Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Oh lord.. Trodde virkelig ikke JEG skulle stå i dette dilemaet... Jeg og min mann har et vennepar. Venneparet- la oss kalle de Stein og Elin. Min mann og Stein er gode arbeidskollegaer som også har blitt kjempe gode venner. Jeg og Elin er venner. Jeg og Elin kan ha mnd uten at vi snakker sammen, for så i perioder å snakke og ses kjempe ofte. Jeg og min mann, festet sammen med Stein forje helg. Elin var hjemme med deres felles barn. Stein og min mann ble kjempe fulle, og skravlet om alt og ingenting. Jeg hadde bare tatt meg ett par glass, så husker ALT fra denne kvelden!! Plutselig kommer fyllesnakket, også om følelser. Stein brast ut i gråt, forteller at han fikk en sønn som 18 åring, en gutt som nå har blitt 12 år.. Gutten og hans mor bor i Danmark nå. Stein drar opp facebooken sin, å går inn på profilen til moren til gutten. Viser oss bilder av den til nå ukjente sønnen!!!!!! What! Han skravler om gutten (sønnen), at de ikke har kontakt osv. Stein sier også at vi må love å ikke si noe til Elin, hun vet nemlig ingenting. Han sier at de ble sammen så fort, fikk barn , giftet seg å han "rakk ikke fortelle henne noe". Heh kjenner jeg er sjokkert, "rakk "ikke fortelle sin kone at han har en sønn hun ikke vet noe om!!!!!!! Familien til Stein vet om sønnen, men dette er en "familiehemmelighet".. HVA Nå? føler ikke at det er JEG som bør fortelle Elin om dette, eller? Min mann spurte Stein i går om han ikke burde fortelle Elin om dette, men det ønsket han (stein) ikke... Hvordan skal jeg unngå å ikke si noe om noe så "alvorlig" til Elin?
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Er bare å la være å fortelle det det. Han har ikke kontakt med sønnen sin, kan hende sønnen ikke vet om han en gang. Dette hendte FøR han og "Elin" ble sammen, og siden det ikke er snakk om at han og gutten har kontakt bak "Elin" sin rygg, så er det like greit for deg å holde deg unna. Heller prøve å få han til å se grunnene dere har for at han bør fortelle det. Dette er jo uansett ikke din hemmelighet å fortelle.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 Oi, jeg hadde blirr rimelig forbannet om min hann etter 5 år fortalte meg at han hadde en ukjent sønn. Tror jeg hadde reist fra han faktisk. Greit, dette tilhører fortiden, MEN stein kunne satt av 5 sekunder å fortalt om gutten. Til tross for at de ikke hr kontakt i dag. Hva annet skjuler han for sin kone? Uansett, dette er ikke noe du bør fortelle, selv om dette er din venninne. Uansett vanskelig dette her.. Lykke til
lioness* Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Stakkars gutt, som har en far som ikke tør ta kontakt. Tror jeg ville ha argumentert for at dette tross alt bør frem i lyset. Men han må få bestemme dette selv synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #5 Skrevet 17. august 2012 Dette er kun ment som et godt råd, hi, men det er virkelig ikke din plass og fortelle Elin dette, så la det ligge. TRO meg! Om hele familien vet det og ingen har fortalt henne det før så er det en grunn til det. Dette må Stein få fortelle henne selv. Jeg har vært i en situasjon ala dette. Og det er ingen fasitsvar på hvordan man går fram her, men personlig mener jeg at dette må familien få ordne opp i selv. Dette er ikke noe som "har du hørt at..... ", dette er noe som kan snu opp ned på en families liv. Alt for mye står på spill og hvis noen utenforstående som ikke vet halve historien engang skal begynne å blande seg, så kan det fort bli masse krøll. For selv om dere er venninner, så er dette alt for alvorlig til at du skal plumpe ut med det..
