstid, da står det jo i reglene til bhg og man kan si ifra hvis noen bryter dette.

Hadde barnet vert der fra 8 - 16 hver dag så har de ansatta faktisk lov til å gi foreldrene beskjed om at det er for lenge for barnet å være der, dersom de ser at barnet ikke har godt av å ha så lange dager! De ansatte er i barnehagen for barnas skyld, ikke foreldrene!!!

Men jeg er helt enig i at det i denne situasjonen ikke var rett, ett engangstilfelle der barnet tydeligvis ikke hadde hatt noe problem med å være der så lenge er ikke noen grunn til å skrike opp, og hun burde også tatt dette opp når dere var alene, eventuellt ha bedt om en samtale privat for å ta det opp der om det var så viktig for henne å nevne dette!!

Skrevet
Hadde barnet vert der fra 8 - 16 hver dag så har de ansatta faktisk lov til å gi foreldrene beskjed om at det er for lenge for barnet å være der, dersom de ser at barnet ikke har godt av å ha så lange dager! De ansatte er i barnehagen for barnas skyld, ikke foreldrene!!! Men jeg er helt enig i at det i denne situasjonen ikke var rett, ett engangstilfelle der barnet tydeligvis ikke hadde hatt noe problem med å være der så lenge er ikke noen grunn til å skrike opp, og hun burde også tatt dette opp når dere var alene, eventuellt ha bedt om en samtale privat for å ta det opp der om det var så viktig for henne å nevne dette!!
Joda, men man ROPER det ikke ut foran Gud og hvermann.

Nei det er jeg helt enig i, som sagt i denne situasjonen synes jeg hun var veldig uprofesjonell og lot nok svigerinnen i seg komme frem for å rakke ned og fremheve seg selv! Ikke bra i det hele tatt!

Skrevet

Var barnet ferdig innkjørt i bhg så er jo ikke 8-16 altfor lenge, det er jo normal tid for de fleste barn. Men var dette midt i innkjøringen skjønner jeg jo at styreren reagerte, selvom hun gjorde det på en særs useriøs måte.

Skrevet

Man kan si fra til foreldrene at barnet sliter med lange dager, men da i en rolig samtale borte fra andre voksene og barn.

Og selv om man kan ta en samtale kan man ikke forlange at barna skal bli hentet tidligere man kan bare foreslå at det er lurt å gjøre det om mulig.

Skrevet
Nei det har de IKKE lov til, man disponerer plassen i hele åpningstiden. Hvor lenge et barn er der er opp til foreldrene og ikke de ansattes sak i det hele tatt. Trives ikke barnet i bhg kan man si ifra på en ålreit måte, og 8-16 er ikke lenge. Vi har barn som er i bhg fra 7-17, det er lenge det -men vi har ikke lov å si noe for det. Det er ikke innført noen nasjonal plan på makstid i bhg, men noen få kommuner har innført makstid, da står det jo i reglene til bhg og man kan si ifra hvis noen bryter dette. Hadde barnet vert der fra 8 - 16 hver dag så har de ansatta faktisk lov til å gi foreldrene beskjed om at det er for lenge for barnet å være der, dersom de ser at barnet ikke har godt av å ha så lange dager! De ansatte er i barnehagen for barnas skyld, ikke foreldrene!!! Men jeg er helt enig i at det i denne situasjonen ikke var rett, ett engangstilfelle der barnet tydeligvis ikke hadde hatt noe problem med å være der så lenge er ikke noen grunn til å skrike opp, og hun burde også tatt dette opp når dere var alene, eventuellt ha bedt om en samtale privat for å ta det opp der om det var så viktig for henne å nevne dette!!

Om barnet ikke har det bra i barnehagen og de som jobber der mener at det kommer av at barnet har for lange dager så HAR de lov til å si noe, ikke bare har de lov, men de SKAL si noe.. Jeg jobber selv i en barnehage der jeg har hatt barn som sliter med at de har hatt for lange dager, de blir trøtte, og leie, dette hart jeg tatt opp med foreldrene på en fn måte, forklart at barn i barnehagen fort kan bli trøtte og slitne da deres dag også er krevende da de går oppi andre barn hele tiden... Har enda ikke møtt på noen foreldre som synest det er dumt at jeg sier dette, de er heller takknemlige da de gjerne vil at barna skal ha det bra, men at de kanskje ikke har tenkt over at barna også blir slitne etter en dag i barnehagen!

Må få tilføye det at de barna det gjelder har man merket stor fremgang i trivselen når dagene deres har blitt noe kortere, selv om det gjerne bare er snakk om en time tidligere ett par dager i uka!! :)

Skrevet

Nå er det vel sånn at de aller fleste ikke har barna sine i bhg og SFO lenger enn de må, mange pendler til og fra jobb. Så 8 timer arbeidsdag + kjøring blir jo ofte lenge for barnet. Men dette er jo ikke noe de får gjort noe med, ikke alle arbeidsplasser tilbyr fleksitid og mange sliter med å få tiden til å strekke til.

Det siste de trenger da er vel en frekk kommentar fra en bhg ansatt om at barnet deres hadde hatt godt av litt kortere dager i bhg. Hadde jeg vært en forelder som fikk denne beskjeden skulle du fått høre det, hadde tilogmed lagt inn en klage til arbeidsgiver på deg. For dette har du nemlig ikke lov til å kommentere.

Foreldrene betaler en viss sum i mnd for at barnet skal få være i bhg, har man 100% plass vil det si at barnet kan være der 100% og ikke så lenge du finner det for godt. Er barnet sliten eller lei av å være i bhg må deres bhg finne et opplegg for dette barnet som fungerer, ikke legge dette over på foreldrene. Det er vel tross alt en grunn til at de har plass i bhg!!

Så lenge regjeringen ikke innfører makstid i bhg er det fritt frem for foreldrene selv å bestemme hvor lenge barnet skal være der. Så pass deg, en dag møter du kanskje på en forelder som ikke finner seg i det, da har du et problem.

Skrevet

Seriøst? Mente hun at å ha barnet der fra 8 til 16 var altfor lenge??? Hva skal de som jobber fra 8 til 16 gjøre da? Hvis du har hatt innkjøring i barnehagen fra forrige torsdag og du først i går hadde henne der hele dagen, så har du virkelig ikke gjort noe galt. Dette ville jeg tatt opp med din svigerinnes overordnede, for det er IKKE greit å oppføre seg på denne måten bare fordi dere kjenner hverandre godt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...