Gå til innhold

Gir dere middag til barnas venner som er på besøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da tenker jeg ikke avtalte besøk, men nabobarn som de leker med eller nabobarn som dukker opp i hagen 5 minutter før dere spiser? Og er det forskjell på "innemiddag" og det at en griller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da må det avtales med foreldrene isåfall.

Surt for de når de har laget middag selv og ungen har spist :P

Er de på besøk får de jo. Eller får ihvertfall tilbud om mat :)

Skrevet

Jeg serverer alltid barnas venner, men så er jeg ikke så nøye på om de spiser borte heller.

å spise hos venner er både hyggelig og lærerikt, og rester blir som regel god lunsj til mannen dagen derpå.

Men jeg har jo forstått det slik her inne at ikke alle tenker slik...

Skrevet

tja,kommer litt an på..men sender kanskje en sms til foreldrene å

spør om det greit at h*n spiser her..er det kveldsmat så serverer jeg uansett.

Skrevet

Ja, har vi besøk så tilbyr vi de alltid å spise her, så kan de velge selv.

Skrevet

Ja i utgangspunktet har jeg alltid sagt ja. Men kjenner foreldrene og vet hjemmesituasjon.

Men nå i det siste har jeg blitt gnien på et barn som alltid har fått, mye pga hjemmesituasjon med sløve foreldre.

Mitt barn må ALLTID dele ved besøk, er det en brusflaske i kjøleskapet må barnet dele den med vennen osv. Men slik er det ikke andre veien! Barnet mitt har til og med blitt bedt i familiebursdag og ikke fått brus eller noe å spise engang. Når de er alene hos dem henter barnet og søsken brus/godteri og deler ikke, heller gnir det i fjeset på barnet mitt. "haha, du har ikke!"

Nei, aldri noe gratis måltid til det barnet igjen.

Skrevet

Tilbyr alltid, og er det ikke nok så lager/ordner jeg det slik at alle får :) Har et åpent hjem hvor de fleste trasker rett inn, spiser vi så tilbyr vi.

Skrevet

Tilbyr alltid, og er det ikke nok så lager/ordner jeg det slik at alle får :) Har et åpent hjem hvor de fleste trasker rett inn, spiser vi så tilbyr vi.

Skrevet

Om jeg vet de skal hjem f eks halv fem for å spise mddag, gjør jeg det ikke. Men om vi har sen middag og de har lyst på så får de.

Skrevet

I det tilfellet du skisserer, så nei, vanligvis ikke. Da går de enten ut/hjem når vi skal spise, eller venter på rommet til det barnet de besøker. Griller vi ute kan det være litt anderledes, kommer an på hva vi griller. Har vi med pølser f.eks har vi som regel alltid litt ekstra uansett, men har vi kylling/kjøtt osv har vi beregnet mer akkurat.

Litt av grunnen til at vi normalt ikke lar alle venner som kommer rundt spisetider få mat er at det fort kan være snakk om en 3-4 stykk (og med 4 barn selv kan det fort blir veldig dyrt å sponse enda en 3-4 barn til), men også fordi i hvert fall jeg liker å vite det dersom mine barn spiser hos andre. Derfor gir jeg i utgangspunktet ikke mat til andres barn heller uten at det er avtalt. I dag skal vi ha en ekstra ved bordet, men det er avtalt besøk siden denne vennen bor et stykke unna.

Skrevet

Ja, det gjør jeg. Om de ikke får lov til å spise borte regner jeg med at de kan si "nei takk" selv.

Skrevet

Takk for svar.

Jeg har praktisert det selv som regel om det ikke er noe spesielt. De siste ukene har derimot nabojenta som bor vegg i vegg kommet hver dag vi skal spise middag og fått mat. Hun er ganske stor og rund og til å være 7 år spiser hun rakst 3 kyllinglår og masse annet. Er alene med mitt barn og vi spiser ikke mer enn henne til sammen.Dermed må jeg kjøpe inn og lage mye mer mat enn vi trenger. Nå har jeg innsett at hun har "lurt" oss, hun spiser nemlig middag hjemme tidligere.

Jenta bor med faren og jeg tok det opp med han forsiktig. Sa at hun hadde sagt de ikke hadde hatt middag de dagene, men han bare lo og sa jeg måtte ba gi henne om hun var sulten.

Jeg er ikke enig og føler ikke for å være med på denne foringen lenger. Dette er som sagt ikke avtalt besøk men ei som nærmest bor i hagen vår. Det handler ikke om kjiphet heller.