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #6 Skrevet 17. august 2012 Dersom de er gift, må han jo ha skrevet usant i de papirene som begge må signere før det gis klarsignal til vielse. Der skal man krysse av for om den kommende ektefellen er informert om alle ens barn. Det er faktisk straffbart å lyve i det skjemaet.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #7 Skrevet 17. august 2012 Stakkars gutt, som har en far som ikke tør ta kontakt. Tror jeg ville ha argumentert for at dette tross alt bør frem i lyset. Men han må få bestemme dette selv synes jeg. Jeg ser hva du mener, men vi vet ingen ting om hvordan gutten lever der nede. Kanskje har han en mann han alltid har trodd er faren sin og man vet ikke hvordan han vil reagere om den biologiske faren plutselig tar kontakt o.l.. Stein og barnets mor må avgjøre når tidspunktet er rett.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #8 Skrevet 17. august 2012 Dersom de er gift, må han jo ha skrevet usant i de papirene som begge må signere før det gis klarsignal til vielse. Der skal man krysse av for om den kommende ektefellen er informert om alle ens barn. Det er faktisk straffbart å lyve i det skjemaet. Stemmer det: http://www.regjering...150_B_07.07.pdf
lioness* Skrevet 17. august 2012 #9 Skrevet 17. august 2012 Stakkars gutt, som har en far som ikke tør ta kontakt. Tror jeg ville ha argumentert for at dette tross alt bør frem i lyset. Men han må få bestemme dette selv synes jeg. Jeg ser hva du mener, men vi vet ingen ting om hvordan gutten lever der nede. Kanskje har han en mann han alltid har trodd er faren sin og man vet ikke hvordan han vil reagere om den biologiske faren plutselig tar kontakt o.l.. Stein og barnets mor må avgjøre når tidspunktet er rett. Sant nok, det kan snu opp ned på livene til mange. Ikke enkelt. Tror også at disse to biologiske foreldrene må få avgjøre dette.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #10 Skrevet 17. august 2012 Skjønner at han er fortvilet, men dette har han selv klart å rote seg inn i. Han har ikke bare latt være å fortelle kona om sønnen, han har regelrett løyet for henne i egenerklæringen. Jeg ville blitt hinsides forbannet, ikke over barnet, men over løgnen - dessuten over at mannen var en slik som bare lot være å ta kontakt med eget barn. Han ville ha skrumpet i mine øyne.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #11 Skrevet 17. august 2012 Stakkars gutt, som har en far som ikke tør ta kontakt. Tror jeg ville ha argumentert for at dette tross alt bør frem i lyset. Men han må få bestemme dette selv synes jeg. Jeg ser hva du mener, men vi vet ingen ting om hvordan gutten lever der nede. Kanskje har han en mann han alltid har trodd er faren sin og man vet ikke hvordan han vil reagere om den biologiske faren plutselig tar kontakt o.l.. Stein og barnets mor må avgjøre når tidspunktet er rett. Sant nok, det kan snu opp ned på livene til mange. Ikke enkelt. Tror også at disse to biologiske foreldrene må få avgjøre dette. Ja, og jeg håper de forteller han det før det er for sent. Far og sønn vil gå glipp av så ufattelig dyrebar tid sammen Hadde jeg vært hi, så hadde jeg heller brukt tiden til å pushe på Svein om å kontakte barnets mor, OG på at han må fortelle det til Elin, enn å fortelle det til henne selv. 17:45
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #12 Skrevet 17. august 2012 Skjønner at han er fortvilet, men dette har han selv klart å rote seg inn i. Han har ikke bare latt være å fortelle kona om sønnen, han har regelrett løyet for henne i egenerklæringen. Jeg ville blitt hinsides forbannet, ikke over barnet, men over løgnen - dessuten over at mannen var en slik som bare lot være å ta kontakt med eget barn. Han ville ha skrumpet i mine øyne. Nok en gang, VI VET IKKE NOK OM DENNE HISTORIEN TIL å DøMME!! Tro det eller ei, men MANGE kvinner nekter faktisk far å være delaktig i barnets oppvekst, og jada, far kan KREVE og han kan ta opp kampen. Men ikke ALLE menn i en slik situasjon er bedritne jævler som gir faen i barna sine. Ikke døm før alle fakta er på bordet!