Gå til innhold

korti slutta barna deres med bleie om natta??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min som nå er litt over 4 år sover fremdeles med bleie om natta, og tisser i den hver natt! Vi har prøvd å la han sove uten bleie mange ganger, tatt han på do før vi legger oss og slikt, men allikevel er han tissevåt dagen etter! han sluttet med bleie ganske tidlig på dagtid, var bare litt over to år og hadde da sluttet å bæsje i bleia da han var rund 1,7 år ca..

Er det unormalt at han fremdeles bruker bleie om natta?? Når sluttet deres barn med bleie om natta og bør jeg "skaffe hjelp" til han for å få han tørr om natta??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gutten min sluttet med bleie om natten litt før han ble 3 år. Ingen uhell.

Jenten min er nå litt over 3 år og har akkurat sluttet med bleie på natten. Hun har et par uhell i uken.

Jeg jobber i bhg og de fleste 4 åringene der bruker faktisk bleie om natten, så unormalt er det ikke. Tror ikke jeg hadde stresset med det før siste året i barnehage så lenge han er tørr på dagtid.

Skrevet (endret)

Vi brukte omtrent 3-4 mnd lengere tid å avvenne på natten, det tar litt lengere tid er min erfaring. Hos oss funnet det å ta henne opp å tisse når vi la oss, men vet at denne måten å gjøre det på er omdiskutert.

Vi begynte tidlig med pottetrening på den yngste klok av skade etter den eldste.

Eldste var helt bleiefri rundt 4 år og noen mnd (mye vår feil tror jeg. Vi var late og ønsket at det skulle "komme av seg selv").

Yngste var helt bleiefri litt før 2 årsdagen.

Haha, skulle jo svare på det du egentlig spurte om (skriver på mobilen og da har man ikke helt den samme oversikten). Jeg tror det er helt normalt at det tar så lang tid. Vet om mange som har vært bleiefri på dagtid i et år eller mer, men som ikke får til å slutte med nattbleie. Det viktigste er vel p ikke stresse så mye med det, men gjøre det dere gjør nå så rutinen etableres.

Det går seg til.

Endret av geitemarken
Skrevet

Jeg ville ikke stresset med det. 4-åringen min sluttet med bleie på dagtid noen mnd før hun fylte 3, men har brukt bleie om natten helt frem til hun fylte 4 år. Hun tisset også mye om natten og våknet ikke av det. Prøvde å slutte et par ganger, men det endte bare med mange uhell og at hun ble lei seg. Fant bare ut at det var best å vente til bleien var tørr noen morgener på rad. Rundt 4-års dagen hennes skjedde dette plutselig, og hun har nesten ikke hatt et eneste uhell siden. Det ordner seg sikkert av seg selv for gutten din også :)

Skrevet

Det er veldig individuelt når barna slutter å produsere like mye urin på dag og natt, dette er styrt av hormoner i kroppen.

En eller annen gang før skolealder har de som regel nok av dette hormonet til at kroppen setter ned urinproduksjonen om natten og de slutter tisse de timene de er i senga. Om disse hormonene ikke er på plass innen barnet er 5-6 år har de en forsinkelse og kalles sengevætere, da kan man kontakte lege og prøve hjelpe.

Men så lenge barnet bare er 4 år er det ingenting en lege vil gjøre, det er innenfor den normale variasjonen.

Jeg har fire barn, tre av dem sluttet å tisse om natta mellom 3 og 3,5 år, ett av dem tisset om natten til han var litt over 4 år.

Skrevet

takk for gode svar, da lar jeg det bare ligge foreløpig og stresser ikke med å få han til å bli tørr, men gir det litt mer tid og ser om det blir naturlig for han etterhvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...