Gå til innhold

Menn og husarbeid....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei damer:) må bare spørre om noe: jeg har hatt samboer snart 1 år, og er veldig gravid nå, med vondt bekken som gjør at jeg har vansker med å vaske bad/ dusjrom, gulv og slikt. Så jeg vasker toalett og vaskeservant, rydder, tørker støv, lager mat etc, men må droppe all vask i lav høyde. Samboeren min tømmer oppvaskemaskinen og setter på en del klesvask, men legger aldri på plass rene klær. Gjør heller ingenting annet i leiligheten. Har aldri støvsuget feks.... Så gulvene blir stadig mer møkkete....Jeg syns han burde gjort mer, men må legge en strategi for hvordan jeg skal få ham til å bidra. Vi hadde vaskehjelp i starten fordi han ønsket det. Men jeg ble så stressa av det, at vi kansellerte det etter 2 mnd. Så jeg vil jo få det argumentet tilbake....hva gjør deres menn? Ps: det er ikke sånn at samboeren min gjør uteting som å vaske bilen etc. Vi vasker hver våre biler.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han gjør sjelden eller ingenting inne mannen her i huset. og vi venter nr 5. bortskjemt fra han fikk puppen i munnen for 45år sia :)

Skrevet (endret)

Aller først må du lære deg at menn ofte ikke ser skitt så fort som vi gjør. ;) Jeg har kronisk sykdom, og har til tider følt at jeg maser på mannen min om ting han må gjøre for meg (vedr husarbeid). For en tid tilbake hadde vi en lengre samtale om dette og han har aldri syntes at jeg har mast, han satt pris på at jeg ba om hjelp. Aha....! ;)

Så nå støvsuger jeg om jeg orker, hvis ikke ber jeg ham om det. Han vasker alltid gulvene, men det hender jeg må si at "nå må vi vaske gulv". Og jeg ber ham vaske badet når jeg ikke klarer. Ofte vasker jeg over benker/vask/do, og ber ham ta dusjen og gulvet. Vi var vaskerom i kjelleren, jeg ber ham med meg for å henge opp klær (jeg er særere på hva som skal i tørketrommelen, så vil være med om det er blandet vask ;P) evt ber ham flytte klær til trommel/hente opp tørre klær. Så kan jeg brette ved spisestuebordet, mens han legger på plass.

Ellers tar han alltid oppvaskmaskinen, da jeg lager mat - dette er noe han synes er kjedelig og jeg liker det, så den fordelingen er helt grei. ;)

Så greia er egentlig, som jeg lærte meg i en alder av 32; Be om hjelp! Si at du ikke klarer/orker, og at du hadde satt pris på om han hjalp deg.

Endret av Nordhagenjentene :)
Skrevet

Min samboer setter i og tar ut av oppvaskmaskina, vaskemaskina er min oppgave. Alt annet deler vi på, men det blir som oftest han som støvsuger og jeg som vasker gulv.

Han kjøpte oppvaskmaskin fordi han syntes synd på meg som sto og vasket opp for hånd hele tiden, hjalp til og innså at her burde vi få hjelp :P

Jeg tror egentlig at han alltid har vært vant til at dette er en jobb for begge kjønn, samt at vi raskt kom fram til at "det og det" er hans og min jobb. Så vi har noe hvert for oss, og noe vi samarbeider om.

Skrevet

her hjelper mannen til når han har mulighet. men en ide er jo og ha hver deres rom ? så blir det litt konkuranse om hvem som holder de best ? så evt bytte en gang i mnd ?

Skrevet

Jeg må sette støvsugeren foran nesa hans og hver ting må fortelles - ellers ser han det ikke. Men så lenge jeg sier hva som bør gjøres og gjerne forebereider ham på forehand, så blir jo ting gjort ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...