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #13 Skrevet 17. august 2012 Jeg syntes dette er vanskelig. Jeg kommer ikke til å si noe til kona om dette, samtidig skulle jeg ønske at jeg ikke viste om dere skjønner... Elin skriver på facebook om deres "to flott sønner", da tenker jeg at det skulle vært "tre sønner".. Ja han har løyet på ekteskapskontrakten:( Jeg tror ikke stein betaler noe for ungen heller, det virket ikke sånn. Det er for alt jeg vet ikke sikkert han står registrert som far heller, for sønnen på 12år. Jeg vet overhodet ikke noe om omstendighetene rundt dette, bare at stein var ung når han fikk gutten... Men jeg fortår virkelig ikke hvordan man kan skjule en sin hemmelighet, jeg hadde blitt knust om min mann ikke fortalte meg at han hadde flere barn.... Syntes dette er vanskelig.. hi
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #14 Skrevet 17. august 2012 Skjønner at han er fortvilet, men dette har han selv klart å rote seg inn i. Han har ikke bare latt være å fortelle kona om sønnen, han har regelrett løyet for henne i egenerklæringen. Jeg ville blitt hinsides forbannet, ikke over barnet, men over løgnen - dessuten over at mannen var en slik som bare lot være å ta kontakt med eget barn. Han ville ha skrumpet i mine øyne. Nok en gang, VI VET IKKE NOK OM DENNE HISTORIEN TIL å DøMME!! Tro det eller ei, men MANGE kvinner nekter faktisk far å være delaktig i barnets oppvekst, og jada, far kan KREVE og han kan ta opp kampen. Men ikke ALLE menn i en slik situasjon er bedritne jævler som gir faen i barna sine. Ikke døm før alle fakta er på bordet! Jo, jeg dømmer en mann som ikke gjør alt i sin makt for å få ha kontakt med barnet. Og jeg dømmer menn som lyver for den kommende kona rett før bryllupet. Sånn er det med den saken.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #15 Skrevet 17. august 2012 Jeg syntes dette er vanskelig. Jeg kommer ikke til å si noe til kona om dette, samtidig skulle jeg ønske at jeg ikke viste om dere skjønner... Elin skriver på facebook om deres "to flott sønner", da tenker jeg at det skulle vært "tre sønner".. Ja han har løyet på ekteskapskontrakten:( Jeg tror ikke stein betaler noe for ungen heller, det virket ikke sånn. Det er for alt jeg vet ikke sikkert han står registrert som far heller, for sønnen på 12år. Jeg vet overhodet ikke noe om omstendighetene rundt dette, bare at stein var ung når han fikk gutten... Men jeg fortår virkelig ikke hvordan man kan skjule en sin hemmelighet, jeg hadde blitt knust om min mann ikke fortalte meg at han hadde flere barn.... Syntes dette er vanskelig.. hi Kona kan gå til sak mot ham for å ha narret henen til ekteskap på feil vilkår. Og Staten kan opprette sak mot ham for mened. Han har signert på den samme eden som man avgir i rettssaker, og det er en svært alvorlig sak å bryte den.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #16 Skrevet 17. august 2012 Du skal ikke fortelle noe til henne, og dette blir lettere ettersom tiden går og du får fordøyd nyheten litt mer. Da blir det noe som er der, men som ikke blir sensasjonspreget og noe du føler du må si. Det du kan gjøre, er å oppmuntre barnefaren til å selv fortelle det. Og snakk da om søsken, og viktigheten av å være åpen om sine barns søsken. Vi har et litt annet problem, og foreldrene til det barnet kommer til å virkelig få problemer en dag om kort tid. Her har det seg slik at mine barn har et halvsøsken hos far. Men kun eldste av våre barn kjenner dette barnet, pga at dette er det eneste av mine som har vært til samvær. Og dette barnet vet kun om sitt eldste søsken her. Yngste søskenet her, er visst hemmelig for dette barnet, uten at jeg vet grunnen til det. Men de begynner å nærme seg tenårene, og yngste her vet godt