Fuglemamma <3 Skrevet 17. august 2012 #1 Skrevet 17. august 2012 Jeg jobber , og han er student. Har han rett på noe som helst?
VinterSol+2 Skrevet 17. august 2012 #2 Skrevet 17. august 2012 Ja, han kan få et år med fødselsstipend fra lånekassa. Dette forutsetter dog at du ikke tar ut mer enn 49,9 prosent av permisjonen din eller noe sånt. Det er mer info på lånekassen sine sider.
Vinterblomst Skrevet 17. august 2012 #3 Skrevet 17. august 2012 (endret) hans skal ha tjent en viss sum som tilsvarer en årsinntekt på over 41000 eller noe sånt, de siste 6 av 10 måneder(for å få foreldrepenger). kan ikke dette helt.. Har han ikke hatt noen inntekt får du ukene hans mener jeg. Jeg håper å få min kjæreste sine uker da han skal bli student (jobber også) men vet ikke om det går.. Endret 17. august 2012 av AquaGrownup
VinterSol+2 Skrevet 17. august 2012 #4 Skrevet 17. august 2012 Du kan ikke overta fedrekvoten nei. Men som sagt, dersom han studerer 50%eller mer har han rett på fødselsstipend fra lånekassa. Men sjekk opp detaljene i deres spesielle situasjon med lånekassa.no og nav.no, for det avhemger litt av hvordan man deler opp. Her er det jeg som er student. Jeg får ti mnd med stipend fra lånekassa, ingen sjekker om jeg tar eksamen eller ei, det bestemmer jeg selv. Far får følgelig lov til å overta hele fellespermisjonen, men IKKEA fedrekvoten, den faller bort. For at jeg skal kunne beholde stipendet fra lånekassa, kan ikke far ta ut mer enn halvparten av fellespotten med permisjon, og denne må han ta ut mens jeg studerer eller jobber 100%. med full dekning har han da ca 23(?) uker permisjon, som han kommer til å utsette til babyen har blitt over året. Jeg kommer til å ha med baby på forelesninger (så godt det lar seg gjøre) første halvåret, og ta eksamen i permisjonen. Deretter tar keg et halvt år hvor jeg ikke tar eksamen, men er litt hemmafru og leser litt til masteroppgaven min. På den måten kan jeg begynne på masteroppgaven min til neste høst, mens mannen er hjemme med gutten. Så på et vis får vi drøyd ut permisjonen til nærmere halvannet år på den måten :-) (når pappaen er hjemme kan vi forhåpentligvis erstatte studielånet mitt med kontantstøtte det halvåret. Med mindre jobben til mannen går med på en lønnsøkning som kompenserer for tapt inntekt og barnehageplass for minste, ved å kjøpe han fri fra permisjonen)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå