Gå til innhold

Ok at besteforeldre er med første skoledag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Svigers insisterer på å bli med første skoledag, mannen har sagt ja. Jeg synes det er helt på trynet; første skoledag er ikke en familiebegivenhet. Det at voksne er med er for barnets skyld, ikke den voksnes.

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns det er koslig at de vil være med, men syns ikke de har noe der å gjøre. Kan bli mye styr om alle barna i klassen skal ha med besteforeldre og.

Gjest 5 andre
Skrevet

Synes ikke noe om det. Hvis alle skulle ha med besteforeldre, ville det blit MANGE tilskuere for de stakkars barna som beveger seg inne i et helt nytt territorium. Besteforeldre er greit hvis ikke foreldrene har mulighet selv.

Det er som du selv sier; De voksne er med som støtte for barna (som kan synes at dagen er skummel). Det blir ikke som en dåp eller konfirmasjon.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg men her har svigers kjørt over 2000 km for å få med seg begivenheten så da får de nok være med på skoleplassen i det minste. Det er ikke så farlig at det er noe å lage bråk for.

Skrevet

Om alle elevene skulle hatt med seg både foreldre og besteforeldre første skoledag hadde ikke alle kommet inn i klasserommet engang.

Her ble det smekkende fullt bare av foreldrene og det hadde knapt blitt plass til en eneste bestemor ekstra.

Så nei, her er det ikke aktuelt å ta med besteforeldre første skoledag. Men de kan jo følge til skolegården da, og møte barnebarnet igjen etter skoletid for å feire litt kanskje.

Skrevet

Her er det presisert at det er foreldre eller annen voksen, og maks to voksne pr barn.

Hva synes barnet selv om å ha dem med? Alle andre barna vil jo legge merke til at dem er med..... Jeg hadde ikke akseptert det.

Skrevet

Som stand in for foreldrene er det ok. Men første skoledag er ikke et show.

Skrevet

OMG!

Da jeg leste innlegget ditt tidligerei dag tenkte jeg at jeg var utrolig glad (og en liten smule overrasket) over at svigermor ikke hadde spurt om det samme.

Den skulle jeg få spise i meg.

Da mannen kom hjem fra jobb i dag snakket vi litt om første skoledag, og da kunne han fortelle at svigermor også skulle være med. Ikke spørre, ikke foreslå, men FORTELLE.

Jeg prøvde å få ham til å reflektere over hvor fullt det kom til å bli i klasserommet dersom alle de 25 elevene skulle ha med seg to foreldre og fire besteforeldre hver (for hvis en "får" må jo alle "få"). Men den så han ikke helt.

Det er nok ikke bare min SVIGERMOR som ikke heeelt forstår at kjernefamilien er meg, min mann og våre tre barn, UTEN henne...

åååååå!

Jeg skal ALDRI bli en sånn svigermor!

Skrevet

Whaaaat???!! Jeg hadde stusset veldig dersom dette skjedde på min skole....Besteforeldre har ingenting der å gjøre....

Skrevet

Nei, besteforeldre har ingenting der å gjøre, og som tidligere lærer vil jeg våge meg til å si at det beste er om kun en av foreldrene er tilstede (begge kan gjerne følge, men begge trenger ikke å sitte i klasserommet), og at den forelderen som er der drar så fort barnet er klart til det.

Det blir mye uro av å ha så mange mennesker i klasserommet, og ungene har nok med å skulle forholde seg til hverandre og læreren på en sånn dag.

(Dersom barna ikke vil at foreldrene skal dra, skal de selvfølgelig ikke gjøre det, men min erfaring er at de aller fleste synes det er helt greit at foreldrene drar.)

Skrevet

Herregud! For noen bortskjemte høner dere er.

Vær glad besteforeldrene har lyst til å delta på en så stor dag i barna deres sitt liv.

Ingenting annet jeg kunne ønske enn at moren min kunne oppleve hennes høyt elskede barnebarn bli skolegutt, men dessverre, hun må beskue det hele fra himmelen.