om sitt stesøsken. Facebook kan brukes til så mangt..... Forstår faktisk ikke hvorfor søsken og ens egne barn skal være en hemmelighet. Det er jo bare barn, og ingen skade er skjedd om et barn blir født. Hva i alle dager skulle være negativt med det? Jeg blir faktisk ganske så irritert på slike hemmelighetsholdende foreldre! Og den der mannen du snakker om, HI, hadde virkelig fått høre det av meg. Men ikke kona hans. Ikke av meg. Du som snakker om mened og alt som er, er jo helt på viddene(#15). Så da kan jeg kanskje gå til sak mot far til mine, siden ene barnet hans ikke vet om ene søskenet her??? hahaha.... Det blir det samme, selv om du sikkert mener noe annet her
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #17 Skrevet 17. august 2012 Du skal ikke fortelle noe til henne, og dette blir lettere ettersom tiden går og du får fordøyd nyheten litt mer. Da blir det noe som er der, men som ikke blir sensasjonspreget og noe du føler du må si. Det du kan gjøre, er å oppmuntre barnefaren til å selv fortelle det. Og snakk da om søsken, og viktigheten av å være åpen om sine barns søsken. Vi har et litt annet problem, og foreldrene til det barnet kommer til å virkelig få problemer en dag om kort tid. Her har det seg slik at mine barn har et halvsøsken hos far. Men kun eldste av våre barn kjenner dette barnet, pga at dette er det eneste av mine som har vært til samvær. Og dette barnet vet kun om sitt eldste søsken her. Yngste søskenet her, er visst hemmelig for dette barnet, uten at jeg vet grunnen til det. Men de begynner å nærme seg tenårene, og yngste her vet godt om sitt stesøsken. Facebook kan brukes til så mangt..... Forstår faktisk ikke hvorfor søsken og ens egne barn skal være en hemmelighet. Det er jo bare barn, og ingen skade er skjedd om et barn blir født. Hva i alle dager skulle være negativt med det? Jeg blir faktisk ganske så irritert på slike hemmelighetsholdende foreldre! Og den der mannen du snakker om, HI, hadde virkelig fått høre det av meg. Men ikke kona hans. Ikke av meg. Du som snakker om mened og alt som er, er jo helt på viddene(#15). Så da kan jeg kanskje gå til sak mot far til mine, siden ene barnet hans ikke vet om ene søskenet her??? hahaha.... Det blir det samme, selv om du sikkert mener noe annet her Du må bare le, men jo, han kan bli siktet for mened. Han har signert på et meget seriøst dokument, og han har bevisst gitt falske opplysninger. Men du visste kanskje ikke at løgn under ed er straffbart? Det er også straffbart forlover å signere på at den som skal gifte seg er ugift fra før, dersom det ikke er sant.
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 17. august 2012 #18 Skrevet 17. august 2012 Jeg tror jeg ville snakket med denne mannen (eller fått min egen mann til å si noe) og overtalt han til å fortelle henne om sønnen, med trussel om å fortelle det selv om han ikke sier det hvis ikke "anbefalinger" går noen vei. Hadde han ikke sagt noe, så ville jeg gjennomført trusselen og sagt det selv, tror jeg faktisk. Dette er din venninne, og det er jo et svik mot henne også om du skal bære denne hemmeligheten uten å si noe videre, og ekstremt dårlig gjort av denne mannen. Tipper at denne mannen (siden han drar frem dette og bilder osv på en fyllekule) er ved bristepunktet ved å si noe selv, og trenger et spark i baken for å bare gjøre det, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #19 Skrevet 17. august 2012 Hva med den dagen kona får vite om dette? Skal du da fortelle at du har visst det lenge uten å fortelle? Gjennom å involvere dere i dette, så har han jo fått dere inn i sitt nettverk av løgner...
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #20 Skrevet 17. august 2012 Jeg hadde prøvd å fått gubben til å fortelle kona si om dette. Hvis ikke tror jeg at jeg hadde sagt til han at "om ikke du forteller det, sier jeg det"... Så råttent av han å ikke si noe.. Hvor lenge har de vært sammen/gift?