Skrevet

Hvis det er en eller kanskje to går det somregel greit å tilby middag. Men står det 4, 8 åringer her rett før vi skal spise som jeg ikke har beregna mat til blir det verre.

Somregel er det sånn her at de besøker hverandre etter middag eller må hjem til middag så det pleier ikke å være så aktuelt.

Skrevet
Takk for svar. Jeg har praktisert det selv som regel om det ikke er noe spesielt. De siste ukene har derimot nabojenta som bor vegg i vegg kommet hver dag vi skal spise middag og fått mat. Hun er ganske stor og rund og til å være 7 år spiser hun rakst 3 kyllinglår og masse annet. Er alene med mitt barn og vi spiser ikke mer enn henne til sammen.Dermed må jeg kjøpe inn og lage mye mer mat enn vi trenger. Nå har jeg innsett at hun har "lurt" oss, hun spiser nemlig middag hjemme tidligere. Jenta bor med faren og jeg tok det opp med han forsiktig. Sa at hun hadde sagt de ikke hadde hatt middag de dagene, men han bare lo og sa jeg måtte ba gi henne om hun var sulten. Jeg er ikke enig og føler ikke for å være med på denne foringen lenger. Dette er som sagt ikke avtalt besøk men ei som nærmest bor i hagen vår. Det handler ikke om kjiphet heller.

Huff i ditt tilfelle tror jeg jeg hadde vært litt kjip for barnets beste. Du er med på å overfore barnet. Det er ikke din skyld, selvfølgelig faren, men jeg ville tatt ansvar likevel. Kanskje be henne vente uten mens dere spiser? Hvis hun kommer, lag kjedelig mat som hun ikke liker slik at hun mister lysten på å spise hos dere? Eller bare lag supersunn mat i liten porsjon.

Elendig far må jeg si..

Skrevet
Takk for svar. Jeg har praktisert det selv som regel om det ikke er noe spesielt. De siste ukene har derimot nabojenta som bor vegg i vegg kommet hver dag vi skal spise middag og fått mat. Hun er ganske stor og rund og til å være 7 år spiser hun rakst 3 kyllinglår og masse annet. Er alene med mitt barn og vi spiser ikke mer enn henne til sammen.Dermed må jeg kjøpe inn og lage mye mer mat enn vi trenger. Nå har jeg innsett at hun har "lurt" oss, hun spiser nemlig middag hjemme tidligere. Jenta bor med faren og jeg tok det opp med han forsiktig. Sa at hun hadde sagt de ikke hadde hatt middag de dagene, men han bare lo og sa jeg måtte ba gi henne om hun var sulten. Jeg er ikke enig og føler ikke for å være med på denne foringen lenger. Dette er som sagt ikke avtalt besøk men ei som nærmest bor i hagen vår. Det handler ikke om kjiphet heller.
Huff i ditt tilfelle tror jeg jeg hadde vært litt kjip for barnets beste. Du er med på å overfore barnet. Det er ikke din skyld, selvfølgelig faren, men jeg ville tatt ansvar likevel.

Kanskje be henne vente uten mens dere spiser? Hvis hun kommer, lag kjedelig mat som hun ikke liker slik at hun mister lysten på å spise hos dere? Eller bare lag supersunn mat i liten porsjon. Elendig far må jeg si..

Vi er normalvektige og spiser stort sett sunt men god mat. Mye kylling. Kan ikke la være lage god mat for at nabobarnet ikke skal fristes men skjønner hva du mener;) Men løsningen er nok ikke aktuell, blir ikke å legge om matvanene.

Jeg føler absolutt for å ta ansvar og måten å gjøre det på er nok å være kjip rett og slett. Derfor jeg skrev innlegget: ville bare høre om det var helt unormalt å ikke be inn barn til middag. Føler også at det er forskjell på gjester og barn en nærmest deler hage med(bor vertikaldelt).

Har også måtte be barnet ta det med ro ang masing. Vi kan kjøpe en pose twist og den kan stå i en skål i ukesvis på bordet. Hver gang naboen kommer inn mases det. Spør etter potetgull og brus og i begynnelsen ble det sure miner da brus ikke ble servert til middag. Her drikker vi brus bare på lørdag og det var helt uforståelig. Kan selvfølgelig ta vekk twist f.eks men mitt barn har bra forhold til en slik ordning så syns det også blir feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...