Om det blir for fullt kan vel besteforeldrene bare følge, ikke være med innendørs.

Skrevet

Jeg hadde syns det var kjempekoselig hvis besteforeldrene blir med når

Mine jenter skal begynne på skole:) men at de skal bli med inn i klasserommet er jo et helt klart NEI!

Skrevet

Det meste skjer jo nettopp inne i klasserommet på en første skoledag. De må gjerne bli med på oppropet ute, men det er jo ikke lange stunden. Mitt klasserom blir temmelig fullt fra før, med 17 elever og i beste fall 34 foreldre...

Skrevet

De skal bli med inn i klasserommet, og etterpå på foreldreinformasjonen som skal gid mens barna har første skoletime.

HI

Skrevet

Kan de ikke være med til skoleplassen, høre på rektors tale (?) og stikke hjem for å forberede en bedre middag slik at dere kan feire? Tror jeg hadde satt min svigermor til en slik oppgave...

Skrevet

De skal bli med inn i klasserommet? Kan du ikke sette ned foten, og si at det blir for mye? Det er nok kaos den dagen om ikke de skal snike seg med..

Skrevet

Her har vi fått følge barna inn i klasserommet, ta bilder og synge en sang. Så må alle voksne ut :) Men selv med bare foreldre har det vært stappa fullt. Hadde blitt glad selv hvis besteforeldrene ville være med på starten av skoledagen (det som foregår ute), men ville de vært med inn måtte vi gått inn etter tur. Det er jo flere som skal ha plass der inne også.

Synes det var en kjempeidé å sende svigermor hjem for å lage mat. Da blir de jo ekstra involvert der :)

Skrevet

På vår skole er det ingenting som skjer utenfor skolen, så "å være med" betyr å være med inn i klasserommet.

Jeg synes ikke det blir riktig å si at vi sutrer, og at vi "bare skulle vite hvor heldige vi er" som har svigerforeldre som bryr seg.

Det blir som å si til et sykelig overvektig menneske at det bør være glad for at det er så tjukk, siden det tross alt er mange underernærte mennesker i Afrika.

Det ER ikke lett med besteforeldre som tror de er en del av kjærnefamilien, og som "melder seg på" alt av aktiviteter som angår barnebarnene.

Man føler seg invadert og oppspist, og man føler at alle "begivenheter" i barnets liv blir ødelagt, fordi man aldri kan få oppleve det som en FAMILIE.

Det er klart at det ikke er lett med besteforeldre som involverer seg for lite heller, men jeg foretrekker faktisk det. Vi er alle forskjellige, og jeg er veldig selvstendig, og har ikke "behov" for noe særlig hjelp eller innblanding.

Og ja, jeg vet hva jeg snakker om. Min svigerfar og hans familie bor bare 1,5 timer unna oss, men kommer aldri på besøk, og er mer opptatt av å sove eller se TV når vi er der med barna.

De involverer seg minst mulig, og orker sjelden å komme i bursdager eller for å feire jul.

Hvis vi spør om å få komme på besøk, passer det sjelden godt.

Det er klart at det er sårt når det er sånn, men det påvirker oss som familie i mye mindre grad enn svigermor, som flyr inn dørene her i eninger, ringer mannen min 4 ganger om dagen, og dukker opp på ALT av begivenheter rundt ungene.

(Første dag i barnehage, første skoledag, fotballtrening, svømmetrening, sommerfest i barnehagen, juleavslutning på skolen, barneselskap +++ Og svigermor er den ENESTE besteforelderen som er der, siden disse aktivitetene egentlig er ment for foreldre, og det ikke er anledning til at besteforeldre er med.)

Skrevet

Husk at tanken er koselig. De vil jo stille opp.

