Gå til innhold

Dyrehold i hagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp til å finne ut hva som er lov å holde som husdyr i hagen.

Naboen har 13 geiter gående i hagen sin og etter de har spist all gresset og bare går på jord stinker nabolaget som en dyrehage.

Hva er lov å holde som husdyr? Hvor finner jeg info om dette? Kan man kreve å få dyrene fjernet (naboen gjør ikke dette frivilligt)?

Hvordan går vi frem?

Er ikke så koselig å sitte i hagen når det stinker dyrehage:-(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vi bor i tettbebygd strøk, og naboen har HANE. Er vi lei av å stå opp fem hver dag? JA!

Skrevet

Ring mattilsynet og hør med dem.

Jeg har vurdert å ringe dem selv fordi jeg lurer på å skaffe meg geiter selv. Kan ikke tenke meg noe koseligere, men det er nå meg :)

Skrevet
Det er ikke forbudt å ha geiter i hagen, men dersom hagen er liten så kan de måtte begrense antall geit (§ 11. Oppstalling :Tilgjengelig areal per dyr og totalarealet skal være tilpasset dyrenes behov) Du får lese :FOR 2005-02-18 nr 160: Forskrift om velferd for småfe - http://www.lovdata.n...218-0160.html#4

Takk for svar. Skal sjekke ut linken.

Er egentlig utrolig at man kan få lov å forurense nabolaget med lukt og støy uten naboene kan gjøre noe.

Skrevet
Ring mattilsynet og hør med dem. Jeg har vurdert å ringe dem selv fordi jeg lurer på å skaffe meg geiter selv. Kan ikke tenke meg noe koseligere, men det er nå meg :)

Det er ikke koselig å ligge i senga på kvelden å høre de breke til langt ut på natta.

Skrevet
Ring mattilsynet og hør med dem. Jeg har vurdert å ringe dem selv fordi jeg lurer på å skaffe meg geiter selv. Kan ikke tenke meg noe koseligere, men det er nå meg :)
Det er ikke koselig å ligge i senga på kvelden å høre de breke til langt ut på natta.

For MEG er det idyll jo! :)

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at det er forskjell i reglene på om du bor i regulert altså tettbebygd strøk boligfelt eller lignende, og om du bor i et hus som ligger litt for seg sjøl uten naboer i umiddelbar nærhet. I byggefelt gjelder blant annet regelen om ro mellom 2300 og 0700 tror jeg det er, eller er det 0900.... samme det.....

De som nevnte naboen som har hane, den naboen har nok ikke lov til det så lange de bor i boligfelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...