Gå til innhold

Spørsmål om arv!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er samboer, og har to barn fra et tidligere forhold. Har også 3 barn med min nye samboer.

Vet vi kan sitte i uskiftet bo. Men, om jeg dør i morgen, er ikke særkullsbarna gamle nok til å samtykke i dette. Har livsforsikring da.

Men, hvordan blir det med de barna vi har sammen? Siden de er fellesbarn, skal han vel ikke betale de noe arv enda?

Er igrunn ganskegrønn på dette...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke helt hvordan dette fungerer selv, men min pappa er gift på nytt og har fått barn med sin nye kone, så temaet har vært oppe.

Jeg forsto det sånn at når det er barn under myndighetsalder og særkullsbarn blir det automatisk offentlig skifte og hele farsarven fordeles. Altså kan ikke den nye konen sitte delvis i uskiftet om du skjønner, farsarven til felles barn blir også fordelt og overformynderiet styrer pengene til barna blir myndig.

Så om min pappa dør, vil arven til alle hans barn, både fra gammelt og nytt ekteskap fordelt, pluss at nykona får sin arv.

De har ordnet det slik med forsikringer at hun kan beholde huset selv om all farsarv skal fordeles, de har både gjeldsforsikring og livsforsikring for å dekke dette.

Men skal innrømme at jeg ikke har sjekket opp i dette selv, bare hørt hva pappa har sagt.

Skrevet

Fellesbarna arver ikke deg før også far dør. Det er derfor det heter uskifte (ting forblir ikke skiftet/fordelt).

Fellesbarna får altså sin mors- og farsarv samlet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...