Skrevet

Men herregud, som foreldre må det vel kunne gå an å si NEI til å ha med hele slekta inn i klasserommet, og på foreldreinfomøte er jo enda dummere. Det sier seg jo selv at ikke alle kan ha med 4 voksne ekstra inn i klasserommet. Og det er jo det som i prisippet da er mulig. Vi har jo besteforeldre her også, men er kjempetydelige på hva de er invitert med på og ikke!

Skrevet

Koselig at de vil følge til skolen..... Av hensyn til de andre elevene så hadde jeg satt foten ned. De hadde ikke fått bli med inn i klasserommet!

Nok med foreldrene om ikke alle besteforeldrene skulle komme med. Husker selv hvor ekkelt jeg syns dette var som barn, da snakker jeg spesielt om første skoledag.

Skrevet

Jøss, nå ble jeg overrasket.

På skolen der jeg jobber hadde mange med besteforeldre, over halvparten!

De sto og så på når barnet ble ropt opp og hilste på rektor og læreren sin.

Når 1.-klassingene gikk inn på klasserommet så fikk kun foreldre være med pga plass.

Tenk så fantastisk å ha besteforeldre som bryr seg om barnebarnet sitt såpass mye at de ønsker å overvære en av de største begivenhetene i et barns liv!

Jeg hadde blitt direkte lei meg hvis mamma ikke hadde kommet å sett på sønnen min bli ropt opp til sin første skoledag.

Nå blei jeg mildt sagt overrasket, aldri vært i nærheten av tanken om at de ikke har noe der å gjøre engang..

Skrevet

Hvis det er opplegg ute i skolegården med opprop, tale osv så er det vel helt greit at besteforeldrene er med på det.

Inne i klasserommet har de ingenting å gjøre!

Skrevet

Stakkars ensome og forhatte farmor. Du griper det helt feil fatt, pass heller på å invitere svigermor med på ting, så hun føler seg inkludert. oppfordre henne til sosialt liv utenom dere, oppfordre til å spre seg på flere av barna og barenbarna.

Hun er en ensom dame, som ikke har annen familie enn dere, i alle fall ikke som hun føler hun kan støtte seg på.

Når man snakker om nyfamilier og stebarn, så sier man uansett hvordan barna er, og ordningene rundt samvær og andre ordninger med barnas mor, at man jo visste at han hadde barn fra før. Og man må ta hele pakken på godt og vondt.

Vel nå har han jo ikke noe juridisk ansvar for sin mor,men han har jo et annet ansvar for sin mor, du visste at hun var med, du kan ikke kreve at han kutter kontakten med henne.

Han ser nok hvor vanskelig hun har det, noe er det jo som ligger bak at hun ringer flere ganger for dagen. La mannen håndtere sin egen mor, og ikke bry deg så mye med at hun er der, du kan trekke deg tilbake, eller du kan invlivere deg. Men hun er nok kommet for å bli.

Skrevet
Stakkars ensome og forhatte farmor. Du griper det helt feil fatt, pass heller på å invitere svigermor med på ting, så hun føler seg inkludert. oppfordre henne til sosialt liv utenom dere, oppfordre til å spre seg på flere av barna og barenbarna. Hun er en ensom dame, som ikke har annen familie enn dere, i alle fall ikke som hun føler hun kan støtte seg på. Når man snakker om nyfamilier og stebarn, så sier man uansett hvordan barna er, og ordningene rundt samvær og andre ordninger med barnas mor, at man jo visste at han hadde barn fra før. Og man må ta hele pakken på godt og vondt. Vel nå har han jo ikke noe juridisk ansvar for sin mor,men han har jo et annet ansvar for sin mor, du visste at hun var med, du kan ikke kreve at han kutter kontakten med henne. Han ser nok hvor vanskelig hun har det, noe er det jo som ligger bak at hun ringer flere ganger for dagen. La mannen håndtere sin egen mor, og ikke bry deg så mye med at hun er der, du kan trekke deg tilbake, eller du kan invlivere deg. Men hun er nok kommet for å bli.

Hæ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...