Mrs. Bouquet Skrevet 17. august 2012 #21 Skrevet 17. august 2012 Sikkert fint den dagen mannen dør og sønnen kommer for å kreve farsaarven sin.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #22 Skrevet 17. august 2012 De har vært sammen i tsja tror det er 5 år nå #19, jeg aner virkelig ikke. Det blir feil om JEG forteller kona om det. Samtidig blir det også feil om jeg ikke gjør det. Føler det kommer til å bli vanskelig å omgås dem etter at jeg vet dette her... jeg liker dette paret veldig godt, men føler meg som verdens verste venninne som vet dette her, å ikke sier noe. samtidig som jeg ikke "kan" si noe.. vet ikke helt hvordan jeg skal kunne se henne i øynene, med denne hemmligheten i bakhodet.. blæh! hi
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #23 Skrevet 17. august 2012 Du kan jo presse mannen litt. Forklare hvorfor han bør fortelle det.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2012 #24 Skrevet 17. august 2012 Vet ikke hva jeg vil råde deg til, men tror jeg lander på at du og mannen din må fortsette å prate med "Stein" og forklare at det han gjør er et svik mot sin kone, og ikke minst så stjeler han fra alle sine barn muligheten til å bli kjent med sine søsken. Er i en lignende situasjon. Min far har et barn fra før sitt første ekteskap (med min mor), han fant ut først etter at de var gift at han trolig hadde et barn til. Mine foreldre ble skilt etter noen få år. Senere giftet min far seg med en annen kvinne. året etter fant jeg ut at jeg hadde et halvsøsken (min mor fortalte det). Min far hevder hardnakket at han aldri har snakket med noen andre enn min mor om det..... og likevel har det visst vært en familiehemmelighet som ingen snakker om..... Hans andre kone fikk aldri vite om dette andre barnet, heller ikke etter at de to fikk barn selv. Jeg prøvde å snakke med min far om det (jeg vet godt hvem mitt søsken er fra barndommen), men han nekter. Jeg forsøkte å si at han måtte fortelle sin kone, men han nektet. For meg ble det for vanskelig å omgås han og kona og mine andre halvsøsken uten å kunne snakke med noen om det. Dette fortalte jeg min far, men han mente jeg var urimelig som ville at han skulle snakke om det. Han har til dags dato aldri snakket med ham om det, han nekter. Etter hvert trakk jeg meg tilbake fordi det ble for rart for meg å ikke snakke om det i det hele tatt, min far vet hvorfor, men han velger heller å ikke ha kontakt med meg enn å snakke om dette en eneste gang med meg.... Mine "offisielle" halvsøsken vet ikke noe heller. Hvorfor min far nekter å forholde seg til dette andre barnet, det vet jeg ikke. Moren til barnet nekter for at min far er faren, men likheten snakker for seg selv. Barnet er så likt min far og meg at det er umulig at vi ikke er i slekt, og i tillegg har barnet overhodet ingen likhet med sin "offisielle" far eller noen i hans familie. Jeg tror - men vet jo ikke - at min far har så vanskelig for å forholde seg til dette, at det er for vondt for ham, og derfor skyver han alt og alle andre fra seg. Så lenge han kan late som om det ikke eksisterer et "problem", så er det ikke der. Etter mange år med sinne og frustrasjon ift min far så sitter jeg i dag igjen med den følelsen at jeg synes veldig synd i ham. Han er så følelsesmessig hemmet at han ikke greier å snakke om følelser. Kanskje er det også problemet til "Stein", at han ikke visste til å begynne med, at det er vanskelig og kanskje skremmende å skulle ha kontakt med en så stor sønn? Jeg tror ikke dere kan gjøre noe annet enn å snakke med ham. Om han velger å gjøre noe med det eller ikke, det kan bare han bestemme. Men hvis han etter flere samtaler med dere fremdeles nekter å si noe til sin kone, så ville jeg ha forklart ham at han da også risikerer å miste vennskapet til dere og at også ditt og "Elins" vennskap trolig ryker - rett og slett fordi gode venner ikke burde ha slike hemmeligheter om den andre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå